A fogyasztókon nem múlik!

Világszerte tíz fogyasztóból közel kilenc állítja, hogy olyan energiaszolgáltatóra váltana, amely az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését elősegítő termékeket és szolgáltatásokat kínál, írja az Accenture által a napokban publikált tanulmány.

Az Észak-Amerika, Európa és Ázsia 17 országának több mint 7500 fogyasztóját érintő felmérés szerint a megkérdezett fogyasztók 89 százaléka váltana olyan energiaszolgáltatóra, amely alacsonyabb szén-dioxid kibocsátású termékeket és szolgáltatásokat kínál.

Bár a megkérdezettek világszerte aggódnak az éghajlatváltozás és annak következménye miatt, érdekes módon a nyugtalanság a fejlődő országokban tűnik a legnagyobbnak. A Brazíliában, Kínában és Indiában megkérdezettek kilencvenhét százaléka nyilatkozott úgy, hogy aggódik a klímaváltozás miatt, összehasonlítva a valamennyi megkérdezett 85 százalékával, és e három fejlődő ország megkérdezettjeinek 98 százaléka véli úgy, hogy az éghajlatváltozás közvetlenül fogja érinteni életüket, összehasonlítva az Európában megkérdezettek csupán 73 százalékával.

A fejlődő régiók megkérdezettjei vannak leginkább tisztában azzal is, hogy országaiknak milyen mértékű erőfeszítéseket kell tenniük ahhoz, hogy elérjék az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében kitűzött céljaikat. Közülük  több mint 80 százalék (szemben a valamennyi egyéb megkérdezett 63 százalékos arányával) nyilatkozott úgy, hogy kerüli az autó használatát, illetve a repülőgéppel importált élelmiszerek vásárlását).

Nem kell az olaj?

Valamennyi megkérdezett közül, tízből kilenc állítja, hogy negatívan ítélne meg bármely olyan energiaszolgáltatót, amely nem tesz konkrét lépéseket a klímaváltozás leküzdése érdekében. Ezen túlmenően, több mint ötven százalék mondta azt (54 százalék), hogy hajlandó lenne lecserélni jelenlegi villamosenergia- és gázszolgáltatóját akkor, ha az nem tenne konkrét lépéseket a klímaváltozás leküzdése érdekében, illetve 61 százalék nyilatkozta ugyanezt kőolaj-szolgáltatójáról.

A megkérdezettek közel kétharmada (64 százalék) állította továbbá azt, hogy hajlandó lenne magasabb árat - átlagosan 11 százalékkal többet - fizetni olyan termékekért és szolgáltatásokért, melyek kevesebb üvegházhatású gázt termelnek. (Egy német tanulmány szerint a szigorúbb kibocsátási normák miatt az autók a következő időszakban 500-1500 euróval drágulhatnak.)

A fogyasztói akarat dönt

"Az tanulmány felveti, hogy a változó fogyasztói preferenciák gazdasági viszonylatban elsődlegesen  az energiaszolgáltatókat veszélyeztetik, azonban minden valószínűség szerint ez a hatás fokozatosan átterjedne az egyéb energia és nyersanyag vállalatokra, akár közvetlenül, vagy az ellátási láncon illetve a a fogyasztóknak szolgáltató vállalkozásokon keresztül," állítja Sander van 't Noordende, az Accenture energia és közmű szolgáltató tanácsadási üzletág vezérigazgatója. "A kőolaj- és gázvállalatoktól kezdve, a kiskereskedőkön és a pénzügyi szolgáltató cégeken keresztül egészen a kormányokig, egyetlen terméket vagy szolgáltatást kínáló sem lehetne védett a fogyasztói akarattal és tettekkel szemben."

A tanulmány szerint a klímaváltozás azért foglalkoztatja az embereket, mivel komolyan aggódnak annak a mindennapi életre gyakorolt hatásai miatt. A megkérdezettek döntő többsége (85 százalék) nyilatkozott úgy, hogy "rendkívül" vagy "meglehetősen" aggasztja a klímaváltozás, míg 81 százalék állítja, hogy életüket közvetlenül fogja érinteni. (Az európaiak szerint sürgősen tenni kell valamit.)

Míg a fogyasztók többsége (több mint 80 százalék) úgy véli, hogy az éghajlatváltozás a legnagyobb mértékű hatást az időjárásra és az ökoszisztémára gyakorolja majd, négyből három mondja azt, hogy az emberek egészségére is jelentős következménnyel lesz.

Jó példával

Az Accenture Klímaváltozás tanulmánya
egy, a világ 17 országának 7526 fogyasztóját megkérdező online felmérésen alapszik, melynek célja az éghajlatváltozással kapcsolatos vélemények összegyűjtése.

A megkérdezett fogyasztók Észak-Amerikából (1511 megkérdezett), Európából (3512 megkérdezett), Japánból és Ausztráliából (1001 megkérdezett), valamint olyan fejlődő országokból kerültek ki, mint Brazília, Kína és India (1502 megkérdezett).

A reprezentatív minta az egyes országok általános lakossága köréből került ki, kivéve a fejlődő piacú országokat, ahol minden esetben a városi lakosság került megkérdezésre.
"A globális fogyasztói preferenciák ezen szeizmikus és hirtelen váltása komoly lehetőségeket jelent azon vállalkozások számára, melyek magukhoz ragadják a kezdeményezést a fogyasztók klímaváltozással kapcsolatos aggodalmaiknak és értékeinek kezelésében, a fogyasztók szemszögéből versenyképes előnyt és differenciálódást nyújtva," állítja van 't Noordende.

A tanulmány kimutatta , hogy a fogyasztók máris mozgolódnak az éghajlatváltozással kapcsolatos aggodalmaik miatt. A legtöbb megkérdezett azt állította, hogy "gyakran" hasznosít újra papírt és műanyagot (a megkérdezettek 71 százaléka), kapcsolja ki az éppen használaton kívül lévő elektromos berendezéseket (62 százalék), csavarja le otthon a fűtést vagy a légkondicionálót (61 százalék), és használ nagyhatékonyságú villanyégőket (59 százalék). Több mint egyharmad (41 százalék) mondta azt, hogy rendszeresen vásárol olyan terméket, amely újrahasznosított anyagot tartalmaz.

Íme néhány példa, hogyan csökkenheti Ön is munkahelyén a környezetterhelést...

Véleményvezér

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.
Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter

Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter 

1956 népének külügyminisztere együtt ünnepelt egy volt KGB ügynökkel.
Ötödik helyen a magyar eladósodás

Ötödik helyen a magyar eladósodás 

A lengyelek jobban sáfárkodtak a hiteleikkel.
A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország

A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország 

Mennyit kell dolgozni egy lakásért?
Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust  

Magánrepülővel utazott, amelyről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő osztott meg képeket. 
Cenzúrázta magát a köztársasági elnök

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök 

Minden idők leggyengébb köztársasági elnöke címre pályázik Sulyok Tamás.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo