"Miért mi fizessük az EU-s gondokat?"

A kínai légi szállítási szövetség (CATA) az Air Chinával és más kínai légitársaságokkal együtt még az idei év vége előtt pert kíván indítani az Európai Unió ellen, miután március óta folytatott tárgyalásaikon nem jutottak egyezségre az unió légi közlekedésre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátást korlátozó - őket érintő - intézkedéséről.

Az Európai Bizottság döntése értelmében az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszerét (ETS) a jövő évtől kezdődően kiterjesztik a légi közlekedésre, s ennek következménye, hogy a kibocsátási kvóták egyre nagyobb százalékáért lehet majd csak árverésen hozzájutni. A szabály szerint az Európába belépő összes repülőgép után a környezetszennyezés mértékétől függően kell fizetniük a társaságoknak. A szabálysértők szigorú büntetésekre számíthatnak.

A CATA közlése szerint mind a 33 érintett kínai légitársaság alanya az uniós intézkedésnek, amely listázta a kibocsátásuk korlátozására kötelezett társaságokat. Pekingi becslések szerint a kínai légitársaságoknak európai útjaik miatt 2012 és 2020 között 17,6 milliárd jüan, vagyis körülbelül 2 milliárd euró kibocsátás-kereskedelmi adót kell majd kifizetniük. Ez a Kínából Európába utazó utasonként a költségek 300 jüanos, nagyjából 10 ezer forintos emelkedését vonja maga után.

A kínai kritika

"A törvény növeli az EU-tagországok adóbevételeit, miközben közvetetten csökkenti azokat az alapokat, amelyeket a légitársaságok a zöld energia kutatására fordíthatnának" - jegyezte meg a fejleményeket kommentálva Csaj Haj-po (Chai Haibo), a CATA főtitkárhelyettese a Global Times (GT) című lap keddi online kiadásában. "Nem tudom megállapítani, hogy mi az Európai Uniónak a törvény mögött húzódó valódi szándéka, de mint az európai hajtóműgyártó vállalatok ügyfele úgy vélem, hogy nem a mi felelősségünk a légi ipar kibocsátásának problémájával megküzdeni" - állapította meg a China Eastern légitársaság képviselője, Luo Csu-ping (Luo Zhuping), aki még leszögezte: szerinte az ETS sérti a szuverenitást és ésszerűtlen.

A már idézett Csaj Haj-po szerint ha az Egyesült Államok, Oroszország és Kína összefogva ellenzi az uniós szándékot, akkor annak végrehajtása megakadályozható. A másik két ország érintettjei már korábban ugyancsak kifejezésre juttatták határozott ellenzésüket, és jogi lépéseket is kilátásba helyeztek.

Kína polgári repülési hivatalának (CAAC) egyik név nélkül nyilatkozó vezetője a Hszinhua hírügynökségnek szintén kedden azt hangoztatta, hogy Peking reméli: egymás kölcsönös tiszteletére alapulóan az EU eláll az egyoldalú lépéstől. Azt is kifejezte, az ágazat kínai irányítói támogatják a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) múlt heti montreali találkozóján elfogadott határozatot, amely ellenzi az ETS kiterjesztését a nem EU-tagországok légitársaságira.

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo