Múlni látszik a magyarok hírhedt pesszimizmusa

Vajon a nők tényleg jobban meggondolják, hogy mire költenek és megfontoltabban kezelik a pénzügyeiket, mint a másik nem tagjai? Az Intrum Justitia kutatása többek között arra is rávilágít, hogy az Európai Unió lakosságához képest a magyarok még mindig kiemelten fontosnak tartják a lakáscélú megtakarításokat.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Intrum Justitia kutatásában 21 országból 21 317 európai – köztük 1005 magyar – állampolgár vett részt. A 2016 végén készített reprezentatív kutatásból kiderül, hogy a magyar lakosság közel fele került már olyan helyzetbe élete során, hogy kötelező kiadásait, tartozásait csak időbeli csúszással, kisebb-nagyobb nehézségek árán tudta kifizetni.

Kép:SXC

Mit teszünk pénzügyi nehézségek esetén?

Nehéz anyagi helyzetben a magyar nők majdnem fele (47%) elsőként a családjához fordul pénzügyi segítségért, míg a férfiak inkább a bankjukat (33%) keresik fel hitelért. Az adatok azt is megmutatják, hogy a hazai nők bizalma a barátaik felé is magasabb, ha kölcsönről van szó, mint a másik nem esetében. A kollégától, vagy munkahelyi felettestől történő pénzhez jutást inkább a férfiak tartják járható útnak, 11 százalékuk ezt a megoldást választaná.

A hölgyek több mint fele (53%) nem vásárolna tartós fogyasztási cikkeket hitelre. Túlnyomó többségük (84%) pedig akár a nyaralásról is lemondana, amennyiben nincsen erre a célra félretett pénzük és kölcsön kellene kérniük bankjuktól, vagy a rokonoktól. Ugyanakkor a hölgyek negyede mégis azt állítja, rendszeresen többet költ el például ajándékokra, mint azt eredetileg tervezte.

Egyre racionálisabbak a vásárlók
A GfK legfrissebb, 2016. éves trendeket elemző Kereskedelmi Analízisek tanulmánya szerint a kereskedelmi csatornák közül a diszkontok növelték piaci részesedésüket, ugyanakkor a nem szervezett kereskedelem – utcai árusok, illetve piac és az egyéb csatornák – kismértékben veszítettek 2015-höz képest. A racionálisabb vásárlói magatartás irányába ható korábbiakban tapasztalt trendek 2016-ban is jelen voltak: egyrészt tovább nőtt a sajátmárkás termékek súlya; másrészt pedig emelkedett a kártyás vásárlások aránya.
Mire spórolunk?

A pénzügyi tudatosság abban is megmutatkozik, ki mennyit tesz félre havi jövedelméből és mire spórol. A felmérés alapján a legnagyobb arányban váratlan kiadások esetére tesznek félre a magyar válaszadók (70%), de jelentős megtakarítási indok az ingatlanvásárlás (25%), az öngondoskodás (25%), az utazás (24%), valamint a gyermek jövőbeni támogatása (22%) is. Ezzel szemben jelen kutatásban is beigazolódott az a tény, hogy külföldön egyáltalán nem cél az, hogy a fiatalok idővel saját ingatlant vásároljanak; a megkérdezetteknek csupán 15 százaléka spórolna erre az európai átlagot tekintve.

A kutatásból az is kiderült, ha félhavi fizetésnek megfelelő nagyságú váratlan kiadással kellene a válaszadóknak szembenézniük, a férfiak körülbelül fele úgy érzi, hogy könnyedén megbirkózna ezzel a helyzettel. Ezzel szemben a hölgy válaszadóknak csupán 30 százaléka állította, hogy nem okozna neki problémát a hirtelen megnövekedett kiadások kezelése.

A magyarok hírhedt pesszimizmusa megdőlni látszik jövőjük anyagi helyzetével kapcsolatban. A válaszadók többsége szerint ők jobb anyagi helyzetben lesznek a jövőben, mint amiben saját szüleik élnek jelenleg. A férfiak ezen a téren még inkább hozzájárulnak a számok pozitív irányú alakulásához. Ugyanakkor a nők – mind hazai, mind európai szinten – gyermekeik jövőbeni pozitív anyagi helyzetével kapcsolatban sokkal bizakodóbbak, mint a férfiak. Hazánkban a megkérdezett nők 52 százaléka gondolja úgy, hogy gyermeke könnyebben boldogul majd a jövőben, míg a férfiaknak csupán 40 százaléka bír optimista szemlélettel ezen a téren.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo