„Jó ideje készültünk a nyitásra, nem tévesztve szem elől a hagyományosan kiugró forgalmat generáló kuponnapokat sem, így nem ért minket váratlanul, hogy a bejelentést követően szinte azonnal kinyithattak az üzletek” – mondja Komáromi Zsófia, az LPP Hungary Kft. HR vezetője. Az egyebek közt a Reserved és a Sinsay divatáruboltokat üzemeltető lánc magyar leányvállalatának szakembere elárulta azt is, hogy a rendkívül gyors reakció érdekében egy este leforgása alatt 150-170 főt kellett mozgósítani. Egy nappal később pedig már 350 emberre volt szükség a vásárlási ünnep miatt beinduló nagyüzemhez, akik közül 40-50 volt a hirtelen beugró diák.
Hirtelen megugrott az igény a diákmunkások iránt
Akik pár nappal korábban még nem tudták, mert nem tudhatták, hogy pontosan mikor kezdenek. „A diákjaink rendkívüli nyitottsággal viszonyultak a bizonytalan helyzethez, hiszen csak előtoborzást végezhettünk, azt kommunikálva, hogy a felkínált lehetőség az újranyitás esetére szól” – fogalmazott Bartkevics Anett, az euJobs HR-Group diákfoglalkoztatási üzletága, az euDiákok vezetője. A cég megrendelői az első napra csupán néhány tucatnyi igényt jeleztek, ám ez a szám a következő nap a két és félszeresére, egy nappal később a három és félszerezése, újabb 24 óra elteltével pedig az ötszörösére nőtt.
Bartkevics Anett szerint a mostani pandémiás időszakban mindennél értékesebbé vált a sebesség. Az euDiákok pedig ismét kimaxolta a rugalmasságot: 48 órán belül tudott eleget tenni a hirtelen megsokszorozódó munkaerőigényeknek, amelyeket a váratlanul gyors kormányzati enyhítés mellett az ország legnagyobb kuponos vásárlási programja is táplált.
Hasonló rugalmasság jellemezte a megrendelőket is, noha a bejelentés pillanatáig csak készültségben lehettek, semmi biztosat nem tudván a nyitás részleteiről. Komáromi Zsófia is a flexibilitást tekinti a zökkenőmentes nyitás egyik katalizátorának, miközben arra is fel kellett készülniük, hogy – az érvényes szabályoknak megfelelően – limitálják az üzletekben tartózkodó vásárlók számát. Ezt az LPP Hungary üzleteiben többnyire kölcsönzött diákok végzik, akik közül sokan állandó, visszajáró foglalkoztatottak: bár szerződésben az őket közvetítő euDiákokkal vannak, a kapcsolatot közvetlenül az üzletvezető tartja velük, benne vannak a hivatalos bolti beosztásban, és az sem ritka, hogy a bolti személyzet belső rendezvényein is részt vesznek.
Releváns utánpótlás
„Egy tucatnál is több példa van rá, hogy valaki diákként kezdett nálunk, és miután befejezte a tanulmányait, állományba vettük, majd első eladó, üzletvezető helyettes lett, később pedig az egész boltot rábíztuk, de olyan is akad, aki a látványtervező irányba ment el” – meséli Komáromi Zsófia, aki szerint a munkavállalói utánpótlás egyik releváns csatornája lehet a rátermett diákok foglalkoztatása.
Bartkevics Anett más megrendelőknél is lát hasonló tendenciát. „Egyre többször tapasztaljuk, hogy az ügyfeleink főállásúként foglalkoztatják tovább a kiközvetített diákok közül a legígéretesebbeket. Azzal, hogy jártasságot szereznek az adott cég működésében, elsajátítják a vállalati kultúra alapjait, megsokszorozzák a saját értéküket az adott megrendelő szempontjából egy kívülről érkező pályakezdővel szemben” – hangsúlyozza az euDiákok vezetője.