Lesz-e fordulat a német dízel-ítélet után?

A német Szövetségi Közigazgatási Bíróság ítélete után, hogy eltiltható régebbi dízel-motoros járművek forgalma, Hamburg lehet az első nagyváros, ahol heteken belül életbe lép a tilalom. Egyébként a döntést sok szakértő nem tartja sem igazán célszerűnek, sem végrehajthatónak.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

A Német Környezetvédelmi Szolgálat fordult több tartományban bírósághoz azért, hogy a hatóságok eltilthassák a dízel-járművek forgalmát ott, ahol a szennyező anyagok kibocsátása meghaladja az EU és az Egészségügyi Világszervezet által megszabott határértéket.

pinterest.com

Az elsősorban a dízelmotorok által kibocsátott nitrogénoxidról van szó, amely hozzájárul a szív- és keringési betegségek kialakulásához és évente több tízezer megelőzhető halálesetet okoz az Unió országaiban. A határérték 40 mikrogramm 1 köbméter levegőben, a levegő szennyezettsége sok német városban van jóval az érték felett.

Az ítélet alapján a helyi hatóságok a mért értékek alapján tilthatják meg, mely útvonalakon, körzetekben tiltják a régebbi dízelmotorral rendelkező járművek forgalmát. Az Euro-5-ös dízelek forgalma csak 2019 őszétől korlátozható.

A szakértők szerint szinte lehetetlen lesz megfelelő táblákkal kijelölni és főleg ellenőrizni, mely autó hová hajthat be és hová nem. Ennek ellenére a hamburgi hatóságok már bejelentették, hogy heteken belül kijelölik azokat a különösen forgalmas útvonalakat, ahol tiltják a dízelkocsik forgalmát.

A céges flottákban is leáldozott a dízeleseknek?
A Magyarországon hagyományosan népszerű dízelmotor értékesítési mutatói Nyugat-Európában a tavalyi évben 2016-hoz képest 5,6 százalékkal csökkentek. A visszaesés oka egyrészt a környezettudatosabb autóválasztásban keresendő, ami a 2015-ös dízelbotrány óta felerősödött, másrészt a heterogénebb motorválasztéknak is köszönhető.
A kérdésben változatlanul szemben áll a Zöldek és a konzervatív pártok álláspontja. Az utóbbiak arra hivatkoznak, hogy környezetkímélő dízelmotorokra, amelyekkel napjainkban szerelik a kocsikat, még jó ideig szükség lesz, a villanyautókra való átállás évtizedeket vehet igénybe.

Ugyanakkor a nagy német autógyárak és dolgozóik jövője sem elhanyagolható tényező. Érvelnek azzal is, hogy nem kevés ipari munkahelyen jóval magasabb az engedélyezett nitrogénoxid szennyezés, mint az utcákon.

A kérdést bonyolítja, hogy a közelmúlt botrányai után senki nem tudjha, mennyire megbízhatók a nagy német gyártók adatai kocsijaik szennyezőanyag kibocsátásáról. A szociáldemokraták az autógyárakkal fizettetnék meg a korszerűbb motorokra való átállás költségeit, de a jövendő új nagykoalícióban ehhez aligha járul hozzá a CDU/CSU.

(Forrás: Frankfurter Allgemeine Zeitung)

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo