Kitörési pont lehet a biomassza a járásoknak

A fűtésre fordított költségeiknek 20-25 százalékát megspórolhatják a települések a biomasszával, miközben egy brikettáló üzem létesítéséből a helyi közösségek is profitálhatnak.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy járás kistelepüléseinek intézményei átlagosan 2 megawattnyi összes hőigényt jelentenek, ezt körülbelül 1.650 tonna tüzelőanyaggal lehet kielégíteni évente. Ennek alig 4-6 százalékát képes fedezni a települési zöld hulladék. A maradék beszerzése viszont fejtörést okoz, nem biztos, hogy az önkormányzatok és intézményeik fel vannak erre készülve, ráadásul a szállítás elviheti a fűtőanyag árelőnyének jelentős részét. Az AERD Megújuló Energia és Régiófejlesztő Zrt. szakértői szerint megoldást jelenthet, ha a járások területén különböző konstrukciók mellett saját tüzelőanyag-gyártási kapacitások épülnek ki.

jelentős költségcsökkentést és növekvő bevételeket jelenthetne a modern technológiai alkalmazása - Kép: SXC

A modell Ausztriában lassan egy évtizede működik. A legutóbbi felmérések szerint az elmúlt 15 évben több mint duplájára emelkedett a közepes – 100 kilowatt és 1 megawatt közötti (jellemzően néhány intézmény hőellátásáért felelős), valamint a nagy – 1 megawatt feletti – biomassza alapú fűtési rendszerek száma. „A beépített hőtermelő kapacitások már mindkét rendszer esetében elérik az 1000 megawatt körüli értéket” – mutat rá a modell sikerességére Makra József, az AERD Zrt igazgatóságának elnöke. A siker kulcsa a megfelelően koordinált kistérségi összefogás, és ennek mentén a helyi biomassza-lehetőségek szervezetszerű kiaknázása.

Nyugati szomszédunk esetében a tüzelőanyagot szinte kizárólag a faapríték biztosítja. Idehaza viszont a kihasználatlan lehetőségeket a mezőgazdasági melléktermékek és az energianövények jelenthetik. A KSH adatai szerint a hazai termőterületek 66 százalékán termelnek kalászos növényeket, a szalmának viszont csak alig 60 százalékát takarítják be a gazdaságok. A maradékot korábban elsősorban beszántották, vagy tarlóégetéssel semmisítették meg – ez utóbbi azonban ma már tilos. A magas cellulóztartalmú szalma beszántása viszont nagy mennyiségű nitrogéntartalmú műtrágya felhasználását vonja magával.

„A felesleg begyűjtése és energetikai alapanyagként történő feldolgozása, hasznosítása viszont hatalmas értékkel bírhat az érintett térségek számára. Ráadásul nagy mennyiségekről beszélünk, főleg ha a ma még 90 százalékban felhasználatlan kukorica- és napraforgószárat is hozzávesszük” – mutat rá Makra József. A termőterületeken 30-50 kilométeres vonzáskörzetből biztosítható az éves teljes fogyasztást kielégítő tüzelőanyag-mennyiség több önkormányzat intézményei számára is, számolták ki az AERD energetikai szakértői. A térségben fel nem használt mennyiség pedig továbbértékesíthető.

Agrárhulladékból üzemanyagot
A második generációs bioüzemanyagok közül az agrárhulladékból előállított cellulóz-alapú gázolaj és dízel válhat tömegtermékké elsőként. A második generációs bioüzemanyagok forrásait illetően a lehető legtöbb irányba indultak el kutatók. Elsősorban olyan mikroorganizmusokat alkalmaztak, melyek lebontják az agrárium hulladékát és a háztartási hulladékot, s végül üzemanyagot készítenek belőle. Ezek a technológiák azonban csak laboratóriumi körülmények között vagy legfeljebb kisebb üzemekben kivitelezhető gyártással működött, ipari méretű alkalmazásuk a jövő feladata maradt. A legújabb beruházások arról tanúskodnak, hogy a második generáció bioüzemanyagok közül a cellulóz-alapú lesz az első, melyet tömegtermelésre bocsátanak.
Körülbelül 20 megawatt – ez körülbelül 12-15 apró kistelepülés intézményeinek együttes fűtési szükséglete –hőigény esetében egy brikettáló üzem létesítése már megtérülő beruházás. Ennek a hőenergia-szükségletnek a biomassza alapokon nyugvó kielégítése évente 4,8 millió köbméter földgázt vált ki. 20 megawatt esetén a tüzelőanyagok árán tehát 600-620 millió forintot spórolhatnak az önkormányzatok évente. Ehhez járulnak még a térségi gazdaságfejlesztés egyéb járulékos előnyei.

Napjainkban ezek közül a legfontosabb a munkahelyteremtés. „Megvizsgáltuk egy-egy ilyen beruházás munkahelyteremtő hatását és azt láttuk, hogy csak az üzem háromműszakos működtetése 8-12 családnak teremt megélhetést. A begyűjtési időszakban pedig akár közmunkaprogram keretében lehet értelmes, értékteremtő munkát adni az embereknek” – ismereti az energetikai régiófejlesztési lehetőségek terén végzett belső felmérések eredményét az igazgatóság elnöke. A mezőgazdasági melléktermékek felvásárlása a gazdálkodók számára teremt kiszámítható extra bevételi forrást, teszi hozzá.

Megmenthető a magyar fürdőszektor?
Magyarországon több mint 300 fürdő üzemel, azonban ezeknek kevesebb mint 10 százaléka működik nyereségesen. A szektor összességében évente több tízmilliárd forintnyi hiányt termel. Pedig a veszteséges fürdők egy részét akár már 2-3 év alatt nyereségessé lehetne tenni. A megoldást a műszaki innováció és a technológiai fejlesztések, valamint a létesítmények térségi turisztikai stratégiába illeszkedő, menedzserszemléletű üzemeltetése együtt biztosíthatják.
A járási tüzelőanyag-gyártó bázis egyéb szociális terheket is levehet a települések válláról. Sok esetben probléma, hogy a települések miként segítsék nehezebb anyagi körülmények között élő lakosaikat. Tekintettel arra, hogy a brikett gond nélkül eltüzelhető cserépkályhában, vegyes tüzelésű kazánban is, szociális juttatásként az önkormányzat saját termelésű brikettel segítheti a családokat, a fennmaradó mennyiséget pedig kedvező áron értékesíthetik a település további lakosai számára. Mindezen előnyök ráadásul kigazdálkodható beruházások mellett jelentkeznek. Egy 20 megawatt fűtési hőigényt kiszolgálni képes, óránként 1,5 tonna kapacitású brikettáló gépsor 70-75 millió forintos költséggel létesíthető. A telephely fejlesztése – elektromos hálózat bővítése, épületek átalakítása – további 15-20 millió forintból fedezhető.

Ezeket a költséget akár a járások is kigazdálkodhatják, de megfelelő együttműködési konstrukcióban erre szakosodott cégek is vállalják azok felépítését és üzemeltetésért. „Ez utóbbi esetben extra bevételként jelentkezik a helyi iparűzési adó és a telephely ára, bérleti díja. Ezeket akár termékkel is megválthatja a vállalkozás, de sok esetben vállalják például a közmunkások foglalkoztatását is, cserébe pedig olcsóbban adják a települések intézményeinek a tüzelőanyagot” – mondja Makra József.

Arra a kérdésre, hogy miért nem terjed el itthon a fenti modell, mikor Ausztriában példátlan sikernek számít, a válasz megdöbbentő: a járási, települési döntéshozók nem ismerik a rendelkezésükre álló lehetőségeket, illetve a járási energetikai szakértők is hiányoznak a rendszerből, akik hozzáértőként segíthetnének dönteni a településvezetőknek. „Ez vezetett ahhoz, hogy jó néhány önkormányzat most azzal küzd, hogy az állami pályázat segítségével lecserélt kazánjait fűtőanyaggal ellássa. Ráadásul hátráltatják a modell elterjedését a települések érdekellentétei is, amelyek elsősorban a helyi bevételek körül csúcsosodnak ki” – mutat rá a hátráltató tényezőkre Makra József.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo