Az ukrán elnök neve, Csernobil és az orosz gáz - kiderült, mik érdekelték leginkább a háború kitörése óta a magyar internetezőket

A legtöbben az orosz-ukrán háború percről-percre történő tudósítására, a gáz árára és árfolyamára, valamint a csernobili atomerőmű felrobbanásának több mint 30 évvel ezelőtti részleteire voltak kíváncsiak az utóbbi hetekben az interneten. A top 25 magyarországi keresésben a február 25. és március 5-e közötti időszakban 6 kulcsszó is az orosz-ukrán háborúra, illetve annak következményként az euró árfolyamára irányult – derült ki az Avantgarde Group kommunikációs tanácsadó cég internethasználati szokásokról készült elemzéséből. A kereséseket jelentősen befolyásolták a napi hírek, események, például a csernobili vagy éppen zaporizzsjai erőművek elfoglalása és visszafoglalása.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az orosz invázió február 24-én kezdődött, ez pedig a Google keresésekből is egyértelműen látható. A február 6. és április 6-a közötti vizsgált időszakban a háború kitörésének napján a keresések közül a népszerűségi index 1-100-ig terjedő skáláján a legmagasabb értékére ugrott Putin neve és az ukrán elnök kifejezés. Volodymyr Zelensky neve a háború kitörése utáni napokban jelent meg főként Magyarországon, a korábbi, február elején regisztrált elenyésző számú keresés után jelentős, több mint 2 ezer százalékos növekedést mutatott.

Volodimir Zelenszkij ukrán államfő (Fotó: MTI/AP/Ukrán elnöki hivatal sajtóosztálya)

A háború első napjaiban közel 1 000 százalékkal ugrott meg február elejéhez képest az átlagos keresések száma a csernobili atomerőmű kapcsán. Nem csupán arra voltak kíváncsiak a magyar internetezők, hogy mi történt akkoriban, de többen a sugárzás mértékének, terjedésének is utánajártak. A kapcsolódó keresésekben a paksi atomerőmű is megjelent. Jól látható, hogy az események nagyban befolyásolták a kereséseket, hiszen a zaporizzsjai atomerőmű veszélybe kerülése idején, március elején közel húszszorosára nőtt az atomerőműre irányuló böngészések száma. A február elejétől április elejéig tartó időszakban az atomháború is a keresett szavak közé került, ugyanakkor ez a kifejezés nem mutatott kiemelkedő ugrást.

Az orosz szankciók bejelentése után, illetve a magyar választások kampányidőszaka kapcsán az orosz gáz kifejezésre is egyre inkább meglódult a keresés. Kiugró változás március elején történt a nem megújuló energiaforrás kapcsán, amikor a népszerűségi indexen már a legmagasabb értéket érte el, amely több mint 500%-ot jelentett a megelőző napokhoz képest. A kulcsszó március végén is erőre kapott, ugyanakkor ez csupán már negyede volt a korábbi csúcsértéknek.

Mit mutatnak a hazai hírportálok olvasottsági adatai?

Az eredmények hamar és nagymértékben változnak egy-egy jelentősebb háborús esemény kapcsán, ugyanakkor elmondható, hogy a kezdeti érdeklődés jelentősen csökkent. A krízis folyamatának kezelése a lakosság körében a várakozásnak megfelelően alakult, a megrettenést, nyugtalanságot az alkalmazkodás váltotta fel, ezt mutatják a hírportálok olvasottsági adatai is.

Míg „békeidőben” a legritkább esetben, például egy választás kapcsán emelkedik a főbb portálok egyedi látogatóinak száma 1 millió fölé, addig február 24-án 4 híroldal (Index, 24.hu, Blikk és Portfolio) is bőven meghaladta ezt a számot, sőt, február 25-én a Blikk még a másfél milliós határt is átlépte. Február 28-án 5 portál látogatóinak száma érte el az 1 milliót (a fentebb említetteken kívül az Origo), majd elindult a lassú csökkenés, a helyzethez való alkalmazkodás. Kiugró értékeket még az országgyűlési választás napja hozott, amikor az említett 5 portál mindegyike elérte az egymilliós határt.

Összességében elmondható, hogy a híroldalak esetében a látogatói számok visszatérni látszanak a „normális” szintre, ugyanakkor a békeidőhöz képest még mindig többen keresik fel ezeket a portálokat.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo