Kutyából szalonna? Sokkal könnyebben zöldíthetők az olaj- és gázipari cégek, mint gondolnánk

A jövő környezeti, gazdasági, társadalmi kihívásaira készül a legtöbb nagyvállalat, köztük azok is, akiknél a fő tevékenység hagyományosan magas karbonkibocsátással jár, vagy közvetve kiváltója további szereplők kibocsátásának. Nem véletlen, hogy a klímaváltozással járó kockázatok csökkentésére éppen ennek az úgy nevezett „barna szektornak” a vállalatvezetői a leginkább motiváltak.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A koronavírus-járványt övező gazdasági válság erőteljesen megnyirbálta a hagyományos üzemanyag vállalatok részvény- és kötvényárait: a túltermelés, a nyersanyag árak zuhanása és a bizonytalan kilátásokkal együttjáró volatilitás sem kedvez a szektornak. Még ha a 2021-es év végére vissza is pattan az olajkitermelés a napi 100 millió hordós szintre, a hagyományos energiatermelő szektor egyre drágább finanszírozással lesz kénytelen működni. Portfólió diverzifikálás céljából a nagyok már korábban elkezdték megújuló energia üzletágaik kiépítését, a jelenlegi gazdasági válság még nagyobb löketet adhat a rendkívül erős infrastruktúrával rendelkező vállalatoknak, hogy adottságaikat kihasználva, egyre zöldebb útra térjenek.  A KPMG szakértői legutóbbi elemzésükben öt olyan tényezőre hívták fel a figyelmet, amely a barna szektort a zöldülés felé mozdíthatja:

  1. Infrastrukturális előny: világszerte gyors iramban növekszik a megújuló energiatermelés (Magyarországon 2000-2018 viszonylatában a nyolcszorosára nőtt). A legolcsóbbnak és leghatékonyabbnak a nyílt tengerre telepített szélerőművek bizonyulnak, az olajvállalatok pedig hatalmas nyílttengeri tapasztalattal rendelkeznek, költséghatékonyan képesek építeni, valamint a szállításhoz szükséges infrastruktúra is rendelkezésükre áll. Szakértők a villamosenergia tárolási és szállítási problémáinak közeljövőbeni megoldásában is bíznak, így ez az eszközalapú előny is a „barnákat” hozza helyzetbe, akik óriási ingatlan- és flottavagyonnal rendelkeznek. Az évről évre egyre kedvezőbb megtérüléssel kecsegtető szeles és fotovoltaikus termelési befektetéseknél az olaj- és gázipari cégek lépéselőnyben lesznek a zöldmezős beruházókkal szemben.
  2. Hidrogén, a mai napig a legkönnyebben elérhető energiaforrás, a termelése pedig egyenletes, ráadásul jelenleg a legígéretesebb áramtárolási modellekben is óriási szerepe van. Az egyre vonzóbb energiaforrásnak a szárazföldi és tengeri szállítmányozásban lehet a legnagyobb karbonmentesítő hatása. Az olaj és gázipari vállalatok pedig ugyancsak ismerősen mozognak a petrolkémia területén!
  3. Bioüzemanyagok: a kutatások jelentős forrásbevonást vonzanak, de egyre nagyobb a kormányzati támogatottsága is az olyan új-generációs bio üzemanyagoknak, mint a biomasszából készült dízel, a hidro-izomerizált zsírok és olajok, cellulózból kivont oxigenátok, etanol, butanol. A széleskörű petrolkémiai tapasztalatok, a meglévő üzemegységek és berendezések újrafelhasználásának hatékonysági előnye itt ismét a barna üzletág malmára hajthatják a vizet.
  4. Elektromos járművek a kereskedelmi szállításban és a tömegközlekedésben
Egyre elterjedtebb az a nézet, hogy a személygépjárművek erőltetett ütemű villamosítása helyett a környezetkárosításból legalább ugyanakkora részt képviselő áruforgalmi és tömegközlekedési járművekre kellene koncentrálni: elektromos tengerjárókra, vonatokra, kamionokra, légijárművekre. Erre Kína szolgáltatja a legjobb példát, ahol több város kizárólag elektromos buszokat állít forgalomba, minek következtében a világ olajszármazékai iránti keresletét 3%-kal csökkentheti. Hatalmas az igény az elektromos töltőállomások kiépítésére is, ami ismét a hagyományos töltőpisztolyos helyszíneket hozza helyzetbe – Európában a Shell és a Total jeleskedik ebben a transzformációban.
  1. Széndioxid leválasztás, tárolás és felhasználás levegőből vagy ipari melléktermékekből. Ez a megoldás minden szektor számára elérhetővé tenné a karbonsemlegességet, de a megvalósíthatósághoz egyelőre még jelentős technikai innováció és költségcsökkentés szükséges. Jó hír, hogy egyes tőkeerős olajvállatok mélyen a zsebükbe nyúlva már most támogatják ezeknek a technológiáknak a fejlesztését.
Magyarország legnagyobb olajipari vállalata, a Mol 2050-re vállalta a karbonsemlegesség mint stratégiai cél elérését, és már az elkövetkező 10 évben 30 százalékos emissziócsökkentést hajt végre. Bár a nagyívű közleményben nem tértek ki a megvalósítás gyakorlati lépéseire, annyit azonban közöltek, hogy terveik között az innovatívnak számító széndioxid leválasztás, -hasznosítás és tárolás is szerepel, továbbá a napenergia területén is jelentős barnamezős beruházást valósítanának meg saját ki nem használt ipari területeiken.

Mindezek tükrében nem túlzás azt állítani, hogy a barna szektor történelmi áttörés előtt állhat, amennyiben a vállalatvezetők okosan aknázzák ki erősségeiket, a 150 éves működés alatt felhalmozott tudást és tapasztalatot, és a piac teremtette kihívásokra a rendelkezésükre álló széles eszköztárral válaszolnak.

 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo