Múlni látszik a magyarok hírhedt pesszimizmusa

Vajon a nők tényleg jobban meggondolják, hogy mire költenek és megfontoltabban kezelik a pénzügyeiket, mint a másik nem tagjai? Az Intrum Justitia kutatása többek között arra is rávilágít, hogy az Európai Unió lakosságához képest a magyarok még mindig kiemelten fontosnak tartják a lakáscélú megtakarításokat.

Az Intrum Justitia kutatásában 21 országból 21 317 európai – köztük 1005 magyar – állampolgár vett részt. A 2016 végén készített reprezentatív kutatásból kiderül, hogy a magyar lakosság közel fele került már olyan helyzetbe élete során, hogy kötelező kiadásait, tartozásait csak időbeli csúszással, kisebb-nagyobb nehézségek árán tudta kifizetni.

Kép:SXC

Mit teszünk pénzügyi nehézségek esetén?

Nehéz anyagi helyzetben a magyar nők majdnem fele (47%) elsőként a családjához fordul pénzügyi segítségért, míg a férfiak inkább a bankjukat (33%) keresik fel hitelért. Az adatok azt is megmutatják, hogy a hazai nők bizalma a barátaik felé is magasabb, ha kölcsönről van szó, mint a másik nem esetében. A kollégától, vagy munkahelyi felettestől történő pénzhez jutást inkább a férfiak tartják járható útnak, 11 százalékuk ezt a megoldást választaná.

A hölgyek több mint fele (53%) nem vásárolna tartós fogyasztási cikkeket hitelre. Túlnyomó többségük (84%) pedig akár a nyaralásról is lemondana, amennyiben nincsen erre a célra félretett pénzük és kölcsön kellene kérniük bankjuktól, vagy a rokonoktól. Ugyanakkor a hölgyek negyede mégis azt állítja, rendszeresen többet költ el például ajándékokra, mint azt eredetileg tervezte.

Egyre racionálisabbak a vásárlók
A GfK legfrissebb, 2016. éves trendeket elemző Kereskedelmi Analízisek tanulmánya szerint a kereskedelmi csatornák közül a diszkontok növelték piaci részesedésüket, ugyanakkor a nem szervezett kereskedelem – utcai árusok, illetve piac és az egyéb csatornák – kismértékben veszítettek 2015-höz képest. A racionálisabb vásárlói magatartás irányába ható korábbiakban tapasztalt trendek 2016-ban is jelen voltak: egyrészt tovább nőtt a sajátmárkás termékek súlya; másrészt pedig emelkedett a kártyás vásárlások aránya.
Mire spórolunk?

A pénzügyi tudatosság abban is megmutatkozik, ki mennyit tesz félre havi jövedelméből és mire spórol. A felmérés alapján a legnagyobb arányban váratlan kiadások esetére tesznek félre a magyar válaszadók (70%), de jelentős megtakarítási indok az ingatlanvásárlás (25%), az öngondoskodás (25%), az utazás (24%), valamint a gyermek jövőbeni támogatása (22%) is. Ezzel szemben jelen kutatásban is beigazolódott az a tény, hogy külföldön egyáltalán nem cél az, hogy a fiatalok idővel saját ingatlant vásároljanak; a megkérdezetteknek csupán 15 százaléka spórolna erre az európai átlagot tekintve.

A kutatásból az is kiderült, ha félhavi fizetésnek megfelelő nagyságú váratlan kiadással kellene a válaszadóknak szembenézniük, a férfiak körülbelül fele úgy érzi, hogy könnyedén megbirkózna ezzel a helyzettel. Ezzel szemben a hölgy válaszadóknak csupán 30 százaléka állította, hogy nem okozna neki problémát a hirtelen megnövekedett kiadások kezelése.

A magyarok hírhedt pesszimizmusa megdőlni látszik jövőjük anyagi helyzetével kapcsolatban. A válaszadók többsége szerint ők jobb anyagi helyzetben lesznek a jövőben, mint amiben saját szüleik élnek jelenleg. A férfiak ezen a téren még inkább hozzájárulnak a számok pozitív irányú alakulásához. Ugyanakkor a nők – mind hazai, mind európai szinten – gyermekeik jövőbeni pozitív anyagi helyzetével kapcsolatban sokkal bizakodóbbak, mint a férfiak. Hazánkban a megkérdezett nők 52 százaléka gondolja úgy, hogy gyermeke könnyebben boldogul majd a jövőben, míg a férfiaknak csupán 40 százaléka bír optimista szemlélettel ezen a téren.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo