Szemléletet formál a Raiffeisen

MegtakarítOK címmel, társadalmi célú pénzügyi szemléletformáló programot indít a Raiffeisen Bank. A két szakmai partner bevonásával életre hívott kezdeményezés célja a hazai megtakarítási hajlandóság növelése, illetve a lakosság pénzügyi tudatosságának fejlesztése. A program egyik sarokpontjaként a mai napon került bemutatásra a GfK Hungária Piackutató Intézettel közösen elkészített Raiffeisen-GfK Megtakarítási Index, amellyel negyedévente nyomon követhető lesz a lakosság megtakarításokkal kapcsolatos attitűd- és véleményváltozása. Az index szerint jelenleg a magyarok mindössze egytizede tervez félretenni a következő 12 hónapban.

A gazdasági válság rámutatott arra, hogy a magyar lakosság pénzügyi ismeretei hiányosak, a személyes pénzügyekkel kapcsolatos döntéseiket a megfelelő háttérismeretek, továbbá sok esetben a felmerülő kockázatok gondos mérlegelése nélkül hozzák meg. Ezt felismerve a Raiffeisen Bank felkérve a GfK Hungária Piackutató Intézetet és a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületét (FOME) életre hívta a MegtakarítOK Programot.

„A pénzügyi ismeretek fejlesztésének évek óta kiemelt jelentőséget tulajdonítunk. A MegtakarítOK Program célja a hazai megtakarítási hajlandóság fejlesztése - nyilatkozta Soós Csaba, a Raiffeisen Bank vezérigazgató-helyettese.  Már azt is konkrét eredménynek tekintjük, ha a megtakarítás fontosságának témaköre bekerül a hazai közbeszédbe, hiszen a kampány célja a figyelemfelkeltés és a szemléletformálás. Ezért szeretnénk, ha a következő hónapokban további, a téma iránt fogékony szervezetek is csatlakoznának a programhoz és segítenének annak országos mozgalommá fejlesztésében."

A MegtakarítOK program eszközei között szerepel többek között egy a megtakarítás és takarékosság témakörére kiírt sajtópályázat, az online közösségi média aktív használata, illetve megtakarítás-ösztönző nagyszabású családi rendezvény. A mai bejelentéssel egy időben indul el a program hivatalos Facebook-oldala is.

A GfK a program egyik sarokpontját jelentő, negyedévente publikált Megtakarítási Index kutatási hátterét biztosítja, míg a FOME, személyes tanácsadási funkciójának köszönhetően közvetlen kapcsolatot biztosít a lakossághoz.

Megtakarítási Index

Az idén márciusban, reprezentatív mintán elvégzett Raiffeisen-GfK Megtakarítási Index kutatás során ezer, 15-69 év közötti magyart kérdeztek meg megtakarítási szokásaikról. A kutatás célja a lakossági megtakarításokkal kapcsolatos tényadatok, attitűdök valamint a jövőbeli várakozásokkal kapcsolatos vélemények monitorozása, illetve az így szerzett adatok egy komplex mutatószámba sűrítése volt.

„Több, egymástól független felmérés megerősítette, hogy Magyarországon a pénzügyi kultúra nemzetközi összehasonlításban nem éri el a kívánatos szintet. Különösképpen kevés ismerettel rendelkeznek honfitársaink a megtakarítási termékek terén. Ezért is kiemelten fontos, hogy e fejlesztendő terület folyamatait rendszeresen nyomon kövessük, és megfelelő következtetéseket vonhassunk le különböző akciók, programok sikerességét illetően" - nyilatkozta Bacher János, a GfK Hungária ügyvezető igazgatója.

Csak egytized tervez megtakarítást

A 0-100 skálán mért, és jelenleg 39,2-n álló index háttéradataiból kiderül: jelenleg csak minden negyedik magyar rendelkezik megtakarítással, amelyet jellemzően (50%) bankbetétben tartanak, és elsősorban váratlan kiadásokra (30,5%), a gyermekek támogatására (20,3%) és nyugdíjas éveikre (15,3%) gyűjtenek. 

A következő 12 hónapban a válaszadók mindössze egytizede tervez újabb megtakarításokat, 70% szerint pedig ez alatt az idő alatt az eddig félretett pénzéhez is hozzá kell nyúlnia. Ennek legfőbb oka az, hogy a megkérdezettek mindegy 67%-a jövedelemcsökkenéssel számol a következő egyéves periódusban. Ugyanakkor a válaszadók több mint egynegyede (27%) úgy véli, hogy akár 5 000 Ft feletti összeget is meg tudna takarítani minden hónapban, ha jobban odafigyelne a költéseire, és 58%-uk azt állítja, hogy még ebben az esetben sem tudna félretenni.

Értékpapírral, pénzügyi befektetéssel a lakosság mindössze 20%-a, nyugdíj-előtakarékossággal, illetve életbiztosítással pedig további 19% rendelkezik. A magyarok 10%-a továbbra is készpénzben takarít meg, 1%-uk pedig más, alternatív formáját választja a takarékoskodásnak.

A kutatás szerint ugyancsak egyértelmű kapcsolat van az iskolai végzettség, az életkor, a pénzügyi ismeretek, és a megtakarítási szokások között. A leginkább takarékosnak a 60 év feletti, E státuszú, azaz saját vállalkozásból élő, főiskolai, egyetemi végzettséggel és széles pénzügyi ismeretekkel rendelkező hölgyek bizonyultak. A legkisebb megtakarítási hajlandóságot a 15-19 év közötti tinédzsereknél, és az alacsony iskolázottságúaknál mérték. 

A kutatásban résztvevők szerint az alacsony megtakarítási kedv elsődleges oka az, hogy a havi rezsi és a mindennapi kiadások (64%) után nem marad félretenni való pénz.

Egy hirtelen jött nagyobb összeget (örökség, lottónyeremény) a megkérdezettek közel harmada (31%) lakásfelújításra fordítana, ugyancsak közel egyharmaduk (29%) pedig bankba tenné, hogy kamatozzon.

Véleményvezér

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút 

Köszörüljük ki a csorbát üzeni Magyar Péter azoknak, akik eddig azért bírálták, mert baloldali médiumoknál beszélt.
Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben

Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben 

90 forint felett egy zloty ára.
Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo