A Lidl és a Colruyt cégek egyaránt áruházláncot működtetnek Belgiumban. 2004. januárjában a Colruyt reklámkampányba kezdett, melynek során olyan információkat közölt a fogyasztókkal, hogy a 2003-as évet figyelembe véve, az általa vizsgált áruházak általános árszínvonala alapján a fogyasztók jelentős ármegtakarítást érhettek el, ha a Colruytban vásároltak. Az összehasonlított áruházakat meg is nevezték a kampányban, ezen áruházak között szerepelt a Lidl is.
Ez utóbbi keresetet indított egy belga bíróság előtt, azt kérve, hogy a Colruytot a megtévesztő és összehasonlító reklámokról szóló irányelvet a nemzeti jogba átültető belga törvény alapján tiltsák el az említett reklámozási gyakorlattól. A Lidl érvelése szerint a kérdéses reklámok megtévesztők, és több okból is ellentétesek az összehasonlító reklámokra alkalmazandó szabályokkal.
Ezzel összefüggésben a belga bíróság azt kérdezi az Európai Bíróságtól, hogy az említett közösségi irányelv értelmében tilos-e a reklámozó általános árszínvonalának a versenytársakéval oly módon való összehasonlítása, amely egyes kiválasztott termékek árainak összehasonlításából általános következtetést von le, ezáltal azt a benyomást keltve, hogy a reklámozó összes terméke olcsóbb, annak ellenére, hogy az elvégzett összehasonlítás csak a termékek bizonyos körére korlátozódott.
Második kérdése arra irányul, hogy összehasonlító reklám csak egyes áruk vagy szolgáltatások konkrét összehasonlítására megengedett-e, vagy lehetséges az ilyen típusú reklám az összességében azonos szükségletet kielégítő áruválaszték tekintetében is. Arra a kérdésre is választ vár a belga bíróság, hogy a reklám valóságtartalmának ellenőrizhetősége tekintetében szükséges-e az, hogy azt maguk a címzettek is tudják ellenőrizni, vagy elegendő az, ha erre a reklám címzettjének nem minősülő harmadik személyeknek (pl. hatóságoknak) van lehetőségük.
Antonio Tizzano főtanácsnok indítványában úgy véli, hogy önmagában nem ellentétes a közösségi joggal az áruházak áru- vagy szolgáltatásválasztéka tekintetében alkalmazott összehasonlító reklám, amennyiben a reklám nem megtévesztő, azonos szükségleteket kielégítő vagy azonos rendeltetésű árukat vagy szolgáltatásokat hasonlít össze, tárgyilagos és ellenőrizhető.
Ami a tárgyszerűséget és az ellenőrizhetőséget illeti, a főtanácsnok szerint nem szükséges az, hogy a reklámokban kifejezetten megemlítsék az összehasonlított termékeket és árakat, amennyiben e reklámokban feltüntetik, hogy az összehasonlított termékekre és árakra vonatkozó adatok hol (pl. Interneten) és hogyan férhetők hozzá egy átlagos fogyasztó számára. A konkrét esetet illetően ugyan a főtanácsnoknak komoly kételyei vannak azt illetően, hogy a Colruyt áruház reklámkampányában teljesítette-e a tárgyszerűség és az ellenőrizhetőség követelményét, mégis a tényállás felderítése szempontjából jobb helyzetben lévő belga bíróságra bízná ennek eldöntését.
A főtanácsnok végül megállapítja, hogy megtévesztő a reklámozó általános árszínvonalának a versenytársakéval oly módon való összehasonlítása, amely egyes kiválasztott termékek árainak összehasonlításából általános következtetést von le, ezáltal azt a benyomást keltve, hogy a reklámozó összes terméke olcsóbb, annak ellenére, hogy az elvégzett összehasonlítás csak a termékek bizonyos körére korlátozódott.
Nem lesz több összehasonlító reklám?
Tizzano főtanácsnok szerint ellentétes a közösségi joggal a reklámozó általános árszínvonalának a versenytársakéval oly módon való összehasonlítása, amely egyes kiválasztott termékek árainak összehasonlításából általános következtetést von le.
Véleményvezér

Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe
Titok, hogy Trump bejelentésének megfelelően indultak-e amerikai atomtengeralattjárók az orosz partok felé.

Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott
A litvánoknál nulla tolerancia van, ha korrupcióról van szó.

A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen
Olyan jöhet Magyarországra, aki támogatja Izrael bombázását, olyan nem, aki ellenzi a palesztínok gyilkolását.