Napjaink üzleti életében, amikor a szigorodó szabályozás miatt a légszennyező cégek emissziója egyre nagyobb költségeket ró a vállalatra, alapvető fogalommá válik a "carbon disclosure" ("karbon-bevallás"), amely a cég károsanyag-kibocsátásának pénzügyi kockázatait veszi számításba, hogy e kiadásokkal a befektetők is tisztában legyenek.
Pénzügyi teljesítmény és "karbon-teljesítmény"
A brit Carbon Disclosure Project (CDP) immár tíz esztendeje 534 intézményes befektető nevében 500 nagyvállalatnál végez éves rendszerességgel vizsgálatot arról, hogy milyen ökológiai költségek merülnek fel ipari tevékenységük miatt. A szervezet azt tapasztalta, hogy az európai cégek sokkal készségesebben osztják meg adataikat üzletvitelük emissziójáról, mint az amerikai vállalatok, jelentette a Reuters.
A szóban forgó 534 befektető 64 trillió dollárnyi vagyon felett diszponál. A felmérés általában kiterjed a jövőbeli távlatokra is, vagyis idővel mennyivel kell majd többet fizetni a légszennyezésért és az hogyan hat a vállalati mérlegre. Mint ismeretes, az Európai Unió 2005 óta limitálja a légkörre káros anyagok kibocsátását, és ezt fokozatosan terjeszti ki egyre több ágazatra. Az Egyesült Államokban viszont nem született még hasonló klímavédelmi szabályozás.
A CDP legújabb vizsgálatában a megkérdezettek közül 20 százalék válaszolt Európából és fejtette ki, mit tesz a zöldülés, illetve az emisszió okozta pénzügyi kockázatok kezelése érdekében, és 6 százalékot tettek ki a válasszal szolgáló amerikai vállalatok.
A vállalatok kétféle módon küzdenek az üvegházgáz-kibocsátás visszafogásáért: vagy energiahatékony működésre fogják magukat -ami költségtakarékos lépés is egyben-, vagy olyan termékeket és szolgáltatásokat kínálnak, amik segítik ügyfeleiket saját emissziójuk mérséklésében.
- A megkérdezettek 65 százaléka, vagyis 250 vállalat jelölte meg, mennyivel kívánja csökkenteni emisszióját.
- A megkérdezettek 48 százaléka (187 cég) ecsetelte integrált vállalatstratégiáját.
- 49 százalék (188 vállalat) állította, hogy anyagi támogatással részt vesz klímavédelmi projektekben.
- 85 százalék (328 vállalat) igazgatótanácsa mérlegel klíma-szempontokat a döntéshozatalnál.