Üzleti tisztességtelenség hitelezői módra

Felháborító procedúrát talált ki az egyik banki háttérrel rendelkező, a legnagyobbak között számon tartott lízingcég egyik autómárka finanszírozására szakosodott rt.-je ügyfeleinek "védelmére". Ahhoz ugyanis, hogy megszüntesse a cég ügyfél a hitelszerződését, tehát egy összegben visszafizesse a gépkocsira felvett hitelt, tehát átutalhassa a cég bankszámlájáról a maradék tartozását, különleges, "védelmi célokat szolgáló" adminisztrációt kell előzetesen lebonyolítania. Az ügyfél mégsem boldog. Az ugyanis az érzése, hogy a hitelező az időt húzza.

Manapság sokan vesznek hitel igénybe vételével autót. A szerződés megkötésekor nagyon gyors az ügyintézés. A hitelezés időtartamának kitöltése egyértelműen érdeke a hitelező félnek, mivel a kondíciói a hitelezés teljes időtartamára vannak optimalizálva. Az időhúzásos ügyintézésre azonban ez sem mentség.

Soha az üzleti életben nem találkoztam olyan szerződési szokással üzleti partnerek között (kivéve hatóságok, pályázatok) ahol 30 napnál nem régebbi cégkivonathoz és aláírási címpéldányhoz kötötték volna az üzlet nyélbe ütését.  De néhány indokot találnék rá, ha ez a gyakorlat előfordulna. De olyannal végképp nem találkoztam, ahol a szerződés felbontását, az adósság visszafizetését kötötték volna e két okirat bemutatásához. Pedig ez megtörtént.

Egyenleget kérdeztünk le a megnevezett cégnél, azzal a szándékkal, hogy hiteltartozásunkat egy összegben, maradéktalanul utaljuk át bankszámlánkról, amiről egyébként minden hónapban a hiteltörlesztést is elkövettük. S ezzel az átutalással kikérhetjük azonnal a jármű tehermentességéről szóló igazolást, mivel vevőnk már le is előlegezte azt, vételi szándéka komolyságának igazolásául. (Általában ez a gyakorlat.)

#page#

Már az egyenlegközlés sem ment simán, mert közölték velünk, hogy a hiteles számot az informatikai rendszerből nem tudják kivenni technikai okokból, csak néhány napos várakozással. Majd megérkezett az egyenlegközlő (nem magától, telefonálgatásokkal ráerősítve), s mellette egy "Lezárási Kérelem" blanketta. A hivatalos információkból megtudtuk, hogy a kapott egyenleget ne vegyük komolyan, ne csináljunk vele semmit addig, míg postai úton vagy személyesen el nem juttatjuk hozzájuk az aláírt Lezárási Kérelmet a mellékletekkel együtt. A gazdálkodó szervnek mellékletként ugyanis csatolnia kell hozzá a 30 napnál nem régebbi cégkivonat és aláírási címpéldány másolatot. Ezzel gondolják ugyanis igazolni a szerződést felbontó aláíró aláírásának hitelességét. Személyes átadás esetén előzetes időpont egyeztetését helyezték kilátásba. (Soha nem tudom már meg, mivel nem kérdeztem, mennyi időre adtak volna időpontot.) Postai úton elküldve a dokumentumokat, az arra adandó válasz gyorsaságáról már nem esik szó. (Eszembe jutott, mi van akkor, ha megtagadják a lezárást? Egyszerűen nem adnak a kérésemnek helyt?) Leszögezték levelükben, hogy majd csak a szerződés felbontását, illetve lezárását követően általuk elküldött új egyenleget vegyük komolyan, amely megküldésével együtt közlik, milyen bankszámlára utaljuk át azt, s biztosítanak arról, hogy megfelelő időt adnak a fizetés teljesítésére.

Első felháborodásomban felhívtam a céget. Összeszámoltam ugyanis az időt, a költségeket, melyet erre a felesleges procedúrára kényszerülök fordítani. Call-center. Súlyos percekig sorolják, milyen kérdéssel hányas gombot nyomjam meg. Ügyfélszolgálat bejelentkezik. Kérem tőle azt a hölgyet, aki aláírta az egyenlegközlőt. Arra nincs lehetőség, világosított fel a szokásos személytelen hang, mert ő is tud segíteni, mondjam mit. Mondtam. Miért gondolják azt, hogy a cég bankszámlájáról átutalt összeget, s ugyanannak a személynek az aláírásával elküldött szerződésfelbontást, mint amely aláírással a szerződés készült, nem tekintik hitelesnek? Miért futtatnak velünk felesleges köröket?  Miért kényszerítenek arra, hogy kb. két hétig rendezzem azt az ügyet, melyet egy-két perc alatt is el lehet rendezni? A hölgy átadta egy másik hölgynek a telefont, aki ugyanolyan személytelenül és kompetencia hiányában hallgatott végig, közölte velem, hogy aláírtam a szerződést, elfogadtam a feltételeket, akkor mit akarok? Különben is ez a mi védelmünket szolgálja, hogy biztosan ne mondhassa fel más helyettünk a szerződést. Hiába kérdeztem, miből gondolják, hogy a cég általuk nagyon is jól ismert bankszámlájáról bárki idegen átutalja a pénzt, s aláhamisítja az ügyvezető aláírását?

Mély hallgatás, majd szenvtelenül megkérdezi tőlem, miben tud még segíteni.

Szóval így is lehet az üzleti életben viselkedni és boldogulni? Üzleti Etikai Díjra nem fogom javasolni a céget, az már biztos.

Ui.: Csak azért nem írom le a cég nevét, mert nincs szükségem a bosszúállásukra, nincs kedvem még keményebb bürokráciát végigjárni, hogy a hiteltartozásomat végre visszafizethessem. Mert nincs erőm több frontot nyitni igazam érvényesítésére, mert fáradok

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo