2003-ban Magyarország turisztikai vezetői kezdeményezték, hogy a visegrádi országok közös marketing tevékenységgel erősítsék vonzerejüket a távoli piacokon. Tartós tendencia a turizmusban, hogy a hosszú távú utazások keretében a turisták nem csupán egy, hanem egy adott régióhoz tartozóan több országot is felkeresnek.
Csehország, Lengyelország, Szlovákia és Magyarország turisztikai döntéshozói és marketingszervezetei a három évvel ezelőtt elkezdett együttműködés keretében számos közös akciót szerveztek az USA, Japán és Kína turistáinak megnyeréséért. Közös standdal vettek részt a megcélzott országok turisztikai kiállításain, megalkották a közös szlogent "European Quartet One Melody" címmel, mely már önálló brandként is működik az USA-ban, önálló 4 nyelvű (angol, japán, kínai és portugál) honlapot alakítottak ki, s természetesen egy általános, közös kiadványt is megjelentettek. A három év alatt 1 millió eurót költöttek a közös marketing tevékenységre.
Visegrádiak Magyarországon
Évente más-más ország látja el a soros elnöki feladatokat, ez évben Magyarország. Ezért a soron következő, immár 13. összejövetelnek Budapest volt a helyszíne február 7-én és 8-án. Az elmúlt három év eredményei számszerűsíthetők a megcélzott országokból érkező turisták számának és vendégéjszakáinak átlagot meghaladó növekedésével: Magyarország vonatkozásában a három országból 2005-ben közel 40 %-kal, mintegy 230 ezerrel nőtt a vendégéjszaka szám az előző évhez képest.
#page#
"Bár minden találkozó alkalmával új és új jegyzőkönyvet, szerződést írunk alá, az együttműködésünk határozatlan időre, hosszú távra szól." - mondta Pál Béla, a MEH turizmusért felelő államtitkára a jegyzőkönyv aláírást követően. A kétnapos tanácskozáson egészen 2013-ig, az EU új költségvetési ciklusának végéig előre tekintettek. Az együttműködésben ugyanis fontos szerepet játszik az EU-ban való közös fellépés is. Elsősorban a turizmus, gazdasági súlyának megfelelő szerepeltetése az EU direktívákban, az INTERREG programok pályázati céljainak megfogalmazásában, és a turizmusdiplomácia számos más, nemzetközi szintű tevékenységében. A marketing akciók kiszélesítése, további piacokon való közös fellépés is szerepel a most elfogadott akciótervben. Míg korábban Brazília szerepelt a megcélzott desztinációk között (ezért is szerepel a portugál nyelv a közös megjelenésekben), addig most, turisztikai tendenciákra figyelve, India és Korea került előtérbe.
60 ezer euró
A négy ország marketing szervezetei az idén egyenként 60 ezer eurót "adnak össze" a közös akciókra. Emellett a Visegrádi Alapból is pályáztak, s pályáznak idén is céljaik támogatására.- mondta Galla Gábor, a Magyar Turizmus Rt. vezérigazgatója. Tavaly 19 ezer eurót nyertek, idén 80 ezer euróra nyújtottak be pályázatot. A közös kiállítási megjelenésekhez rendszeresen kapcsolódnak a résztvevő országok turisztikai vállalkozói, akik konkrét ajánlatokkal igyekeznek megnyerni a szakmai látogatókat és az utazni vágyó turistákat.