"Miért mi fizessük az EU-s gondokat?"

A kínai légi szállítási szövetség (CATA) az Air Chinával és más kínai légitársaságokkal együtt még az idei év vége előtt pert kíván indítani az Európai Unió ellen, miután március óta folytatott tárgyalásaikon nem jutottak egyezségre az unió légi közlekedésre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátást korlátozó - őket érintő - intézkedéséről.

Az Európai Bizottság döntése értelmében az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszerét (ETS) a jövő évtől kezdődően kiterjesztik a légi közlekedésre, s ennek következménye, hogy a kibocsátási kvóták egyre nagyobb százalékáért lehet majd csak árverésen hozzájutni. A szabály szerint az Európába belépő összes repülőgép után a környezetszennyezés mértékétől függően kell fizetniük a társaságoknak. A szabálysértők szigorú büntetésekre számíthatnak.

A CATA közlése szerint mind a 33 érintett kínai légitársaság alanya az uniós intézkedésnek, amely listázta a kibocsátásuk korlátozására kötelezett társaságokat. Pekingi becslések szerint a kínai légitársaságoknak európai útjaik miatt 2012 és 2020 között 17,6 milliárd jüan, vagyis körülbelül 2 milliárd euró kibocsátás-kereskedelmi adót kell majd kifizetniük. Ez a Kínából Európába utazó utasonként a költségek 300 jüanos, nagyjából 10 ezer forintos emelkedését vonja maga után.

A kínai kritika

"A törvény növeli az EU-tagországok adóbevételeit, miközben közvetetten csökkenti azokat az alapokat, amelyeket a légitársaságok a zöld energia kutatására fordíthatnának" - jegyezte meg a fejleményeket kommentálva Csaj Haj-po (Chai Haibo), a CATA főtitkárhelyettese a Global Times (GT) című lap keddi online kiadásában. "Nem tudom megállapítani, hogy mi az Európai Uniónak a törvény mögött húzódó valódi szándéka, de mint az európai hajtóműgyártó vállalatok ügyfele úgy vélem, hogy nem a mi felelősségünk a légi ipar kibocsátásának problémájával megküzdeni" - állapította meg a China Eastern légitársaság képviselője, Luo Csu-ping (Luo Zhuping), aki még leszögezte: szerinte az ETS sérti a szuverenitást és ésszerűtlen.

A már idézett Csaj Haj-po szerint ha az Egyesült Államok, Oroszország és Kína összefogva ellenzi az uniós szándékot, akkor annak végrehajtása megakadályozható. A másik két ország érintettjei már korábban ugyancsak kifejezésre juttatták határozott ellenzésüket, és jogi lépéseket is kilátásba helyeztek.

Kína polgári repülési hivatalának (CAAC) egyik név nélkül nyilatkozó vezetője a Hszinhua hírügynökségnek szintén kedden azt hangoztatta, hogy Peking reméli: egymás kölcsönös tiszteletére alapulóan az EU eláll az egyoldalú lépéstől. Azt is kifejezte, az ágazat kínai irányítói támogatják a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) múlt heti montreali találkozóján elfogadott határozatot, amely ellenzi az ETS kiterjesztését a nem EU-tagországok légitársaságira.

Véleményvezér

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában 

Van alapja bőven a pedagógusok elégedetlenségének.
Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert

Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert 

Szijjártó Péter és az oroszok különös kapcsolata.
Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat

Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat 

A fényképeken jóságos képviselő kemény üzletember.
Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők

Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők 

Korlátozná a köztelevízió a véleménynyilvánítás szabadságát.
Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét

Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét 

Aranyat rejtettek a betonba, vagy mi került ennyibe?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo