Érdemes felújításban gondolkodni

A 2009-es drasztikus-, és azóta is lassú ütemben zajló ingatlanáreséssel megváltoztak a vevők minőségi preferenciái, ugyanis a kevés számú vevő már a kiváló minőségű lakásokhoz is jó áron juthatott hozzá. Pedig érdemes a felújítandó ingatlanban is gondolkodni.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Duna House ingatlanközvetítő hálózat adatai szerint szinte az egész országra jellemző, hogy a „jó” vagy „kiváló” minőségi besorolást kapott ingatlanok teszik ki a vásárlások több mint felét, sőt egyes régiókban akár a háromnegyedét is. Ezzel szemben a felújítandó lakások vásárlói aránya országos átlagban csupán 7 százalék.

Ennek oka elsősorban abban keresendő, hogy a 2009 óta tartó áreséssel a magasabb minőségű ingatlanok ára is kifizethetőbbé vált a vásárlók részére, így sokaknak kényelmesebb megoldás volt ez a választás. Ezzel azonban piacot veszítettek a felújítandó ingatlanok tulajdonosai, aminek az lett az eredménye, hogy ez a kategória nagyobb értékvesztést szenvedett el, mint a jó minőségű társaké  – magyarázza a jelenséget Rutai Gábor, a Duna House elemzési vezetője.

Az április elsején bevezetésre szánt „félszocpol”, amely használt lakás vásárlására is járna, illetve a már elérhető állami kamattámogatásos hitelkonstrukciók segítségével azonban könnyen lehet, hogy ismét megugrik majd a felújítandó lakást vásárlók tábora. Ezek a lakások ugyanis országos átlagban 28 százalékkal olcsóbbak ma, mint a jó minőségűek, amire további értékcsökkenést jelent az állam által nyújtott szociális és kamattámogatás. Így olyan vásárlói rétegek számára nyílhat meg az út, akik az elmúlt években nem voltak szereplői a piacnak.

Ha megnézünk néhány forgalmasabb várost, illetve kerületet, akkor kiderül, hogy valóban mekkora potenciál lehet a felújítandó kategóriában. Egy kedvelt lakástípus, az 50 négyzetméteres téglalakás esetében például a XIII. kerületben ha felújítandót keresünk, akkor 9 millió Ft körül már tudunk vásárolni. Ugyanitt, ugyanebben a méretben a kiváló minőségű lakások 14 millió fölötti átlagon keltek el az elmúlt évben. Ha csak a felújítási „ökölszabályt” vesszük figyelembe, amely 40 ezer Ft/m2 költségen kalkulál, akkor az 50 m2-re 2 milliós felújítási költség jut, amely még így is jóval a magasabb minőségűek átlagára alatti összeget eredményez. Érdemes tehát a vállalkozóbb szellemű vásárlóknak ezt a kategóriát megvizsgálni és hiteltanácsadók bevonásával az állami segítségekkel is kalkulálni – javasolja Rutai.

Parkolás: aranybánya a Belvárosban
A budapesti ingatlanpiac gyengélkedéséről szóló tudósítások mindennaposak a sajtóban, és a kilátásokat sem ítéli biztatónak a szakértők többsége. Ám korántsem minden ingatlan szenved a válságtól. A folyamatosan bővülő zónáknak és a megbízhatóan emelkedő díjtételeknek köszönhetően a parkolóhelyek az elmúlt években messze a legjövedelmezőbb ingatlantípusnak bizonyultak. A növekedés várhatóan az idén sem szakad meg, hiszen januártól az I., február elejétől a II. kerület bővítette tervek szerint a fizetős parkolók számát, miközben az átlagos díjak az év elejétől több mint 9 százalékkal emelkedtek. A BDO Magyarország alábbi összegzése e speciális szegmens teljesítményét és üzleti potenciálját vette górcső alá.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo