Többet spórol, aki tudatosan fogyaszt

Látványosan csökkent az energiafogyasztás azokban a háztartásokban, ahol fogyasztásmérőket használnak. Egy kanadai kutatás szerint már igen látványos eredmények érhetők el az energiatakarékosság területén azokban a háztartásokban, ahol tudatosan fogyasztják az energiát. A kutatásban résztvevők átlagosan 9%-kal csökkentették felhasználásukat. Azokban a háztartásokban pedig, ahol elektromos árammal melegítik a vizet, átlagosan kb. 17%-ot tudtak megtakarítani.

A Calgaryban és Edmontonban lefolytatott kutatás során fogyasztás-mérőket osztottak ki 280 véletlenszerűen kiválasztott háztartásnak. A mérőműszerek alkalmasak voltak a költségek kimutatására és hosszabb távú kalkulálására is. A 18 hónapig tartó kísérlet eredményeként a felmérésben résztvevők átlagosan 9%-kal tudták csökkenteni az energiafogyasztásukat. A fűtésre elektromos áramot használó háztartások esetében átlagosan még többet, 16,7%-ot sikerült megspórolni a vizsgált időszakban. Azonban a tanulmány feltárta azt is, hogy a légkondicionáló berendezésekkel ellátott háztartásokban az energiatudatosságra való hajlandóság alacsonyabb szinten áll.

Az albertai kutatóközpont jelentése szerint a vizsgált háztartások fogyasztásának megtakarítása egy 51 megawattos erőmű éves működésével ér fel. További bizakodásra adhat okot, hogy a megkérdezett háztartások 70%-a nyilatkozta azt, hogy erősödött bennük az energiatudatos szemléletmód.


Létkérdés az energiahatékonyság

Az fogyasztás-mérők segítségével a fogyasztók sokkal közelebbről megtapasztalhatják az energiatudatos viselkedésben rejlő lehetőségeket. Mindazonáltal ezeknek a műszereknek a használata nem kíván szakértelmet, a kísérletben résztvevők 80%-a rendkívül könnyűnek találta a kezelhetőségét.

Magyarországon egyelőre gyerekcipőben jár az energiatudatosság, bár a szolgáltatók rendszeresen tájékoztatják a lakosságot az energia megtakarítás fontosságáról, amelynek célja nem pusztán a rezsikiadások csökkentése, hanem a környezet és az energiaforrások megóvása a jövő számára.

Horváth Péter, a Magyar Energia Hivatal elnöke hangsúlyozza hogy az energiatudatosság a fogyasztók és a szolgáltatók nagy közös ügye, s a háztartások tájékoztatásával kétségtelenül szemmel látható eredményeket lehet elérni az energiafogyasztási szokások változása területén. A MEH elnöke szerint, jó volna, ha egyre szélesebb körben hasonló eredményeket érhetnénk el itthon is. Horváth Péter fontosnak tartja, hogy az energiatudatos viselkedés és a vele együtt járó költségmegtakarítás népszerűsítésére már Magyarországon is nagy figyelmet fordítanak. „2012 júniusában hat nagy energiaszolgáltatóval közösen sikerült elindítanunk egy, a figyelmet az energiatudatosságra felhívó kampányt, amely nagyon egyszerű, mindennapi tippeket ad a fogyasztóknak arra, hogyan takaríthatnak meg energiát. . Fontos felhívni a figyelmet az egyéni megtakarítási módokra, amelyek célra vezetőek, hiszen pénzbeli befektetés nélkül jelentős megtakarítást tudunk elérni.„ - tette hozzá az elnök.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo