Hat tipp családi vállalkozás fejlesztéséhez

2018. április 25. szerda - 15:05 / piacesprofit.hu
  •    

A családi cégek számára is fontos a szervezetfejlesztés. A tudatosan menedzselt változáshoz konkrét kiindulási pont, célok és időszakos mérföldkövek kitűzését javasolták a szakemberek a K&H-ban szervezett családi vállalatok találkozóján.

Németh Gergely, a COVA tanácsadó cég szervezetpszichológusa úgy látja, hogy hatalmas potenciállal bír egy cég számára a szervezetfejlesztés. A családi tulajdonú cégek azonban különleges helyzetben vannak, az ő esetükben ugyanis a család-tulajdon-üzletvezetés összefonódása miatt a családi és az üzleti folyamatok változtatását párhuzamos tervezési folyamattal lehet hatékonyan megvalósítani. „A családi vállalatok esetében a cég eddigi fejlődésének záloga éppen abban rejlett, hogy a tulajdonos személyesen vett részt a folyamatok menedzselésében.

A napi szintű döntések legnagyobb része intuíciókra támaszkodik a tények helyett. A tényalapú döntések jobban szolgálják a szervezeteket sikerességét. Ráadásul a vezetők által megélt döntési helyzetek többsége valójában nem tényleges döntés, hanem olyan automatizálható folyamat, amihez nem feltétlenül szükséges közvetlenül a cégvezető. Mivel a szervezetfejlesztés során leginkább az olyan nem megfogható vállalati értékekre tudunk hatni, mint az éppen a családi értékekből eredő szervezeti kultúra vagy a vezetői értékrend, így a sokéves, megszokott folyamatok újragondolása és fejlesztése csak akkor lehet sikeres, ha a cég és a tulajdonos (család) kész a változásra.

csalad_pixabay

Kép:Pixabay

Horváth Soma, a KKV Műhely vezetője és Kőszegi László, a Hőgyészi Agrokémia Kft. tulajdonosa az elméleti és gyakorlati oldal tanulságait összevetve felvázolta a 6 legfontosabb lépést ahhoz, hogy hatékonyan történhessen a családi tulajdonban lévő vállalatok szervezetfejlesztése:

  1. Akár külső, akár belső feszültségek miatt szükséges újragondolni a cégen belüli folyamatokat, az első és legfontosabb lépés, hogy teremtsük meg a változás iránti elköteleződést. Ez szabadítja fel azt az energiát, ami elengedhetetlen az akár több évig is elhúzódó folyamat sikeres megvalósításához.
  2. Definiáljuk pontosan, hogy ki menedzseli a folyamatot, milyen szerepe van a belső projektgazdának és az esetlegesen igénybe vett külső tanácsadónak.
  3. Már az elején meg kell határozni azt, hogy hova akar eljutni a cég, hiszen ez fogja alapjaiban meghatározni a folyamat során igénybe vett eszközöket és lépéseket.
  4. Nem csak a célt, de a kiindulási állapotot is pontosan fel kell mérni ahhoz, hogy a változás során valóban a szükséges területeken, folyamatokon legyen a fókusz.
  5. Ahhoz, hogy a fejlesztés végén valóban a kívánt célt érjük el, iktassunk be mérföldköveket, amelyek alapján látható, hogy jó irányba tart-e a fejlődés.
  6. A szervezetfejlesztés során rengeteg bizonytalanság merülhet fel akár a munkatársak, akár a partnerek részéről, ezért egyértelműen kommunikálni kell a folyamat lezárását és eredményeit. Bár Magyarországon nincs nagy divatja az üzleti projektek megünneplésének, a szakemberek mégis azt tanácsolják, hogy ismerjük el a befektetett munkát, a folyamat sikeres lezárását. Ennek egyik eszköze lehet, ha az eredményeket közösen, céges szinten megünnepeljük.
Lemondanék, de ki veszi át a helyemet?
Finoman fogalmazva is helyzet van a magyar családi vállalkozások körében, jelentős részüknél ugyanis érik a generációváltás az alapítók kiöregedése miatt. Egy hiánypótló magyar kutatás szerint azonban harmaduknál nincs kinek átadni a céget, és ahol van is utód, ott sem lesz könnyű a váltás.

 

Költségkímélés
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor