Van hova fejlődniük az akcelerátoroknak és az inkubátoroknak

Ma az innováció fő motorjai a startup cégek, ezért világszerte több ezer akcelerátor és inkubátorprogram indult, hogy támogassa a kezdő vállalkozókat projektjeik elindításában. Számuk pedig egyre nő: jelenleg csaknem ötször annyi akcelerátor és inkubátor van, mint egy évtizeddel ezelőtt, és a gyors terjedésük miatt egyre erősödik a verseny a programok között. Ezek a főbb megállapításai a Roland Berger új „Revisiting the market for innovation (Az innovációs piac átgondolása)” című kutatásának, melynek során a cég szakértői világszerte mintegy 200 akcelerátort és inkubátort vizsgáltak meg.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„Többé már nem tudnak az akcelerátorok és inkubátorok sikeresek lenni csupán azáltal, hogy irodahelyiségeket, mentorálást és hasonló szolgáltatásokat nyújtanak startupok részére. Csak úgy lehetnek igazán sikeresek, hogyha kitűnnek a tömegből, ennek az egyik legjobb módja pedig az, ha következetesen csak egy iparágra vagy technológiára specializálódnak, valamint nemzetközi üzleti modellben gondolkodnak” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.
A hagyományos támogatási formák dominálnak

Eddig a szolgáltatók főleg a támogatás klasszikus formáit nyújtották, úgymint coaching (96%), tréningek szervezése (90%) és irodahelyiség (86%) és csak mintegy felük biztosít a startupok számára hozzáférést speciális technológiákhoz. Miközben a felmérésben részt vevő intézmények 54 százaléka valamilyen iparágra fókuszál, csak 35 százalékuk koncentrál egy konkrét technológiai szegmensre, mint például a Dolgok Internete (IoT, Internet of Things), a big data, vagy a mesterséges intelligencia.

(Fotó: depositphotos.com)

Nemzetközi összehasonlításban az Egyesült Államokban működő szolgáltatók összpontosítanak már ma is a legnagyobb arányban egy adott iparágra (65%), őket követi Európa (59%) és a MENA, azaz a Közel-Kelet és Észak-Afrika régió országai (57%).

Az akcelerátoroknak és inkubátoroknak szintén van hova fejlődniük: a megkérdezetteknek csak kevesebb mint a fele követ már jelenleg is nemzetközi stratégiát, terjeszkedik új piacok felé, vagy lép új partnerségre más szereplőkkel.

„Az olyan új lehetőségek, mint a vállalati inkubátorok vagy a kockázati tőkealapok által szervezett programok további versenyt jelentenek az akcelerátorok és inkubátorok számára. És figyelembe véve a pénzügyi piacokon jelenleg elérhető magas likviditást, a startupok nincsenek rászorulva az ilyen szolgáltatók részéről érkező befektetésekre” – jegyezte meg Schannen Frigyes.
Ugyanakkor a vezető iparági szereplők, a kockázati tőkealapok és a kormányzati intézmények mind potenciális ügyfelei a tapasztalt piaci szolgáltatóknak:
Az akcelerátorok és inkubátorok mára már jelentős szakértelemmel rendelkeznek. Ez azt jelenti, hogy fontos támogatást tudnak nyújtani a befektetési döntésekhez egy olyan környezetben is, ami nagyon dinamikus és gyakran rendkívül átláthatatlan" - tette hozzá Schannen Frigyes.
 

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo