A direkt marketingben is a digitális a menő

A direktmarketing-piac mérete gyakorlatilag változatlan maradt a 2011-es évhez képest, a piacon azonban erős átrendeződés zajlik: a kommunikáció mindinkább a digitális csatornák irányába tolódik el.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kisméretű növekedés a call centerekben  – Kép: SXC

Egyre inkább teret hódítanak a digitális technológiák a direkt marketingben  – olvasható ki a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség DM Szenzor kutatásának eredményeiből. Tavaly óta a  címzett küldemények piaca nem változott, a call centerek esetében kismértékű növekedés látszik, míg önmagához képest a mobilmarketing-szektor mérete nőtt meg a legjobban: a 2011. évi 1,5 milliárd forintról 1,9 milliárd forintra. Az egyes direktmarketing-tevékenységek esetén az e-mail marketing, a mobilmarketing és az adatbázis-menedzsment esetén számítanak egyértelmű növekedésre a hirdetők, a call centereknél stagnálást, míg a címzett és címezetlen küldeményeket tekintve további csökkenést várnak a 2013-as évtől.

A piac csökkenése megállt

A direktmarketing-piac mérete 2012-ben 30,8 milliárd forint volt, vagyis lényegében nem változott az előző évben mért 30,9 milliárdhoz képest. A szektor több éve tartó, évi átlag 8 százalékos forgalomcsökkenése 2012-ben nem folytatódott.

A teljes piacmérethez hasonlóan az egyes direktmarketing-szektorokon belül is csak kismértékű változás következett be 2012-ben. A címzett küldemények piaca nem változott (8,5 milliárd Ft), és az adatbázis-marketing területe is állandósulni látszik (6,2 milliárd Ft), noha ez utóbbi szektor esetén a piaci szereplők az idei évtől már növekedést várnak. A címezetlen küldemények piaca tovább csökkent, a csökkenés üteme ugyanakkor lassulni látszik, a csatorna forgalma 7,4 milliárd forintról 6,6 milliárd forintra változott. Az e-mail marketing szektorban szintén nem történt számottevő változás, 2012-ben is 3 milliárd forint volt a piac mérete, a megbízások és a projektek száma azonban növekedést mutat. A call centerek esetében kismértékű növekedés látszódik (4,3 milliárd forintról 4,6 milliárd forintra nőtt), míg önmagához képest a mobilmarketing-szektor (kiküldés, illetve applikáció alapú direkt marketing) mérete nőtt meg a legjobban: a 2011. évi 1,5 milliárd forintról 1,9 milliárd forintra.

Adatvédelem
Noha a hirdetők inkább tájékozottnak vallják magukat a direkt marketing ügynökségek termékeivel, szolgáltatásaival, adatvédelmi alapelveivel kapcsolatban, a kutatásban résztvevő ügynökségek az adatvédelemmel kapcsolatban inkább tájékozatlannak tekintik ügyfeleiket. Mind a megbízói, mind a hirdetői oldal egyetértett ugyanakkor abban, hogy a fogyasztók ismerete kifejezetten hiányos, legyen szó az adatvédelemről vagy a fogyasztóvédelemről.
Az idei adatszolgáltatásban részt vevő cégek 2012. évi direktmarketing-bevételeinek háromnegyede származott közvetlenül hirdetőtől, míg egynegyedük klasszikus ügynökségeken keresztül jött. Ez az arány 2011-hez képest nem változott, mint ahogy az sem, hogy a bevételek jelentős többsége (89 százaléka) hazai megbízótól érkezik. A klasszikus ügynökségektől elsősorban a mobil- és e-mail marketing, valamint a call center szolgáltatást nyújtó cégek számíthatnak megbízásokra, míg a címzett/címezetlen küldeményekre és adatbázis-menedzsmentre irányuló felkérések túlnyomó részben közvetlenül a hirdetőktől érkeznek. A kutatás eredményei rámutattak arra is, hogy a forgalom jelentős része a gyártó és szolgáltató szektorból, ezeken belül is a napi fogyasztási cikkeket gyártó, valamint a pénzügyi és biztosítási termékeket értékesítő vállalatoktól származik.

Ügynökségi várakozások a 2013-as évre

A vevőszerző marketing 10 pontja
Minden vállalkozás legfontosabb feladata a túlélés érdekében a vevőszerzés. Ennyiben minden egyes cég közös akkor is, ha a mi cégünknél a vevőt éppen ügyfélnek, betegnek, partnernek vagy bármi másnak hívjuk. Ahhoz, hogy esélyünk legyen mindig elegendő számú vevőt vonzani, nem bízhatjuk magunkat a véletlenre.
Az adatot szolgáltató ügynökségek 43 százaléka gondolja úgy, hogy a 2013-as évben a direktmarketing-piac forgalma növekedni fog, ám ugyanennyien számítanak a piac további stagnálására is. A piacot befolyásoló pozitív tényezők között többen is említették az új hirdetők piacra lépését, a megrendelések növekedését, aminek következtében az eddigieknél is nagyobb hangsúly fog kerülni a fogyasztók megszerzésére, megtartására.

Szektorokat tekintve az e-mail marketing, a mobilmarketing és az adatbázis-menedzsment esetén számítanak egyértelmű növekedésre a kutatásban részt vevő ügynökségek, míg a call center tevékenységnél stagnálást, a címzett és címezetlen küldeményeknél pedig inkább csökkenést várnak az idei évtől.

A hirdetők szerint további stagnálás várható

Nagy ugrás előtt áll a digitális média
Duplájára nőhet piaci részesedése a szektorban a következő három évben az iparág vezető döntéshozói szerint. A világ legnagyobb szórakoztatóipari és médiavállalatainak vezetői úgy látják, hogy a legtöbb lehetőség jelenleg a táblagépekben rejlik.
Az egyes kampányok tervezési, gyártási munkafolyamatait a megkérdezett hirdetők többsége kizárólag alvállalkozóval vagy alvállalkozó bevonásával végzi, elsősorban az e-mail marketing levelek esetén fordul elő, hogy ezeket házon belül, külső cég bevonása nélkül tervezik meg. Valószínűsíthető, hogy több csatorna esetén (pl. mobilmarketing) az innovatív eszközök megjelenése miatt gyakrabban veszik igénybe ügynökségek segítségét nemcsak a kampányok lebonyolításánál, de már annak tervezési szakaszában is. A kutatásban részt vevő hirdetők több mint fele nyilatkozott úgy, hogy cégük foglalkozik CRM tevékenységgel, ezt azonban – szemben a DM kampányok tervezési, gyártási munkafolyamataival – elsősorban házon belül végzik.

2012-ben a hirdetők direktmarketing-tevékenységhez kapcsolódó éves költései  2011-hez képest nem csökkentek, s az egyes szolgáltatástípusokat tekintve mindössze a címzett és címezetlen küldemények feladásának jelentősége csökkent az előző évhez képest.

A megkérdezett hirdetők inkább optimisták a direktmarketing-piac jövőbeni forgalmát illetően, ugyanakkor úgy gondolják, hogy cégük DM tevékenységéhez kapcsolódó költés inkább stagnálni fog a következő évben. Az egyes direktmarketing-tevékenységek esetén az e-mail marketing, a mobilmarketing és az adatbázis-menedzsment esetén számítanak egyértelmű növekedésre, a call center esetén stagnálásra, míg a címzett és címezetlen küldeményeket tekintve további csökkenést várnak a 2013-as évtől.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo