Vannak, akik csökkenő forgalmat, ebből eredő ÁFA bevételkiesést, sőt a vállalati ügyfeleknél az alaptevékenység visszafogását, tehát gazdasági visszaesést is jósolnak.
Ugyanakkor nem biztos, hogy a terhet mindenhol az ügyfeleknek kell viselni. A telekomadó bevezetése mindenkit költségei átgondolására késztet, ami átrendezheti a piacot és segítheti az innovatív, rugalmas hazai telekommunikációs vállalkozásokat.
- A nagy távközlési cégekkel szemben hazai innovatív telekommunikációs szolgáltatók már keresik a megoldást ügyfeleik számára az új adóterhek mérséklésére - állítja Beliczay András, a magyarországi vállalati VoIP piacon 8 éve működő és jelentős szerepet játszó Opennetworks Kft. ügyvezetője.
- Nem egyértelmű tehát, hogy az ügyfeleknek kell fizetni a percenkénti két forintot?
- Az új jogszabályból kiderül, hogy az adóalanyok a távközlési cégek, nem a fogyasztók. A szolgáltatók tehát saját belátásuk szerint dönthetnek arról, hogy a 2012-es előrások szerinti, hívószámonkénti maximum 400,-Ft-os, vállalati ügyfeleknél 1.400,-Ft-os adót áthárítják-e ügyfeleikre, és ha igen, milyen mértékben.
- Mekkora lehet a reális tarifaemelés?
- Két forinttal emelni a percdíjakat, 400 vagy 1.400 forinttal növelni a havi előfizetési díjakat egyértelműen a jogszabályi változások túlárazása lenne. Magyarországon az átlagos vezetékes beszélgetési idő havi 155 perc, mobil telefonoknál valamennyivel több. Két forintjával számolva így a telefonszámonként keletkező adóbefizetési kötelezettség még a lakossági ügyfeleknél 2012-re előírt 400 Ft-ot sem éri el. Ugyanakkor - mivel havi 700 perc beszélgetési idő felett már a vállalati ügyfelek forgalma után sem kell adót fizetni - aki a perdíjait emeli két forinttal, az a jelentős forgalmat bonyolító vállalati ügyfeleit terheli olyan többletdíjjal, amit nem kell adóként befizetnie.
- Lehet, hogy lesznek olyan szolgáltatók, akik egyáltalán nem emelnek a díjakon?
- Nem hisszük, hogy a telefonadó bevezetésével bárkinek rosszul kell járnia. Mi az Opennetworks-nél már kidolgoztuk azokat a termékeket, csomagokat, melyek mérsékelhetik, vagy akár teljesen kompenzálhatják az adó miatt növekvő terheket.
- Sokan az interneten, akár ingyenesen elérhető külföldi szolgáltatókkal - elsősorban a Skype-al - azonosítják a VoIP-ot. Ezt jelenti ez a szolgátatás?
- A VoIP a távközlés egy olyan formája, ahol a beszélgetés nem a hagyományos telefonhálózaton, hanem az interneten vagy más, szintén IP-alapú adathálózaton folyik Sokan nem ismerik a hazai piac bejegyzett szolgáltatóit, akik a piacvezető mobil és vezetékes cégekkel azonos jogszabályok - elsősorban az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény - alapján tevékenykednek. Ezeket cégeket szigorú szolgáltatásminőségi elvárások kötik és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) felügyeli.
- Több ismerősömtől hallottam, gondolkodnak azon, hogy külföldi szolgáltatóhoz viszik az előfizetésüket a telefonadó elől. Ezek szerint van más megoldás is?
- Igen, válasszon egy bejegyzett hazai VoIP szolgáltatót. A bejegyzett hazai telekommunikácós szolgáltatók vállalják mindazokat a garanciákat - hangminőség, segélyhívások elérhetősége, adatbiztonság - amiket egy megbízható telekommunikációs partnertől elvárnak az ügyfelek. Emellett biztosítjuk mindazokat a szolgáltatásokat - ügyfélszolgáltat, magyar jogszabályok alapján kötött szerződések, hazai előírásoknak megfelelő számlázás - melyeket a hasonló internetes telefonálási lehetőséget kínáló külföldi szolgáltatóknál egészen biztosan nem érhetnek el.
- Úgy hallottuk, Önöknek már van „telefonadómentes" csomagjuk is?
- Valóban, alapszolgáltatásunk: a Telefonáló, cégünk IP alapú virtuális alközpont (VIPeX) szolgáltatásával együtt teljes körű „telefonadómentes" megoldást kínál a vállalati telekommunikációs igényekre. A munkatársak irodán belül, telephelyek között, távmunkán, sőt házon kívülről ingyen és telefonadómentesen hívhatják egymást, akár mobiltelefonjukon is ezzel a csomaggal. A cégtől kimenő hívások esetén pedig a piaci átlagnál 30-70 %-al kedvezőbbek a tarifák.
- Sokan félnek attól, hogy számítógépről telefonáljanak és úgy képzelik, hogy ez a IP alapú megoldásoknál ez az egyetlen lehetőség. Így van ez?
- Szó sincs erről. Természetesen ez is egy lehetőség, de aki ezeket a szolgáltatásokat választja az a partnereit eddigi vezetékes telefonkészülékéről (adapter illesztésével), a mobiltelefonjára telepített alkalmazásról, de akár a legkoszerűbb technológiát képviselő, kimagasló hangminőséget biztosító IP telefonról is felhívhatja és ugyanígy el is érhető. Sőt, ez a megoldás mobilabb a mobilnál, a vállalati telefonszámokat „hazavihetjük", illetve ún. softphone megoldással a rendszerbe a céges okostelefonok is bevonhatók.
- Milyen egyéb előnyöket kínálnak a vállalati ügyfélcsoportnak?
- Az Opennetworks menedzselt, IP alapú virtuális alközponti (vPBX) megoldása - a VIPeX - rendelkezik a hagyományos, digitális vagy IP alapú alközpontok minden előnyével, alkalmas bármilyen fizikai alközponti megoldás kiváltására. Sőt, lehetőséget ad a vállalati telefónia legszélesebb körű igényeinek kiszolgálására (pl. hangrögzítés, IVR, callcenter, távmunka). Ráadásul költséghatékony, hiszen nem kell az alközpontot megvásárolni, bérelni vagy lízingelni. A szolgáltatást saját szerverünkről, havidíjas rendszerben biztosítjuk. A szolgáltatást menedzselt, hosztolt formában nyújtjuk, az összes előfizetési költséget a havidíj tartalmazza, a percdíjak pedig nagyon kedvezőek. Több telephely esetén ez a legolcsóbb megoldás, az alközponti funkciókat minden felhasználó, földrajzi helytől függetlenül igénybe veheti.
- Alkalmas-e ez a szolgáltatás a különböző változó vállalati igények kiszolgálására?
- A VIPeX rugalmas megoldás, ami akár együtt nőhet a vállalkozással. A funkciók és azok pontos beállításai a vállalati igényeknek megfelelően a telepítéskor testre szabhatóak. Az igények változáskor rendszertámogatási megoldásaink segítik a módosítások egyszerű és díjmentes megvalósítását.
- Hogyan tudhatnak meg többet az ügyfelek ezekről a szolgáltatásokról?
- Várjuk az érdeklődők hívásait ügyfélszolgálatunkon (+36-1-999-6000), vagy honlapunk (http://www.opennet.hu/) hívógombján (Click2Call). Az érdeklődő vállalkozások személyes találkozót is kérhetnek egyedi igényeik megbeszélésére. Felkészült, innovatív fejlesztő szakembereink bármilyen egyedi elképzelés megvalósításában támogatják partnereinket.
Szerethető és megbízható telekommunikációs szolgáltatóra vágyik egyszerre? Az Opennetworks készen áll a kihívásra!