A Magyar Nemzeti Bank tavasszal vetette fel az autóhitelek kérdését, amely nem annyira a volumene, hanem inkább a szerződések magas száma miatt jelent kockázatot a pénzügyi stabilitásra nézve - emlékeztetett. A devizában felvett autóhitelek összege a 9 milliárd euró értékű jelzálog lakáshitelekhez képest egymilliárd eurót tesz ki, de több mint 200 ezer szerződésről van szó, ráadásul az adósok jelentős részének jelzáloghitele is volt.
Az autóhitelek forintosítását a múlt héten jelentette be a kormány, a részleteket itt olvashatja!
December közepén pedig az ügyfelek megkapják azt a 31 milliárd forint kedvezményt, amit a kormány és a bankok nyújtanak, és 256,6 forintos svájci frank árfolyamon történik meg a hitelek forintosítása. A bankszövetség és a kormány közötti megállapodásban a bankok magukra vállalták a támogatási összeg, lényegében a 256,6 és a 287,2 forintos árfolyam különbözet felét - mondta az ügyvezető igazgató. A bankszektorra jutó 15,5 milliárd forint nem jelentős összeg, főként figyelembe véve, hogy ez nem is egy, hanem két év alatt terheli a pénzintézeteket –mondta Nagy Márton az M1 hétfő reggeli műsorában.
A törvény normaszövege felhatalmazást ad majd az MNB-nek, hogy ellenőrizze az adósok megfelelő tájékoztatását. A bankok december 15-én ugyanolyan levelet fognak kiküldeni, mint a jelzáloghiteleseknek, amelyben leírják, mi az adósság devizaneme, összege, mi az új kamatláb, mekkora az új törlesztő részlet. Az MNB azt fogja ellenőrizni, hogy a fogyasztók megkapják-e a megfelelő tájékoztatást.
Az önkéntességről szólva kiemelte, hogy az ügyfél dönt, ha forintosítani akarja az autóhitelét, akkor az forintosítva lesz. Nagy Márton úgy becsülte, hogy a devizahitelben maradók aránya 5 százaléknál alacsonyabb lesz és emlékeztetett arra, hogy a lakáshiteleknél ez az arány 1 százaléknál is kisebb volt.