Vállalat leállás nélkül? A nonstop IT öt alapköve

2018. november 22. csütörtök - 12:04 / piacesprofit.hu
  •    

Folyamatosan működő és rendelkezésre álló rendszerek? A korábban elképzelhetetlennek tűnő koncepció egyre inkább valósággá válik, hiszen a szervezetek kezében újabb és újabb technológiai megoldások szolgálnak fegyverként az állásidő leküzdésében. Számos különféle probléma gátolhatja azonban a folyamatos működést, amelyek orvoslásához különböző eszközöket kell bevetni. A „nonstop IT” kialakításához ezért átfogó stratégiára van szükség, amellyel kapcsolatban a SUSE szakértői most hasznos tanácsokkal szolgálnak.

A nonstop IT fogalma, illetve az a törekvés, hogy teljesen kiküszöböljék vagy a lehető legkisebbre csökkentsék az állásidőt nem számít újdonságnak. A hatékonyság növelését célzó szervezetek már jó ideje keresik a módszereket a nem tervezett leállások elkerülésére. Napjainkra pedig egyre több olyan új technológia és megoldás létezik, amelyek akkor is segítik a kritikus fontosságú rendszerek működtetését, ha fellép valamilyen szoftveres vagy hardveres hiba, emberi tévedés, külső támadás vagy egyéb hibaforrás.

A rendszerekre leselkedő veszélyek azonban sokrétűek, ezért a nonstop IT kialakításához olyan stratégiára van szükség, amely kiterjed a teljes infrastruktúrára és az összes folyamatra. Ennek kialakítása nem történik egyik napról a másikra: rengeteg tervezést igényel, és meg kell hozzá találni a megfelelő partnereket, akik képesek támogatást nyújtani a stabil és hibatűrő infrastruktúra kiépítésében.

robot számítógépnél dolgozik

Kép:Fotolia

Teremtsük meg a nonstop IT kultúráját!

A nonstop IT nem csak az informatikai osztály felelőssége. Hatással van a szervezet minden részlegére, az értékesítéstől kezdve a pénzügyön át az ügyfélszolgálatig. Ezért minden üzleti vezetőnek prioritásként kell kezelnie a megfelelő gyakorlatok közös kidolgozását és bevezetését. Először azokat a folyamatokat érdemes azonosítani, amelyek megakadályozzák a nonstop IT kialakítását, majd át kell gondolni, hogyan lehetne a leghatékonyabban módosítani azokat. Az adott probléma természetétől függően számos különféle megoldás létezhet. Elképzelhető, hogy pontos dokumentációt kell összeállítani a bonyolult procedúrákról, vagy érdemes oktatást szervezni a működési folyamatokról, hogy a munkatársak is átlássák a folytonos működéshez szükséges teendőket.

Jár-e a munkabér, ha áll a munka?
Állásidőnek nevezzük, azt, amikor a munkáltató foglalkoztatási kötelezettségének a működési körében felmerült okból nem tesz eleget. Vagyis a munkavállaló megjelenik a munkahelyén, de munkát nem kap. Jár-e erre az időre a munkabér? A Bán és Karika Ügyvédi Társulás munkatársa, dr. Karika Márton válaszol a leggyakoribb kérdésekre.

Minimalizáljuk a tervezett állásidőt!

Az állásidő tetemes részét a frissítések és hibajavítások telepítése teszi ki. A legtöbb szervezetnél a kívánatosnál jóval többször kell ilyen feladatok miatt lekapcsolni vagy újraindítani a rendszereket. Erre kínál megoldást az automatizált hibajavítás, illetve a live patching funkció, lehetővé téve ezáltal a frissítések telepítését a rendszer újraindítása nélkül. A vállalatok így előre tervezhetnek, és mindig futtathatják rendszereiket, amikor szükség van rájuk.

Készüljünk a nem tervezett állásidőre!

Egy rendszer sem tökéletes, mindenhol előfordulhatnak kiesések. De segíthet, ha proaktív megközelítéssel állunk hozzá, beleértve a megelőző jellegű karbantartást, biztonsági mentést és előkészítést. Az üzletfolytonossági és katasztrófa utáni helyreállítási megoldások használatával kiküszöbölhető az alkalmazások leállása, illetve az adatvesztés. Az átfogó monitoring és felügyeleti megoldások pedig a hardveres és szoftveres hibák azonosításában és elhárításában nyújtanak hatékony támogatást. Ennél a kérdéskörnél fontos szempont, hogy milyen operációs rendszert használunk. Ha egyszerűbb a rendszerek felügyelete, illetve a backup rendszerek felállítása és fürtözése, az a nem tervezett leállások elkerülésére vagy átvészelésére is kihat.

Nehezen bírják az iramot a vállalati IT-vezetők
A vállalati IT szervezetek túlnyomó többsége jelenleg nem képes arra, hogy a digitalizáció motorjává váljon. Ehhez a vállalati IT szakembereknek át kellene látniuk az üzleti folyamatokat, össze kellene hangolniuk a vállalat minden informatikai tevékenységét.

Biztonságot és rendelkezésre állást mindenhová!

Ha a biztonsági incidensekkel mindig csak akkor foglalkozunk, amikor már megtörténtek, sosem fogjuk tudni biztosítani az IT-rendszereink rendelkezésre állását. Olyan biztonsági intézkedésekre is szükség van tehát, amelyek abban segítenek, hogy megelőzzük a gondokat, és csírájában fojtsuk el a problémákat. Érdemes például fontolóra venni, hogy az egész szervezetben alkalmazzunk titkosítást, illetve olyan, folyamatos adatvédelmet biztosító módszereket, amelyek a rendszer minden változtatásáról másolatot készítenek, így az összes verziót megőrizhetjük. Szintén erősítik a biztonságot a behatolásokat megelőző megoldások, például a malware és phishing támadásokat elhárító eszközök, amelyek dokumentálják és csökkentik akár a komolyabb sebezhetőségekkel járó veszélyeket is.

Használjuk a megfelelő technológiákat!

A nonstop IT kialakítása és fenntartása számos egyéb eszközzel és lépéssel segíthető. Hasznosak lehetnek például az olyan technológiák, amellyel a szervezetek pillanatképeket készíthetnek a rendszerek aktuális állapotáról, és ezeket vissza is állíthatják egy esetleges hiba vagy katasztrófa esetén. Ha pedig kiterjesztjük az általunk használt operációs rendszerek életciklusát, akkor a migrációval és rendszerfrissítéssel járó kockázatokat, költségeket és leállásokat is csökkenthetjük.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor