„Hibáztam, mert megbíztam az alkalmazottamban…” – bizalom és ellenőrzés a munkahelyen

Mit jelent a dolgozókba vetett bizalom? Tényleg a fizetett ellenséget kell látnia egy cégvezetőnek az alkalmazottaiban? Ha bízik bennük, akkor már nem is kell ellenőriznie a cég működését? Aktuális írásunkban a bizalom és az ellenőrzés egyensúlyáról lesz szó. Nem klasszikus krimit tart kezében a kedves olvasó, ezért nyugodt szívvel előre lelövöm a poént: mindkettő szükséges és egy jól kialakított rendszer részeiként még erősítik is egymást. A cikk végére az is kiderül, hogy lehet nyugodt szívvel megbízni a munkatársakban.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

(Fotó: Pixabay)

Bizalom nélkül nincs jól működő cég

Amikor egy munkavállaló lopás, sikkasztás vagy egyéb hasonló visszaélés gyanújába keveredik és megbízást kapunk, hogy járjunk az ügy végére, ez a mondat szinte minden alkalommal elhangzik a cégvezető szájából: „Hibáztam, mert megbíztam az alkalmazottamban...” A kijelentést csalódott sóhaj kíséri. Aki cégvezetőként még nem került ilyen helyzetbe, talán az is el tudja képzelni, át tudja élni az érzést: elárultak, becsaptak, hátba szúrtak.

De vajon tényleg hiba lenne megbízni a munkatársakban? Tényleg csak a bizalmatlanság, a mindenkiről eleve rosszat feltételezés lehet sikeres stratégia egy cégvezető számára? Korántsem. A bizalom a sikeres cégműködés kihagyhatatlan összetevője.

Az a munkavállaló, aki bizalmatlanságot érez a személye iránt, nem lesz elkötelezett a cég felé. A teljesítménye nem csak sokkal rosszabb lesz emiatt, hanem a lojalitása is sokkal alacsonyabb szintű lesz. Ami kifejezetten növeli annak a kockázatát, hogy egy kényes helyzetben könnyebben racionalizálja, vagyis tegye maga számára elfogadhatóvá a cég vagyonának megdézsmálását. (Erről a folyamatról lásd korábbi cikkeinket az oldal alján.)

Rendben, de ha megbízunk a dolgozókban, akkor előbb-utóbb jön majd valaki, aki vissza is él majd ezzel a bizalommal – hangzik a teljesen jogos felvetés. Hogyan lehet feloldani ezt a látszólagos ellentmondást?

Az ellenőrzés bizalommá konvertálása

A sikeres megközelítés arra épít, hogy nem az embereket érdemes személyükben ellenőrizni – és ezzel a „nem bízom benned” üzenetét közvetíteni feléjük – hanem az egyes fontos feladatokat, folyamatokat. A jól megválasztott és jól kommunikált ellenőrzések az egymásba és a cégbe vetett bizalmat is növelni fogják. Egyrészt azzal, hogy az ellenőrzés fókusza a konkrét személyről átkerül egy-egy kritikus folyamatra vagy annak egy-egy lépésére. Másrészt ezek az ellenőrzések a véletlen hibákra is fényt tudnak deríteni, mielőtt még azok nagyobb kárt tudnak okozni. Az ilyen elemekből összeállított rendszer a dolgozók számára is elfogadhatóbb.

Lássunk egy konkrét példát. Egy nagyobb kkv-ban már megoldható (és ezt szinte minden esetben javasoljuk is), hogy a bankszámla könyvelését, vagy legalábbis az előző napi forgalom ellenőrzését mindig végezzék el, ez legyen a pénzügyi teljesítési folyamat része. Az ellenőrzést pedig olyan munkatárs végezze, akinek az átutalások indítása nem feladata, sőt, nincs is ilyen jogosultsága a banknál. Az ellenőrzés keretében arról kell meggyőződni, hogy a bankszámlán csak az előzetesen jóváhagyott terhelések történtek meg, az összegek és a kedvezményezettek is megfelelőek.

Ezt az ellenőrzést minden napra célszerű elvégezni. Tehát ha a cég saját szokásai alapján csak kedden és csütörtökön utal, akkor nem csak szerdán és pénteken – mondván, hogy máskor minek is, hiszen más napokon nem utalunk – hanem minden napra. Mert pont arról (is) akarunk meggyőződni, hogy más napokon tényleg nem történt olyan átutalás, ami a cég pénzügyi jóváhagyási folyamatait kikerülné.

Hogyan visz bizalmat egy ilyen ellenőrzés a pénzügyi folyamatokba? Úgy, hogy nem magát az átutalást végző személyt ellenőrizzük, hanem a céges bankszámla forgalmát. Személytől függetlenül. Sőt, a bankszámlához hozzáféréssel rendelkező dolgozókat is védjük attól, hogy illetéktelenek a nevükben esetleg visszaéljenek a jelszavukkal és egyéb kódokkal.

Egy ilyen egyszerűen végrehajtható ellenőrzés hatékonyan képes detektálni már az első alkalommal egy olyan visszaélést, amire egyébként csak hosszú hónapok után derülne fény. Mivel a visszaélések korai felfedésén kívül az egész kifizetési folyamat esetleges hibái is rövid időn belül és garantáltan fennakadnak rajta, ezt az ellenőrzés a dolgozók is segítségként és örömmel szokták fogadni.

Ha bízhat a rendszerben, bízhat az emberekben is

Ezzel a megközelítéssel egyszerűen kiépíthető egy olyan ellenőrzési rendszer a cégben, amely nem köti gúzsba a napi működést, nem telepszik rá a napi működésre. Amint az előbbi példában is láttuk: nem a kifizetési folyamat normál menetébe iktattunk be még további engedélyezési köröket. Ilyet csak a szokásos utalási összegeket meghaladó vagy új (eddig nem szereplő) kedvezményezett esetén érdemes megtenni.

A kifizetési folyamat végére egy olyan – napi szintű, de néhány perc alatt elvégezhető – ellenőrzés kerül, ami az egész folyamatot megbízhatóvá teszi. Megvalósítva a visszaélések megakadályozása érdekében általában is a követendő stratégiát: sokat ne lehessen, de keveset se legyen érdemes!

Utóbbi célkitűzés értelme, hogy a rövid időn belüli és garantált lebukás miatt azok a visszaélések sem fognak megtörténni, amelyeket közvetlenül nem tudunk megakadályozni (mint az előbbi példában egy jóvá nem hagyott átutalás teljesítése). A hétköznapi értelemben vett bűnözés körében is általánosan elfogadott kriminológiai megállapítás, hogy nem az esetleges büntetés nagysága, hanem a felelősségre vonás elkerülhetetlenséges, vagy más szavakkal: a lebukás magas kockázata fogja elrettenteni az elkövetőt.

Ezt a megközelítést alkalmazva cégvezetőként nem kell azon rágódnia, hogy vajon megbízhat-e az embereiben, nem csapják-e be, nem okoznak-e kárt – akár szándékosan, akár csak figyelmetlenségből vagy hanyagságból. Ha megbízhat a folyamatokban és a rendszerekben, akkor nyugodt szívvel megbízhat a munkatársaiban is.

A belső visszaélések megelőzéséről további hasznos információkat itt talál: www.tolvajacegedben.hu

A cikksorozat előző részei:

Véleményvezér

Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo