Menő a zöld, ha nem kerül többe

A magyar lakosság 71 százaléka részesítené előnyben vásárláskor azokat a termékeket, amelyek csomagolásáról tudja, hogy környezetbarát, feltéve, hogy ezért nem kell többet fizetni.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Tetrapak

Ennek ellenére vásárlási döntéseink során még mindig a termék minősége, eltarthatósága és ára a legfontosabb, míg az adott áruféleség csomagolásának környezetvédelmi jellemzői továbbra is az utolsó helyen vannak szempontrendszerünkben. Jó hír azonban, hogy a megkérdezettek körében nőtt az egyik legfontosabb környezetvédelmi jelzés, az FSC® (Forest Stewardship Council®, magyarul Felelős Erdőgazdálkodás Tanácsa) védjegy ismertsége, amellyel majdnem minden 5. fogyasztó találkozott már a hétköznapok során. Ugyancsak örvendetes, hogy 5 százalékkal, 13,8 százalékra bővült azok aránya is, akik tudják, hogy ez az embléma azt jelöli, hogy a tejes és gyümölcsleves kartondobozok alapanyagául szolgáló fa felelős erdőgazdálkodásból származik – derül ki abból a friss kutatásból, amit a GfK Hungária Piackutató Intézet végzett a Tetra Pak megbízásából.

Egyre menőbb a zöld

„Az elmúlt egy év során 4%-kal, 71%-ra nőtt azok aránya, akik vásárlási döntéseik során előnyben részesítenének egy olyan terméket, amelynek csomagolása környezetbarát, ha azért nem kell többet fizetniük. Ezeket a fogyasztókat kívánja a tudatos döntésben segíteni a tejes és gyümölcsleves italos kartonokon látható FSC jelzés, amely azt jelöli, hogy a termék csomagolása felelős erdőgazdaságból származó papírból készült” – mondta Posztós Zsuzsanna, a Tetra Pak Hungária Zrt. marketing vezetője.

A kutatás arra is rámutat, hogy lakosság környezetvédelmi tudatosságának erősödése és ismereteinek bővülése ellenére vásárlási döntéseinknél még mindig utolsó helyen állnak a környezetvédelmi szempontok. A folyékony élelmiszerek, a tej és gyümölcslé vásárlása során a kutatásban megkérdezettek számára a legfontosabb döntési szempont továbbra is a termék íze és minősége, a hosszú eltarthatóság, az ár, és csak a lista végén szerepel, hogy az adott áru csomagolása újrahasznosítható vagy éppen környezetbarát-e. (Pedig fontos lenne jobban odafigyelni, hiszen még mindig háromszor annyi "erdőt" fogyasztunk, mint például Ukrajna.)

Környezetvédelem: az alapanyagnál kezdődik

„A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a lakosság körében elindult egy örvendetes folyamat. Egyre többen választják és keresik a környezetbarát csomagolású termékeket. Célunk pedig továbbra is az, hogy minél nagyobb mértékben tegyük láthatóvá és elérhetővé a védjegyet viselő csomagolást, valamint folyamatosan felhívjuk a lakosság figyelmét arra, hogy egy kis odafigyelés a mindennapokban nagymértékben elősegíteni környezetünk megóvását” – tette hozzá a szakember.

A felelős erdőgazdaságok védik az erdőket, céljuk, hogy megtartsák azok környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági egyensúlyát. Ez azt jelenti, hogy a tanúsított erdőkben folyó fakitermelés minimálisra csökkenti az erdő növényeire, állataira és egyéb élőlényeire gyakorolt hatást, a helyi közösségek részesednek a gazdálkodás hosszú távú előnyeiből, az erdőgazdaságot pedig úgy tervezik és irányítják, hogy nyereséges legyen, de a megtermelt profit ne veszélyeztesse a jövőbeni faállományt, vagyis az erdő regenerációját, fenntarthatóságát.

KEVESEN BÍZNAK A ZÖLD TERMÉKEKBEN
A fejlett országok fogyasztói társadalmainak nagy része a jövedelmét ritkán vagy egyáltalán nem fordítja környezetbarát termékekre, pedig felmérések szerint a lakosság 85 százalékát érdekelik a zöld megoldások. A vásárlók úgy gondolják, nem tudnak hosszú távon profitálni a termékekből, sok esetben nem is áll a rendelkezésükre megfelelő mennyiségű információ.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo