A magas szintű ügyfélélmény biztosítása, a rendszerek közti integráció, a gyors és takarékos működés igénye olyan megoldásokat kíván, amiket már nem lehet házilag fejlesztett módon kiszolgálni. Erről beszélgettek a Trans-Sped, a Webshippy és az OANDER közös e-kereskedelmi meetupján a logisztikai rendszerek fejlesztői és használói.
„A március az új karácsony” – ez nem egy újabb, baljós klíma-előrejelzés, hanem a hazai kereskedelem és a koronavírus sajátos kapcsolatának összefoglalása. Míg az egyik oldalon bezárt boltokat és küszködő szektorokat láttunk, az online kereskedelemben karácsony van, már ami a vásárlói aktivitást illeti. A 2020 előtt is stabil fejlődést produkáló e-kereskedelemnek hatalmas lökést adtak a bezárások, a vásárlások megugrása pedig nem csak szektor-, de társadalmi szintű változásokat is hozott. Az eddig is neten vásárlók még többet költöttek, de új korosztályok és új termékcsoportok is megjelentek. A cégeknek folyamatos fejlesztésekkel kellett reagálniuk a növekvő vásárlói igényekre. A vásárlók megérezték az új elektronikus és érintésmentes fizetési rendszerek előnyét, látványosan esett a készpénzes fizetések aránya és nőtt az érintésmentes megoldások használata.
2-3 éves ugrás az időben
2-3 évet ugrottunk előre az időben – mondta Pintér Róbert, a Reacty Digital üzletfejlesztési igazgatója, aki úgy véli, a folyamatok a járvány után sem fognak visszafordulni. Ez nem jelent fenyegetést a hagyományos boltokra, mert a shopping-élmény nagyon is hiányzik a vevőknek, az online vásárlás viszont olyan új lehetőségeket hozott, amik ezután is megmaradnak.Fejlődni bőven van hova Pintér szerint: 2019-ben a magyar kiskereskedelem 10 százalékát sem érte el az online piac nagysága, ami még régiós szinten is alacsony. Az e-kereskedelmet kiszolgáló kiszervezett logisztikai, avagy fulfillment szolgáltatásról pedig a 2019-ben megkérdezett cégeknek csupán fele hallott, és kevesebb, mint 10 százalék tervezte az igénybevételét. Pedig a Reacty vezetője szerint a járványhelyzet következménye nemcsak a számokban, de a fogyasztói nyomásban is megmutatkozik: a kereskedőktől elvárják az online piacra lépést, aki pedig belép, attól minőségi szolgáltatást várnak.
Egy kereskedőnek önerőből teljes körű, rugalmas e-kereskedelmet támogató logisztikai rendszert önállóan felépíteni szinte lehetetlen küldetés - mondta Fülöp Szabolcs, a Trans-Sped ügyvezetője. Márpedig az e-kereskedelmi ügyfélélmény jelentős része áll vagy bukik a logisztikán. Egy jó logisztikai rendszernek nemcsak gyorsnak és pontosnak kell lennie, de tudnia kell alkalmazkodnia a szezonális kiugrásokhoz, real-time készletinformációval kell rendelkeznie, sőt, ismernie kell a készleten nem lévő termékek várható beérkezési idejét és részletes termék információkkal is kell rendelkeznie. Egy ilyen rendszer zökkenőmentes működtetéséhez pedig több, önálló szakértelmet kívánó terület együttműködésére van szükség. Éppen ezért érdemes a Trans-Sped ügyvezetője szerint a komplett logisztikát olyan partnerre bízni, aki a teljes spektrumot le tudja fedni és képes levenni a kereskedők válláról a jelentős beruházásokkal és szervezéssel járó terheket.
A kereskedelem 70 százalékát elviszi az áruval kapcsolatos ügyintézés, a maradék 30 százaléknyi időből és energiából kell kigazdálkodni a marketinget és fejlesztést - Perényi András, a fulfillment szolgáltatást biztosító Webshippy ügyvezetője is egyetért abban, hogy a kereskedők önmaguktól veszik el a termékre szánt energiát, ha magukra veszik a logisztika minden gondját.
Az integráció a kulcsszó ahhoz, hogy az ilyen rendszereket minél hatékonyabban ki lehessen használni. Ocskay László, a webáruház-fejlesztő OANDER ügyvezetője szerint a lényeg, hogy webshop motoroktól a számlázó szoftvereken át a fulfillment rendszerekig minden képes legyen kapcsolódni, egymás közt adatokat áramoltatni és automatizálni a logisztikai folyamatokat. Ez a hazai e-kereskedelem számára kulcsfontosságú, hiszen a nemzetközi piac mérhetetlen erőforrással rendelkező globális versenyzői mellett csak úgy maradhatnak piacképesek, ha a helyben levésből fakadó előnyüket, vagy az exportképességüket minél jobban ki tudják használni a rendszereik optimalizálásával. Ehhez a legfontosabb automatizálni a digitalizált folyamatainkat, átlátható, összehangolt integrációs eszközökkel dolgozni, skálázhatóvá, növelhetővé tenni a webáruházak hatékonyságát, működését és ultramodernnek lenni, nem félni az új fejlesztésektől, megoldásoktól, hanem korán felismerni az előnyeiket.