A vírusmarketing a gerillamarketing egyik „alfaja”, amelynek a használatával lehetőség van aránylag olcsón és meglehetősen hatékonyan kommunikálni a fogyasztókkal. Alapja a közösség, valamint az a „beégetett” tulajdonságunk, hogy szeretünk információkat – érdekes, szórakoztató, hasznos vagy megrázó tartalmakat – megosztani az ismerőseinkkel.
Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben? Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!
A kilencvenes évek vége felé kaptam egy e-mailt amerikai unokatestvéremtől. Annak az alján az alábbi szöveg állt: „Get your free email at Hotmail!” (Legyen ingyenes e-mailed a Hotmailnél!). Kapva kaptam a lehetőségen, és azon nyomban regisztráltam egy új e-mail fiókért és címért. Statisztikák szerint nemcsak rám volt hatással ez a felhívás. Volt, amikor naponta 150 ezren regisztráltak és hoztak létre Hotmail-címet. A felhívás az újonnan regisztráltak levelezésével terjedt, mint egy vírusfertőzés - magyarázza a Piac&Profit szakértője Héjj Szilárd MarketingArc.
1. Alapvető emberi érzelmekre, motivációkra kell építeni.
2. Témája alapján legyen humor, zene, bennfentesnek tűnő információ, „breaking news”, megrázó történet, vagy adjon megoldást valamilyen komoly problémára.
3. Könnyen felfogható, rövid reklámüzenet legyen.
4. Kreatív koncepció szükséges. „Húzzunk meg” valami váratlant!
5. Ne cégünket, termékünket helyezzük az üzenet központjába.
6. Vonjunk be a célcsoportunk által hitelesnek tartott, közismert személyt, személyeket a kampányba, ez növeli a felhasználók bizalmát!
7. Legyen benne mérhető elem! Például egy kattintással juttassa el a felhasználót a weboldalunkra! (Természetesen mérjük a látogatottságot!)
A vírusmarketing a gerillamarketing egyik „alfaja”, amelynek a használatával lehetőség van aránylag olcsón és meglehetősen hatékonyan kommunikálni a fogyasztókkal. Alapja a közösség, valamint az a „beégetett” tulajdonságunk, hogy szeretünk információkat – érdekes, szórakoztató, hasznos vagy megrázó tartalmakat – megosztani az ismerőseinkkel. Nem meglepő tehát, hogy az internet és a vírusmarketing szorosan összekapcsolódik egymással. A hagyományos marketingkommunikációs módszerek helyett ebben az esetben az üzenet a célcsoport aktivitására épülve jut el remélhetőleg minél többekhez. Legfőképpen nem vásárolt médiafelületeken kommunikálunk (a kampány indításánál azonban kifizetődő hagyományos felületeket is igénybe venni), hanem internetes felhasználók, bloggerek, weboldalak révén. A kampány reklámüzenete az úgynevezett vírusmarketertől indul el, és egészen addig halad, amíg nem ér el több csomópontot (olyan internetes felületeket, amelyeken keresztül újabb fogyasztókat érhetünk el). Ha visszakerülünk egy csomóponthoz, az nem továbbítja újra az üzenet, hiszen már előtte megtette.
A sikertelen kampány lehetséges okai
1. Ha kampányüzenetünk összeegyeztethetetlen a márkával.
2. Ha spammelünk.
3. Ha célcsoportunk számára irreleváns az üzenetünk.
4. Ha túl sokat várunk a kampányunktól. Önmagában a vírusmarketing általában kevés (ellenpélda is akad) egy termék vagy egy cég sikeréhez, ha nem egy jól megalapozott marketingstratégia része.
A vírusmarketing jellemzője, hogy a kommunikációban részt vevők önként adják át az információkat, a hír továbbítása online eszközökön történik ingyenesen és rendkívül gyorsan.
Egy zseniális online vírusmarketing-kampány
1999-ben titokzatosan eltűnt egyetemistákról szóló rémhír terjedt el a világhálón. A hírek egy weboldalra vezettek, amelyen napról napra több legenda és információ került napvilágra Blair erdeiről, ahol rémes és hajmeresztő dolgok történtek. Az internetes fórumokon, blogokon mindenki erről beszélt, növelve az oldal látogatottságát, amely hatalmasra duzzadt. A kampánynak ez volt az online része. Ami még inkább zseniálissá tette, hogy több várost teleplakátoztak eltűnt egyetemisták képeivel, így nemcsak online, hanem offline is egyre több emberhez jutottak el! A szóbeszéd útján is szédületes gyorsasággal terjedtek az információk. Ehhez nem kellett más, mint egy zseniálisan kitalált történet és egy integrált vírusmarketing-kommunikáció! Így lehetett, hogy a kis költségvetésű, alig hatvanezer dollárból készített The Blair Witch Project című film végül 250 millió dollár bevételt hozott.