CO2-bevallás: titkolják légszennyezésüket a cégek

Az európai társaságokkal ellentétben az amerikai cégek egyáltalán nem igyekeznek átláthatóvá tenni üzleti tevékenységük ökológiai aspektusait, derült ki egy új felmérésből. Márpedig a természet károsítása egyre több költséggel jár abban a korban, amikor szaporodni fognak a klímavédelmi, légszennyezési és másfajta zöld adónemek, illetve díjfizetési kötelezettségek.

Napjaink üzleti életében, amikor a szigorodó szabályozás miatt a légszennyező cégek emissziója egyre nagyobb költségeket ró a vállalatra, alapvető fogalommá válik a "carbon disclosure" ("karbon-bevallás"), amely a cég károsanyag-kibocsátásának pénzügyi kockázatait veszi számításba, hogy e kiadásokkal a befektetők is tisztában legyenek.

Pénzügyi teljesítmény és "karbon-teljesítmény"

A brit Carbon Disclosure Project (CDP) immár tíz esztendeje 534 intézményes befektető nevében 500 nagyvállalatnál végez éves rendszerességgel vizsgálatot arról, hogy milyen ökológiai költségek merülnek fel ipari tevékenységük miatt. A szervezet azt tapasztalta, hogy az európai cégek sokkal készségesebben osztják meg adataikat üzletvitelük emissziójáról, mint az amerikai vállalatok, jelentette a Reuters.

A szóban forgó 534 befektető 64 trillió dollárnyi vagyon felett diszponál. A felmérés általában kiterjed a jövőbeli távlatokra is, vagyis idővel mennyivel kell majd többet fizetni a légszennyezésért és az hogyan hat a vállalati mérlegre. Mint ismeretes, az Európai Unió 2005 óta limitálja a légkörre káros anyagok kibocsátását, és ezt fokozatosan terjeszti ki egyre több ágazatra. Az Egyesült Államokban viszont nem született még hasonló klímavédelmi szabályozás.

A CDP legújabb vizsgálatában a megkérdezettek közül 20 százalék válaszolt Európából és fejtette ki, mit tesz a zöldülés, illetve az emisszió okozta pénzügyi kockázatok kezelése érdekében, és 6 százalékot tettek ki a válasszal szolgáló amerikai vállalatok.

A vállalatok kétféle módon küzdenek az üvegházgáz-kibocsátás visszafogásáért: vagy energiahatékony működésre fogják magukat -ami költségtakarékos lépés is egyben-, vagy olyan termékeket és szolgáltatásokat kínálnak, amik segítik ügyfeleiket saját emissziójuk mérséklésében.

Csak nyilvánosan
A CDP nyilvánvalóan nyomást helyez a nagyvállalatokra azzal, hogy nyilvánosságra hozza a teljes listáját azon cégeknek, melyekhez eljuttatták kérdőívüket. Így a ”karbon bevallás” ideájával nem rokonszenvező cégek kiléte sem marad rejtve.
  • A megkérdezettek 65 százaléka, vagyis 250 vállalat jelölte meg, mennyivel kívánja csökkenteni emisszióját.
  • A megkérdezettek 48 százaléka (187 cég) ecsetelte integrált vállalatstratégiáját.
  • 49 százalék (188 vállalat) állította, hogy anyagi támogatással részt vesz klímavédelmi projektekben.
  • 85 százalék (328 vállalat) igazgatótanácsa mérlegel klíma-szempontokat a döntéshozatalnál.
A legnagyobb tőkéjű válaszadók:
Siemens, Deutsche Post, BASF, Bayer, Samsung Electronics, Lafarge, News Corp., Philips Electronics, National Australia Bank, Praxair, Reckitt Beckinser, Royal Bank of Scotland Group, Nestlé, Kraft Foods, Tesco, Colgate-Palmolive, Woolworths, Panasonic, BSkyB, Royal Dutch Shell, Hess, HSBC Holdings, Well Fargo & Company, Pfizer, GlaxoSmithKline, Cisco Systems, Accenture, Nokia Group, IBM, Taiwan Semiconductor Manufacturing, Anglo Platinum, Rio Tinto, BT Group, Telefónica, Vodafone Group, AT&T, Royal KPN, TeliaSonera.
A legnagyobb választ nem adók:
Berkshire Hathaway, Bank of China, Rosneft, Reliance Industries, Amazon.com, Sberbank, Teva Pharmaceutical Industries, América Móvil, Alcon, Visa, Comcast, DIRECT TV Group, Sysco, Archer Daniels Midland, Alcon, Honeywell International, Hutchinson Wampoa, General Dynamics, Tencent Holdings, Wipro, China Telecom.

 

 

Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo