Komoly szigor várható a hitelezésben!

A pénzügyi stabilitás megerősítése és a kockázatok csökkentése érdekében az Európai Bizottság módosítaná a bankok hitelnyújtására vonatkozó uniós jogszabályokat. Ennek értelmében többek között maximalizálná a felvehető hitel nagyságát és jobban ellenőrizné a több tagállamban fiókokat működtető bankcsoportokat.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

"Az új szabályok alapvetően meg fogják erősíteni az uniós bankok felügyeleti kereteit és a pénzügyi rendszert. Hiszem, hogy általuk ésszerű és arányos választ adunk a jelenlegi pénzügyi zavarokra. A kellő szigor, az átláthatóság és a körültekintés nélkülözhetetlen a bankrendszer megbízható és stabil működéséhez" - mondta Charlie McCreevy, a belső piacért és a szolgáltatásokért felelős biztos.

A hatályos tőkekövetelmény-irányelveket módosító javaslat előterjesztését a nemzetközi partnerekkel, a tagállamokkal és a bankszektorral folytatott széles körű konzultáció előzte meg. A javaslatot a továbbiakban az Európai Parlament és a Miniszterek Tanácsa előtt fogják megvitatni, optimális esetben 2009 áprilisa előtt életbe léphetnek az új szabályok.

A tőkekövetelmény-irányelvek javasolt módosításai

A tőkekövetelmény-irányelvek (2006/48/EK és 2006/49/EK) célja, hogy biztosítsák a bankok és a befektetési vállalkozások pénzügyi stabilitását. A két irányelv megszabja, hogy a bankoknak és a befektetési vállalkozásoknak milyen nagyságú saját pénzügyi erőforrásokkal kell rendelkezniük kockázataik fedezésére és betéteseik védelmére. Ezt a jogi keretet rendszeresen felül kell vizsgálni, illetve a pénzügyi rendszer mint egész igényeihez kell igazítani. A javasolt fő módosítások a következők:

A nagykockázatok kezelésének javítása érdekében a továbbiakban a bankok egy ügyfélnek sem nyújthatnak majd hitelt egy bizonyos értékhatárt meghaladóan. Ennek eredményeként a bankközi piacon a bankok egy bizonyos értékhatáron túl nem lesznek képesek más bankok felé hitelezni vagy pénzt elhelyezni, és a hitelfelvevő bankokat is valódi korlátok közé szorítják a tekintetben, hogy kitől és mennyi hitelt vesznek fel.

A határokon átnyúló tevékenységű bankcsoportok felügyeletének javítása érdekében a több uniós tagállamban is tevékenykedő bankcsoportok felügyeletére "felügyeleti kollégiumokat" hoznak létre. Így egyértelműbbé válnak az egyes nemzeti felügyeleti hatóságok jogai és kötelességei, és hatékonyabbá válik együttműködésük.

A javasolt módosítások célja továbbá a bankok tőkeszerkezetének minőségi javítása is, azáltal, hogy egyértelmű, uniós szintű kritériumokat határoznak meg annak megállapítására, hogy a saját és az idegen tőke jegyeit egyaránt viselő "hibrid" tőke beszámítható-e a bank szavatoló tőkéjébe. Ez utóbbinak az összege határozza meg ugyanis, hogy a bank mennyi hitelt nyújthat.

A likviditási kockázatkezelés javítása érdekében a több uniós tagállamban is tevékenykedő bankcsoportok likviditási kockázatkezelését - azaz ügyleteik napi finanszírozásának módját - a felügyeleti kollégiumok keretében is figyelni és koordinálni fogják. Ezek a szabályok összhangban vannak a Bázeli Bankfelügyeleti Bizottság és az európai bankfelügyelők bizottsága folyamatban lévő munkájával.

Az értékpapírosított termékekkel kapcsolatos kockázatkezelés javítását szolgálják azok a rendelkezések, melyek szigorítják az értékpapírrá alakított hitelekkel kapcsolatos szabályokat. Az ilyen értékpapírok teljesítménye az adott poolba tartozó hitelek visszafizetésétől függ. A hiteleket átruházható értékpapírokká alakító társaságoknak (az úgynevezett kezdeményezőknek) ezentúl meg kell tartaniuk az értékpapírokhoz kapcsolódó kockázatok egy részét, míg az értékpapírokba fektető társaságok befektetési döntéseiket csak a kellő körültekintésnek megfelelő eljárás után hozhatják meg. Amennyiben ezt elmulasztják, úgy tőkekövetelményeik súlyos szigorítására számíthatnak. Előzmények

A javasolt módosítások lényegében az EU-s pénzügyminiszterek által a jelenlegi pénzügyi zavarok kezelésére kidolgozott ütemterv közvetlen eredményei, részben pedig a G-7 pénzügyi stabilitási fórumán elhangzott ajánlásokra adott válaszok.

A javaslat megtekinthető az Európai Bizottság oldalán.

Véleményvezér

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo