A direkt marketingben is a digitális a menő

A direktmarketing-piac mérete gyakorlatilag változatlan maradt a 2011-es évhez képest, a piacon azonban erős átrendeződés zajlik: a kommunikáció mindinkább a digitális csatornák irányába tolódik el.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Kisméretű növekedés a call centerekben  – Kép: SXC

Egyre inkább teret hódítanak a digitális technológiák a direkt marketingben  – olvasható ki a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség DM Szenzor kutatásának eredményeiből. Tavaly óta a  címzett küldemények piaca nem változott, a call centerek esetében kismértékű növekedés látszik, míg önmagához képest a mobilmarketing-szektor mérete nőtt meg a legjobban: a 2011. évi 1,5 milliárd forintról 1,9 milliárd forintra. Az egyes direktmarketing-tevékenységek esetén az e-mail marketing, a mobilmarketing és az adatbázis-menedzsment esetén számítanak egyértelmű növekedésre a hirdetők, a call centereknél stagnálást, míg a címzett és címezetlen küldeményeket tekintve további csökkenést várnak a 2013-as évtől.

A piac csökkenése megállt

A direktmarketing-piac mérete 2012-ben 30,8 milliárd forint volt, vagyis lényegében nem változott az előző évben mért 30,9 milliárdhoz képest. A szektor több éve tartó, évi átlag 8 százalékos forgalomcsökkenése 2012-ben nem folytatódott.

A teljes piacmérethez hasonlóan az egyes direktmarketing-szektorokon belül is csak kismértékű változás következett be 2012-ben. A címzett küldemények piaca nem változott (8,5 milliárd Ft), és az adatbázis-marketing területe is állandósulni látszik (6,2 milliárd Ft), noha ez utóbbi szektor esetén a piaci szereplők az idei évtől már növekedést várnak. A címezetlen küldemények piaca tovább csökkent, a csökkenés üteme ugyanakkor lassulni látszik, a csatorna forgalma 7,4 milliárd forintról 6,6 milliárd forintra változott. Az e-mail marketing szektorban szintén nem történt számottevő változás, 2012-ben is 3 milliárd forint volt a piac mérete, a megbízások és a projektek száma azonban növekedést mutat. A call centerek esetében kismértékű növekedés látszódik (4,3 milliárd forintról 4,6 milliárd forintra nőtt), míg önmagához képest a mobilmarketing-szektor (kiküldés, illetve applikáció alapú direkt marketing) mérete nőtt meg a legjobban: a 2011. évi 1,5 milliárd forintról 1,9 milliárd forintra.

Adatvédelem
Noha a hirdetők inkább tájékozottnak vallják magukat a direkt marketing ügynökségek termékeivel, szolgáltatásaival, adatvédelmi alapelveivel kapcsolatban, a kutatásban résztvevő ügynökségek az adatvédelemmel kapcsolatban inkább tájékozatlannak tekintik ügyfeleiket. Mind a megbízói, mind a hirdetői oldal egyetértett ugyanakkor abban, hogy a fogyasztók ismerete kifejezetten hiányos, legyen szó az adatvédelemről vagy a fogyasztóvédelemről.
Az idei adatszolgáltatásban részt vevő cégek 2012. évi direktmarketing-bevételeinek háromnegyede származott közvetlenül hirdetőtől, míg egynegyedük klasszikus ügynökségeken keresztül jött. Ez az arány 2011-hez képest nem változott, mint ahogy az sem, hogy a bevételek jelentős többsége (89 százaléka) hazai megbízótól érkezik. A klasszikus ügynökségektől elsősorban a mobil- és e-mail marketing, valamint a call center szolgáltatást nyújtó cégek számíthatnak megbízásokra, míg a címzett/címezetlen küldeményekre és adatbázis-menedzsmentre irányuló felkérések túlnyomó részben közvetlenül a hirdetőktől érkeznek. A kutatás eredményei rámutattak arra is, hogy a forgalom jelentős része a gyártó és szolgáltató szektorból, ezeken belül is a napi fogyasztási cikkeket gyártó, valamint a pénzügyi és biztosítási termékeket értékesítő vállalatoktól származik.

Ügynökségi várakozások a 2013-as évre

A vevőszerző marketing 10 pontja
Minden vállalkozás legfontosabb feladata a túlélés érdekében a vevőszerzés. Ennyiben minden egyes cég közös akkor is, ha a mi cégünknél a vevőt éppen ügyfélnek, betegnek, partnernek vagy bármi másnak hívjuk. Ahhoz, hogy esélyünk legyen mindig elegendő számú vevőt vonzani, nem bízhatjuk magunkat a véletlenre.
Az adatot szolgáltató ügynökségek 43 százaléka gondolja úgy, hogy a 2013-as évben a direktmarketing-piac forgalma növekedni fog, ám ugyanennyien számítanak a piac további stagnálására is. A piacot befolyásoló pozitív tényezők között többen is említették az új hirdetők piacra lépését, a megrendelések növekedését, aminek következtében az eddigieknél is nagyobb hangsúly fog kerülni a fogyasztók megszerzésére, megtartására.

Szektorokat tekintve az e-mail marketing, a mobilmarketing és az adatbázis-menedzsment esetén számítanak egyértelmű növekedésre a kutatásban részt vevő ügynökségek, míg a call center tevékenységnél stagnálást, a címzett és címezetlen küldeményeknél pedig inkább csökkenést várnak az idei évtől.

A hirdetők szerint további stagnálás várható

Nagy ugrás előtt áll a digitális média
Duplájára nőhet piaci részesedése a szektorban a következő három évben az iparág vezető döntéshozói szerint. A világ legnagyobb szórakoztatóipari és médiavállalatainak vezetői úgy látják, hogy a legtöbb lehetőség jelenleg a táblagépekben rejlik.
Az egyes kampányok tervezési, gyártási munkafolyamatait a megkérdezett hirdetők többsége kizárólag alvállalkozóval vagy alvállalkozó bevonásával végzi, elsősorban az e-mail marketing levelek esetén fordul elő, hogy ezeket házon belül, külső cég bevonása nélkül tervezik meg. Valószínűsíthető, hogy több csatorna esetén (pl. mobilmarketing) az innovatív eszközök megjelenése miatt gyakrabban veszik igénybe ügynökségek segítségét nemcsak a kampányok lebonyolításánál, de már annak tervezési szakaszában is. A kutatásban részt vevő hirdetők több mint fele nyilatkozott úgy, hogy cégük foglalkozik CRM tevékenységgel, ezt azonban – szemben a DM kampányok tervezési, gyártási munkafolyamataival – elsősorban házon belül végzik.

2012-ben a hirdetők direktmarketing-tevékenységhez kapcsolódó éves költései  2011-hez képest nem csökkentek, s az egyes szolgáltatástípusokat tekintve mindössze a címzett és címezetlen küldemények feladásának jelentősége csökkent az előző évhez képest.

A megkérdezett hirdetők inkább optimisták a direktmarketing-piac jövőbeni forgalmát illetően, ugyanakkor úgy gondolják, hogy cégük DM tevékenységéhez kapcsolódó költés inkább stagnálni fog a következő évben. Az egyes direktmarketing-tevékenységek esetén az e-mail marketing, a mobilmarketing és az adatbázis-menedzsment esetén számítanak egyértelmű növekedésre, a call center esetén stagnálásra, míg a címzett és címezetlen küldeményeket tekintve további csökkenést várnak a 2013-as évtől.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo