A válság elérte a casco piacot

Az MNB friss biztosítói adatsora szerint 2023 második negyedévében a biztosítók 1.016.925 casco szerződést kezeltek, 1,2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A casco állományhoz tartozó átlagos éves díj elérte a 161 ezer forintot, ami 22 százalékkal magasabb az egy évvel korábbi 133 500 forintos értéknél. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövegsége (FBAMSZ) arra hívja fel a figyelmet, hogy a forgalomban lévő gépjárműveknek csupán ötöde rendelkezik ilyen biztosítással, noha a lopáskárokra, valamint az elemi és a saját hibából adódó töréskárokra csakis ez a biztosítás nyújthat fedezetet.

„Az elmúlt 12 hónapban tapasztalt díjemelés nem tér el lényegesen az ebben az időszakban tapasztalt infláció mértékétől – magyarázza Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke-. – Az emelkedés elsődleges oka, hogy mind az alkatrészárak, mind a szervizekben alkalmazott rezsióradíjak lendületesen emelkedtek ebben az időszakban, miközben az autók egyre korszerűbb műszaki megoldásai és a gazdagabb szériafelszereltség szintén felfelé téríti az átlagdíj mértékét.”

Öreg autónak nem kell casco (Fotó: Pixabay)
Öreg autónak nem kell casco (Fotó: Pixabay)

Jelenleg a káronként kifizetett átlagos összeg a casco esetében már közelíti a 650 ezer forintot, ami azt jelenti, hogy egy átlagos kár négy évnyi casco díjnak felel meg. Fiatal, néhány éves autók esetében az átlagos kárösszeg már 800 ezer forint felett alakul, és egyre gyakoribbak a többmillió forint értékű kárkifizetések.

Az alacsony cascohányadot részben az elöregedő hazai autópark magyarázza: 2023 félévében a személyautók átlagéletkora elérte a 15,5 évet, és a kisebb értéket képviselő idős autók egy részére már nem éri meg casco biztosítást kötni. Az azonban a jelenlegi biztosítói kínálat ismeretében elmondható, hogy egy 8-10 év alatti személyautónak mindenképpen célszerű cascóval rendelkeznie, hiszen mind a lopáskárok, mind a saját hibás töréskárok, mind pedig az egyre gyakrabban előforduló elemi károk ellen csak ez a biztosításfajta kínál garantált védelmet.

„A káresemények között egyre jelentősebb súlyt képviselnek az egyre hektikusabb időjárásból fakadó károk (szélvihar, áradások, jégeső stb.), melyek egy része immár az év legnagyobb részében jelentkezhet – teszi hozzá Papp Lajos. – Ezt a tendenciát az autósok is jól érzékelik, nem véletlen, hogy egy-egy viharosabb időszakban az alkuszok megugró cascokötés-számokkal találkoznak.”

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo