A területi környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőségek októberben is folytatták az illegális gépjárműbontást végzők kiszűrését. A felügyelők először a korábban ellenőrzött telephelyek kontroll-ellenőrzését végezték el, majd további új helyszíneket is megvizsgáltak.
26 új helyszínen tartottak szemlét a zöldhatóságok októberben, ebből 14 esetben a közlekedési hatóság, a rendőrség, az APEH, a VPOP, illetve az önkormányzat részvételével. Az ellenőrzések során a hatóságok 11 helyszínen megtiltották az illegális gépjármű-bontási tevékenységet, két esetben társhatósági intézkedés történt, a többi telepen környezetvédelmi szempontból mindent rendben találtak a felügyelők.
Október végéig összesen 378 helyszíni szemlét tartottak a felügyelőségek, ebből 144 önálló, 234 Zöldkommandós ellenőrzés volt. Május és október között a zöldhatóságok 47 esetben azonnal megtiltották az illegális tevékenységet, 5 esetben fordult elő környezetkárosítás, környezet-veszélyeztetés. Az ellenőrzések kapcsán kötelezés, bírság kiszabása további 147 esetben, büntetőeljárás kezdeményezése pedig 4 esetben várható. Október végéig több mint 11 ezer tonna hulladékra 280 millió forint bírságot szabtak ki a felügyelőségek.
175 legális bontó közül választhatunk
Nem éri meg kockáztatni, mert kemény szankciókra számíthatnak az illegális autóbontók. A zöldhatóságok egy szabálytalan, környezetkárosító módon szétszerelt - és így veszélyes hulladéknak minősülő - autó miatt akár 324 ezer forintos bírságot is kiszabhatnak, az elkövető pedig környezetkárosítás esetén akár szabadságvesztéssel is sújtható. A Zöldkommandó bezárathatja a szabálytalan vagy illegális autóbontókat, talajszennyezés esetén pedig kármentesítésre kötelezheti a telepet. Nem éri meg tehát illegális bontóba vinni az autót, hiszen azt a hulladékkezelők általában ingyen beszállítják oda, és fizetnek is érte. Magyarországon ma 175 regisztrált, legális autóbontó működik, amelyek a hozzájuk beszállított gépjárművet kötelesek átvenni, és csak az általuk kiadott igazolással lehet kivonatni a járművet a forgalomból és így mentesülni a súlyadó és a biztosítás fizetése alól.
Nem mindegy ugyanis, hova kerül a motorolaj, az akkumulátor vagy az elektronikai hulladék. Amíg ezeket nem szerelik ki szabályosan a járműből, az veszélyes hulladéknak számít. Az is fontos szempont, hogy a „szárazra fektetett", azaz a veszélyes folyadékoktól megszabadított járművek anyagait - üveget, fémet, gumit - a szabályos autóbontók szelektíven gyűjtik és az arra alkalmas anyagokat újrahasznosítják. Csak a legális bontóban biztosítható, hogy a kibontott anyagok ne kerüljenek a talajba, vízbe vagy a levegőbe, és a veszélyes anyagokat is megfelelően tárolják azok speciális hulladékgyűjtőbe történő elszállításáig. A regisztrált, engedélyekkel rendelkező autóbontókban a hulladékká vált gépjárművek kezelése ellenőrizhető, és csak itt biztosított a környezetvédelmi előírások betartása.