A mintegy 300 légitársaságot tömörítő IATA (Légitársaságok Nemzetközi Szövetsége), valamint a 10 diszkont légitársaságot összefogó ELFAA (Európai Diszkont Légitársaságok Szövetsége) tavaly az Európai Bírósághoz fordult, mivel véleményük szerintük a 261/2004/EK számú, 2005-ben érvénybe lépő rendelet (Kártalanítás és segítségnyújtás utasok számára beszállás megtagadása, járattörlés és jelentős időtartamú késés esetén) egyes kitételei hátrányosan érintik a légitársaságokat. (pl. ha a légi irányítás hibájából késik a gép.)
Az Európai Bíróság szerint azonban nem ellentétes a nemzetközi joggal az uniós előírás, így január 10-i döntése értelmében a rendelet továbbra is érvényben marad. E szerint - azon kívül, hogy köteles másik járatra helyet biztosítani - 250-600 euró közötti kártérítést kell fizetnie a légitársaságnak (az úticél távolságától és földrajzi elhelyezkedésétől függően, ha az utas nem fér fel a lefoglalt járatra, túltöltés miatt, s önként nem vállalja, hogy más járattal utazik.
Emellett szállást, transzfert, ellátást, kommunikálási lehetőséget is kell biztosítania. Járatkésés esetén pénzbeli kártérítést (gyakorlatilag a jegyár visszatérítését) akkor kell felajánlani, ha a késés 5 óránál több, de az említett szolgáltatásokat biztosítania kell rövidebb késés esetén is, az úti cél távolságának, és földrajzi helyzetének függvényében. A légi utasokat megillető jogok összefoglalója letölthető innen.