Itthon vagy külföldön?

A magyarok 39 százaléka tavaly a határokon kívül nyaralt. Horvátország várhatóan megőrzi első helyét a külföldi úticélok népszerűségi listáján, itthon a Balaton és a wellness szállodák számíthatnak növekvő keresletre.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A komoly "előfoglalási" kedvezményekkel az utazásszervezők arra igyekeztek rábírni honfitársainkat, minél előbb döntsék el, hová mennek nyaralni az idén. A választék bőséges, a döntés nehéz, ám bizonyos trendek jól kimutathatók a korábbi évek statisztikái alapján.

Miközben honfitársaink egyre szélesebb rétege évente nem is egy, hanem több utazást tesz (47százalék), az évi egy főutazás, azaz a nyaralás megtervezésében a tradíciók dominálnak. A nyaralások több, mint 50 százaléka július és augusztusban bonyolódik.

Nyár=napfény+tengerpart

Tavaly a magyarok 39 százaléka külföldön töltötte nyaralását, elsősorban az európai mediterrán tengerpartokon. Arányuk várhatóan idén sem csökken, a napfény és a tengerpart a magyarok többségének egyenlő a nyaralással. Ráadásul a tengerparti országok változatlanul erőteljes promocióval igyekeznek magukhoz csábítani az utazókat. Horvátország népszerűsége várhatóan nem csökken. A tavaly átadott autópálya még jobban, és gyorsabban megközelíthetővé teszi a közeli adriai partokat. Ugyanakkor a fapados légitársaságokkal már távolabbi partszakaszok - Split és Dubrovnik környéke - is könnyebben elérhetővé válnak. Az apartmanok és szállodák kínálata bőséges, több utazási iroda külön Horvátország katalógussal jelent meg idén a piacon.

Valószínűleg megőrzi második helyét a legkedveltebb desztinációk sorában Olaszország is. Ráadásul az idei nyáron új fapados járatok indulnak olasz nagyvárosokba, Bologna-ba, Nápolyba, ahonnan könnyen elérhetők olyan szépséges üdülőhelyek, mint pl. Capri, vagy Ischia szigete, vagy a délkeleti, Adriai-tenger melletti fürdőhelyek.

A harmadik helyet viszont nem biztos, hogy Ausztria meg tudja őrizni. Az idei év slágere ugyanis - az utazási irodák szerint - Bulgária, mely már tavaly is feljött a negyedik helyre. A '70-es '80-as években oly népszerű desztináció a 90-es évek közepére szinte teljesen eltűnt a kínálati palettáról. Az utóbbi 10 évben a bolgár tengerparton végrehajtott komoly infrastrukturális beruházások azonban újra felkeltették a figyelmet a fekete-tengeri üdülőhelyek iránt. A Várnába és Burgaszba induló új fapados járatok, a bőséges és viszonylag olcsó szálláshelyek, a szórakozási lehetőségek szélesebb kínálata - s persze a személyes nosztalgia, vagy a szülőktől hallott kellemes emlékek - egyre több magyart csábítanak Bulgáriába.

#page#

A klasszikus - fürdőzés, napozás, szolid vizisportok űzése - nyaralási tervek mellett egyre nő az extrém, kalandos utazások iránti kereslet. Az utazásszervezők gyorsan és rugalmasan reagáltak: dinamikusan nő a kínálat, s néhányan kifejezetten ilyen típusú utak szervezésére specializálódtak.

Itthon otthon van

Honfitársaink 61 százaléka tavaly itthon töltötte nyaralást. Számuk dinamikusan nő, a hazai szolgáltatók állják a versenyt a külföldi úti célokkal. Az egyre nagyobb utazási "tortából" is őrzik, sőt növelik részarányukat.

A Balaton változatlan népszerűségre számíthat, hála az elindult, és egyre céltudatosabb fejlesztéseknek, melyeket a magyar tenger üdülőhelyein az önkormányzatok és a szolgáltatók közösen elindítottak az elmúlt években. Kiegyensúlyozottabbá és jobb ár/minőség arányúvá vált a kínálat, mellyel elsősorban a hazai vendégeket igyekeznek csábítani, az egyre inkább elmaradó német és osztrák turisták helyett. Idén nyártól a hazai kínálatban is megjelenik az első, balatonparti "all inclusive" szálloda. A balatonfüredi Hotel Marina éttermeinek felújításával, üzemeltetésének átszervezésével beszáll a külföldön oly népszerű üdülési forma versenyébe.

Wellness mindenekelőtt

A leggyorsabban a hazai wellness szállodák népszerűsége nő. Tavaly kétszer annyi magyar választotta valamelyik hazai wellness szállodát, hosszabb-rövidebb üdülése céljából. Nyáron elsősorban azok igazán versenyképesek, melyek egy, vagy több külső medencével is rendelkeznek. Jónéhány árban is abszolút versenyképes a hasonló kategóriájú, hasonló szolgáltatásokat nyújtó külföldi szállodákkal. Ráadásul kevesebbet kell utazni, s a szállodák többsége az üdülési csekkel is igénybe vehető, melyet egyre több cég ad bónuszként munkatársainak. Fontos szempont lehet a hazai wellness szálloda melletti döntésben, hogy számos szálloda három generáció - nagyszülők, szülők, gyerekek - közös üdüléséhez is megfelelő kínálattal rendelkezik.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo