A katások lefejezése és a rezsiemelés előtt még növekedésre számítottak a szállásadók

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 50 százaléka növekedést vár a vendégéjszakák számában, 46 százalékuk stagnálást, és csupán 4 százalékuk vár visszaesést a turizmus minden alágazatára kiterjedő, reprezentatív Turizmus konjunktúra index (tki) júniusi adatai szerint - közölte a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ), és a GKI Gazdaságkutató.

A közlemény szerint a vendéglátásban működők a jövőre vonatkozóan kissé kevésbé optimisták, mint a szállásadók, mert 38 százalékuk vár forgalomnövekedést, májusban ez az arány még 63 százalék volt. Míg 52 százalék stagnálást, 10 százalékuk pedig visszaesést vetít előre.

Az e havi konjunktúra index lesz majd igazán izgalmas (Fotó: depositphotos)

A júniusi tki-index plusz 6 ponton áll (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), eszerint az ágazat szereplői enyhe konjunktúrát érzékelnek. Májushoz képest az index értéke enyhén, 6 ponttal csökkent.

A szálláshely-szolgáltatásban plusz 4 pont (májushoz képest 8 pontos visszaesés), a vendéglátásban szintén plusz 4 pont (10 pontos visszaesés), az egyéb turisztikai szektorokban pedig plusz 11 pont (4 pontos emelkedés) volt a konjunktúra index értéke 2022 hatodik hónapjában.

A foglalkoztatott létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest plusz 10 ponton áll, ez lassú ütemben növekvő munkaerő-keresletet mutat. A mutató mindhárom alszektorban pozitív, ezen belül is leginkább a szálláshely-szolgáltatásban, legkevésbé pedig az egyéb turisztikai alszektorban. A foglalkoztatotti létszám alakulása a következő három hónapra vonatkozóan +9 pontot jelez, amely enyhe túlkeresletet jelent, enyhébbet, mint májusban. A turizmus foglalkoztatási várakozás indexe 2022 júniusában kissé meghaladta a GKI EU számára végzett konjunktúrakutatásban mért, szolgáltatási szektorra számított index értékét (+6), ugyanakkor megegyezett a nemzetgazdasági átlaggal, plusz 9 pontot tett ki.

A vállalkozások átlagos üzleti helyzete az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest javult, +26 ponton állt 2022. júniusban. Májushoz képest azonban 4 ponttal csökkent a mutató értéke. A mutató mindhárom alszektorban pozitív, de jelentősek a különbségek: a vendéglátásban a legalacsonyabb, +10 pont (27 pontos csökkenés májushoz képest), a szálláshely szolgáltatásban +22 pont (2 pontos emelkedés), míg az egyéb turisztikai szektorban +48 pont (jelentős, 27 pontos emelkedés). Azaz a vendéglátók romló üzleti helyzetet érzékelnek - közölték.

Az üzleti tevékenység eredményének indexe a következő három hónapra a jelenhez képest +14 ponton áll, mely közepesen erős javulást jelent, ugyanakkor az előző hónapban zajlott felméréshez képest romlást jelez. A mutató értéke az egyéb turisztikai szektorokban a legmagasabb (+16), míg a vendéglátásban és a szálláshely szolgáltatásban ennél kissé alacsonyabb (+14, +14), de még itt is közepes javulást mutat.

A működési költségek indexe, amely a felmérés időpontjához képest mutatja ezen kiadások alakulását a következő 3 hónapban, -29 ponton áll, mely 4 pontos romlás májushoz képest. A mutatót alszektoroktól függetlenül hasonlóan ítélik meg a vállalkozások: a szálláshely szolgáltatásban -33 pont, a vendéglátásban -26 pont, míg az egyéb turisztikai szektorban -28 pont. Minden szektorban csökkent az index májushoz képest.

Júniusban a turisztikai cégek 35 százaléka jelezte - a májusi 40 százalék után -, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát, 64 százalékuk nem változtat az árakon, és 1 százaléknál kevesebben jeleznek csökkenést. A szálláshely-szolgáltatásban már korábban (szezonkezdetkor) lezajlottak az áremelések, ezért mindössze 9 százalék az emelést tervezők aránya, miközben a vendéglátásban főként az élelmiszerárak emelkedése miatt 49 százalék, míg az egyéb turisztikai szektorokban a cégek 54 százaléka tervez emelni.

A turisztikai cégek 26 százaléka gondolkodik a következő 1 évben fejlesztésben, mely alacsonyabb arány, mint az 1 hónappal ezelőtt mért 45 százalékos. A fejlesztést megvalósítók közel háromnegyedénél ezek a fejlesztések főként a szezon kezdetével már elkezdődtek és azóta be is fejeződtek - közölték.

A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen dolgozta ki a Turizmus konjunktúra indexet, mely idén április óta havi gyakorisággal méri az ágazatban a konjunktúra várható alakulását, információt nyújtva ezzel a várható trendekről. (MTI)

Véleményvezér

Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo