Az "euromatrica-irányelv" módosítása a forgalmi torlódások jobb kezelését is lehetővé teszi: megengedi ugyanis a tagállamoknak, hogy a nehéz tehergépjárművektől szedett díjakat napszak szerint differenciálják.
Az új szabályozás harmadik fontos eleme a beszedett díjak elkülönítése, vagyis az a lehetőség, hogy a tagállamok az újfajta bevételeket félretegyék az európai közlekedési infrastruktúra (TEN-T) fejlesztését célzó projektek finanszírozására.
Siim Kallas közlekedéspolitikai EU-biztos szerint "az új szabályok az árakon keresztül hatékonyabb logisztikai megoldások, és kevésbé szennyező járművek alkalmazására késztetik a gazdasági szereplőket, miközben általában véve gondoskodnak arról, hogy közlekedési rendszerünk fenntarthatóbbá váljék".
Az új rendelkezéseket -a tagállami kormányok várható nyári jóváhagyó aktusa után- két év alatt kell átültetni a nemzeti jogrendszerekbe.