Az új, uniós befektető-védelmi előírásnak már meg is van az első kézzelfogható eredménye: az, hogy most szinte minden piaci szereplő valóban óriási kapacitásokat mozgat meg a szabályok értelmezése és implementációja érdekében, reméljük, ez a befektetők számára valóban szuperhősként hoz el egy szép, új világot.
A cél nem más, mint a szolgáltatók részéről nemcsak egy jó termék vagy szolgáltatás kidolgozása, hanem annak az ügyfél számára legmegfelelőbb, legátláthatóbb módon történő értékesítése, egyben az ügyfél még erősebb védelme olyan termékektől, szolgáltatásoktól, amelyek meghaladják a kockázati étvágyát, veszteségviselő képességét. Továbbá kötelező lesz a korrekt tájékoztatás olyan termék esetén, amelyek összetettebbek és így nehezebben érthetőek a kisbefektetőknek. Az értékesítési folyamatot pedig az eddigiekhez képest még alaposabb dokumentációval kell alátámasztani.
Január 3-ától például egy adott termék nemcsak azzal a feltétellel értékesíthető, hogy az alkalmas és megfelelő az ügyfélnek, hanem akkor, ha az ügyfél a termék részletesen, előre meghatározott célpiacába tartozik. Ha ez teljesül, a befektetési tanácsadási folyamatról jegyzőkönyv készül (akkor is, ha az csak ügyletet eredményezhet) és az ügyletkötés előtt a szolgáltató köteles az általa adott tanács alkalmasságát írásban is kijelenteni az ügyfele felé, ami megkönnyíti az átgondolt döntéshozatalt.
Az ajánlott termék kapcsán előzetes költségbecslést kell adni az ügyfél részére, mind a termékben rejlő költségekkel, mind a szolgáltatás díjával kapcsolatban, amely mellett év végét követően (először 2019-ben) személyre szóló, utólagos, tényleges költségkimutatást is az ügyfél rendelkezésére kell bocsátani, ami a költség-transzparenciának egy egészen új foka lesz.
A szolgáltatások tartalmát is érdemes szemmel követni, hiszen ha a szolgáltatók az ügyfélen kívül bárki mástól (pl. kibocsátótól) el kívánnak fogadni bármilyen ösztönző hatású díjat a szolgáltatásuk után, azt nagyrészt az ügyfél irányába nyújtott szolgáltatásuk javítására kell, hogy fordítsák. Emiatt a verseny élénkülésére lehet számítani, hiszen a szolgáltatás jobbítása a szolgáltatónak nemcsak érdeke, de kötelessége is lesz, ami változatos megoldásokat hozhat, de járhat az ügyfélkör megkülönböztetett kiszolgálásával, digitalizált megoldások bevezetésével és legfőképp a több, színesebb kimutatás szolgáltatásával, tágabb és szofisztikáltabb termékpaletta kínálatával.
Nem alaptalan tehát a kijelentés: jövőre porondra lép a befektetési piac új szuperhőse, MiFID2 Man, aki jobbít és véd. Az okos piaci szereplő meghajol az új szuperős nagysága előtt… és a versenykihívásokból előnyt kovácsol, az okos befektető pedig kiveszi a részét a tanácsadási folyamat jövőbeli előnyeiből.
Szerző:
Kovács Mátyás, K&H Alapkezelő szenior portfólió-menedzser