Az újításokat Andreas Scheuer, a szövetségi kormány kereszténydemokrata közlekedési minisztere kezdeményezte azzal, hogy a jövőben az előírások ellen vétőket a jelenleginél sokkal magasabb pénzbírságokkal kell sújtani. A Bild értesülései szerint járdán, vagy kerékpáros úton való parkolás 100 euróba kerülhet az eddigi 15-30 euró helyett. Különösen rosszul jár az autóvezető, aki balesethez közeledve nem húzódik félre és enged utat a mentőknek, tűzoltóknak: rá 320 eurós, azaz több mint 100.000 Ft-os pénzbüntetés vár.
Várhatóan vitatható újítás lenne, hogy a városi buszsávokban megengednék az elektromos rollerek, valamint olyan személyautók közlekedését is, amelyeknek legalább három utasa van. A miniszter szerint előnyt kell adni azoknak, akik megosztott használatban lévő járműveken közlekednek, az ilyen kocsik számára külön parkolókat építenének.
A tervezett új német KRESZ különös figyelmet fordítana a kerékpárosok védelmére. Terveznek új közlekedési táblát, amely tiltja, hogy az adott útszakaszon az autók kerékpárosokat előzzenek. A rendszabály egyúttal előírná, hogy a gépkocsik belterületen csak akkor előzhetnek gyalogosokat, kerékpárosokat és e-rolleren haladókat, ha azoktól belterületen másfél méter, külterületen két méter távolságot tartanak.
Megengedett lenne két kerékpáros egymás mellett való haladása – amennyiben a forgalmat ezzel nem akadályozzák. Bevezetnének a kerékpárosoknak szóló, a jobbra-kanyarodást megengedő jelzőlámpákat és felhatalmaznák a településeket, hogy övezeteket jelöljenek ki, ahol csak kerékpárral lehet közlekedni. Teherautóknak jobbra csak lépésben lenne szabad kanyarodnia, tekintettel arra, hogy azok ilyen kanyarodásnál sok kerékpáros- és gyalogos-balesetet okoznak