A koronavírus a fiatalok pénztárcájára is hatással volt

A fiatalok 18 százaléka többet költött a járványhelyzetben, 36 százalékuknál viszont csökkentek a kiadások - áll a K&H ifjúsági indexében, amely szerint jelentős eltérések láthatóak a 19-29 évesek költéseiben, például míg a nők 25 százaléka nagyobb kiadásokkal szembesült, a férfiaknak csak a 12 százaléka költött többet a járvány miatt.

A felmérés szerint ugyanis a fiatalok 18 százaléka a korábbinál nagyobb kiadásokkal szembesült, miközben 36 százalékuk ennek az ellenkezőjéről számolt be, azaz kevesebbet költött. Érdekes, hogy a nők 25 százaléka számolt be arról, hogy a kérdéses időszak többe került, a férfiaknak mindössze 12 százalékára volt igaz ugyanez. A nyugati országrészben élők mindössze 7 százalékának növekedtek a kiadásai, a keleti régiókban lakó fiatalok 20 százaléka költött nagyobb összeget, a fővárosban és környékén - vagyis a központi régióban - 25 százalékos volt az arányuk.  Az is kiderül a K&H kutatásából, hogy a kiadáscsökkenésről beszámolók táborán belül a 19-25 évesek átlagosan 39 ezer forint körüli összeggel mérsékelték a költéseiket, míg a 26-29 évesek kiadása átlagosan 49 ezer forinttal esett vissza.

Rákapcsoltak a bankkártyák?

A mindennapi kiadásoknál a K&H is változást tapasztalt, nem csak a fiataloknál, hanem valamennyi bankszámlás ügyfelénél.  A lakossági bankkártyával történő vásárlások összege márciusban 23%-kal, áprilisban 11%-kal növekedett a tavalyi év azonos hónapjaihoz képest. Az egy lakossági bankkártyára jutó vásárlás összege ennél kisebb mértékben, márciusban 13 százalékkal, áprilisban 5 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál.

Ebben fontos szerepet játszott, hogy az Egészségügyi Világszervezet és több kutatás szerint is a készpénz érintése kockázatot jelent a járvány terjedése szempontjából, melyet a bankkártyás vásárlással lehet kivédeni. Ráadásul a magyar jegybank kezdeményezésére egyszerűbbé vált a kártyás vásárlás azzal, hogy az érintéses bankkártyás fizetés esetében a korábbi 5 ezer forint helyett csak a 15 ezer forint feletti vásárlásoknál kell megadni a PIN-kódot. A bankkártyás vásárlások térnyerése a K&H szerint mindenképp örömteli, többek között azért, mert hozzájárulhat a nemzetközi szinten is magas magyarországi készpénzállomány csökkentéséhez.

A K&H ifjúsági indexéből kiderül az is, hogy mire költöttek többet a fiatalok. Bár az esetek felében nem változtak a kiadások, azonban ahol igen, ott a megkérdezett fiatalok 30 százalékának élelmiszerekre szánt költései, 27 százalékának egészségügyi kiadásai növekedtek a leginkább. Ezt követte 17 százalékuk megemelkedett lakhatással kapcsolatos költése, 15 százalékuk pedig családjáról való gondoskodásra szánt többet. Jó hír, hogy a fiatalok 13 százaléka a járványhelyzet hatására sem feledkezett meg a megtakarításaikról sem, hiszen növelni tudták a félretett összeget azonban a megkérdezettek 18 százaléka már csak sokkal kisebb mértékben tudott spórolni.

Azokban az esetekben, amikor a fiatalok számára elkövetkezett a költségcsökkentések időszaka, első sorban a szórakozásra, ruházati és műszaki cikkekre és utazásra szánt költségeikből vettek vissza, hiszen a kijárási korlátozások idején ez volt a legkézenfekvőbb.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo