Szemléletet formál a Raiffeisen

MegtakarítOK címmel, társadalmi célú pénzügyi szemléletformáló programot indít a Raiffeisen Bank. A két szakmai partner bevonásával életre hívott kezdeményezés célja a hazai megtakarítási hajlandóság növelése, illetve a lakosság pénzügyi tudatosságának fejlesztése. A program egyik sarokpontjaként a mai napon került bemutatásra a GfK Hungária Piackutató Intézettel közösen elkészített Raiffeisen-GfK Megtakarítási Index, amellyel negyedévente nyomon követhető lesz a lakosság megtakarításokkal kapcsolatos attitűd- és véleményváltozása. Az index szerint jelenleg a magyarok mindössze egytizede tervez félretenni a következő 12 hónapban.

A gazdasági válság rámutatott arra, hogy a magyar lakosság pénzügyi ismeretei hiányosak, a személyes pénzügyekkel kapcsolatos döntéseiket a megfelelő háttérismeretek, továbbá sok esetben a felmerülő kockázatok gondos mérlegelése nélkül hozzák meg. Ezt felismerve a Raiffeisen Bank felkérve a GfK Hungária Piackutató Intézetet és a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületét (FOME) életre hívta a MegtakarítOK Programot.

„A pénzügyi ismeretek fejlesztésének évek óta kiemelt jelentőséget tulajdonítunk. A MegtakarítOK Program célja a hazai megtakarítási hajlandóság fejlesztése - nyilatkozta Soós Csaba, a Raiffeisen Bank vezérigazgató-helyettese.  Már azt is konkrét eredménynek tekintjük, ha a megtakarítás fontosságának témaköre bekerül a hazai közbeszédbe, hiszen a kampány célja a figyelemfelkeltés és a szemléletformálás. Ezért szeretnénk, ha a következő hónapokban további, a téma iránt fogékony szervezetek is csatlakoznának a programhoz és segítenének annak országos mozgalommá fejlesztésében."

A MegtakarítOK program eszközei között szerepel többek között egy a megtakarítás és takarékosság témakörére kiírt sajtópályázat, az online közösségi média aktív használata, illetve megtakarítás-ösztönző nagyszabású családi rendezvény. A mai bejelentéssel egy időben indul el a program hivatalos Facebook-oldala is.

A GfK a program egyik sarokpontját jelentő, negyedévente publikált Megtakarítási Index kutatási hátterét biztosítja, míg a FOME, személyes tanácsadási funkciójának köszönhetően közvetlen kapcsolatot biztosít a lakossághoz.

Megtakarítási Index

Az idén márciusban, reprezentatív mintán elvégzett Raiffeisen-GfK Megtakarítási Index kutatás során ezer, 15-69 év közötti magyart kérdeztek meg megtakarítási szokásaikról. A kutatás célja a lakossági megtakarításokkal kapcsolatos tényadatok, attitűdök valamint a jövőbeli várakozásokkal kapcsolatos vélemények monitorozása, illetve az így szerzett adatok egy komplex mutatószámba sűrítése volt.

„Több, egymástól független felmérés megerősítette, hogy Magyarországon a pénzügyi kultúra nemzetközi összehasonlításban nem éri el a kívánatos szintet. Különösképpen kevés ismerettel rendelkeznek honfitársaink a megtakarítási termékek terén. Ezért is kiemelten fontos, hogy e fejlesztendő terület folyamatait rendszeresen nyomon kövessük, és megfelelő következtetéseket vonhassunk le különböző akciók, programok sikerességét illetően" - nyilatkozta Bacher János, a GfK Hungária ügyvezető igazgatója.

Csak egytized tervez megtakarítást

A 0-100 skálán mért, és jelenleg 39,2-n álló index háttéradataiból kiderül: jelenleg csak minden negyedik magyar rendelkezik megtakarítással, amelyet jellemzően (50%) bankbetétben tartanak, és elsősorban váratlan kiadásokra (30,5%), a gyermekek támogatására (20,3%) és nyugdíjas éveikre (15,3%) gyűjtenek. 

A következő 12 hónapban a válaszadók mindössze egytizede tervez újabb megtakarításokat, 70% szerint pedig ez alatt az idő alatt az eddig félretett pénzéhez is hozzá kell nyúlnia. Ennek legfőbb oka az, hogy a megkérdezettek mindegy 67%-a jövedelemcsökkenéssel számol a következő egyéves periódusban. Ugyanakkor a válaszadók több mint egynegyede (27%) úgy véli, hogy akár 5 000 Ft feletti összeget is meg tudna takarítani minden hónapban, ha jobban odafigyelne a költéseire, és 58%-uk azt állítja, hogy még ebben az esetben sem tudna félretenni.

Értékpapírral, pénzügyi befektetéssel a lakosság mindössze 20%-a, nyugdíj-előtakarékossággal, illetve életbiztosítással pedig további 19% rendelkezik. A magyarok 10%-a továbbra is készpénzben takarít meg, 1%-uk pedig más, alternatív formáját választja a takarékoskodásnak.

A kutatás szerint ugyancsak egyértelmű kapcsolat van az iskolai végzettség, az életkor, a pénzügyi ismeretek, és a megtakarítási szokások között. A leginkább takarékosnak a 60 év feletti, E státuszú, azaz saját vállalkozásból élő, főiskolai, egyetemi végzettséggel és széles pénzügyi ismeretekkel rendelkező hölgyek bizonyultak. A legkisebb megtakarítási hajlandóságot a 15-19 év közötti tinédzsereknél, és az alacsony iskolázottságúaknál mérték. 

A kutatásban résztvevők szerint az alacsony megtakarítási kedv elsődleges oka az, hogy a havi rezsi és a mindennapi kiadások (64%) után nem marad félretenni való pénz.

Egy hirtelen jött nagyobb összeget (örökség, lottónyeremény) a megkérdezettek közel harmada (31%) lakásfelújításra fordítana, ugyancsak közel egyharmaduk (29%) pedig bankba tenné, hogy kamatozzon.

Véleményvezér

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat 

A magyar állam inflációt generál.
Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk

Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk 

Nagyon döcög a magyar agrárágazat.
Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort 

Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort  

A miniszterelnök eltűnt.
25-30 százalékkal drágul az alma

25-30 százalékkal drágul az alma 

Nem sok jót várhatunk az idén mezőgazdaságunktól.
Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés

Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés  

A Nyugdíjas Parlament úgy látja, a tervezett lépés nagymértékben elbizonytalanítja a megtakarítókat.
Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik

Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik  

A Tisza Párt elnöke az oktatás és a szociális szféra fel fordul. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo