"Nem vagyok szakértője a témának, de azt látom, hogy még a magyar társaság, a Mol is elhagyja a teljes projektet" - fogalmazott a kormányfő Brüsszelben, az Európai Politikai Központ (European Policy Centre, EPC) nevű elemzőintézet rendezvényén, egy újságírói kérdésre válaszolva. "A Nabucco bajban van" - vélte. Orbán Viktor kifejtette: a magyar gazdasági stratégiának részét képezi, hogy kiépítse függetlenségét ebben az értelmében, hiszen az ország jelenleg nagymértékben függ az orosz gáztól. (Egy hete Orbán Viktor Alekszej Millerrel, a Gazprom vezérigazgatójával tárgyalt.)
A stratégia keretében a kormány fenn kívánja tartani, vagy akár újakkal is kiegészíteni az Oroszországhoz kötődő beszerzési vonalakat, de szeretne új utakhoz is jutni. Ezért támogatja a kormány a magyar-szlovák vezetékösszeköttetést annak ellenére, hogy rövid távon ez meglehetősen költséges. Horvátországgal is tárgyalások folynak egy másik útvonal kiépítéséről, és Olaszország felé szintén keresnek hasonló lehetőséget. Orbán Viktor jelezte: három éven belül szeretné olyan helyzetben látni Magyarországot, hogy elmondhassa: nem függ egyetlen országtól az energiaellátásban. Hozzáfűzte: a függetlenség megteremtése után sincs akadálya, hogy ésszerű árfekvés esetén Oroszország is hozzájáruljon a magyar energiaellátáshoz A miniszterelnök elmondta: látja azt is, hogy Oroszország aktívabb lett a Déli Áramlat vezeték kiépítésében.
Magyarország számára ez utóbbi tekintetében szerinte egyszerű a kérdés: az ország területén átvonuló, vagy pedig kívül húzódó Déli Áramlatot szeretne-e látni. Hozzátette: puszta gazdasági megfontolásokból a válasz az, hogy sokkal jobb, ha a vezeték magyar területet is érint.
Túl drága, túl bizonytalan
A Nabucco-projekttel kapcsolatban több bizonytalanság merült fel, amelyeket nehéz lenne figyelmen kívül hagyni - reagált a Mol Orbán Viktor miniszterelnök hétfői bejelentésére, amely szerint a társaság kivonul a Nabucco nemzetközi gázvezeték-építési beruházásból. Mol közölte: a projekt esetében mind a finanszírozási háttér, mind pedig a gáz forrása bizonytalan. 2003 óta a projekt megvalósítási költségei folyamatosan növekednek, ugyanakkor még mindig nem világos, hogy mennyi lesz a végösszeg. Másrészről a projekt vezetése a mai napig nem tudott olyan gázforrást találni és biztosítani, amely elegendő gázzal látná el a vezetéket, így a rendelkezésre álló gáz mennyisége és forrása még mindig kérdéses.
"Ezeket az aggályainkat többször is jeleztük a Nabucco Nemzetközi Társasággal igazgató tanácsában. Továbbra is elkötelezettek vagyunk Kelet-Közép Európa energiaellátásának diverzifikációját illetően, de független vállalatként felelősséggel tartozunk részvényeseink iránt, a lehető legeredményesebb gazdasági teljesítményt kell nyújtanunk" - közölte a társaság.
Évi 31 milliárd köbméter földgáz
A több mint 3800 kilométeres Nabucco csővezeték megépítését 2002 óta tervezik, a projekt bevallott célja, hogy függetlenítse Európát az orosz földgáztól. A Nabucco - Törökországon, Bulgárián, Románián, Magyarországon és Ausztrián keresztül - teljes kapacitáson évi 31 milliárd köbméter földgázt juttatna Európába Kaszpi-tenger környéki és közép-ázsiai lelőhelyekről, de egyelőre biztos gázszállítói nincsenek. A teljes beruházási költség 7 milliárd euró körüli szintről indult, jelenleg azonban már "a nagyon derűlátó forgatókönyv" esetén is 24-26 milliárd euró körüli összegről esik szó.
A Nabucco projektet a Nabucco Gas Pipeline International GmbH nevű cég koordinálja, amely 2004-ben alakult Bécsben. Tagja az osztrák OMV, a magyar Mol, a romániai Transgaz, a bulgáriai Bulgargaz, a török Botas, és később csatlakozott a német RWE.