A visszajelzés a bajnokok reggelije, vallja Ken Blanchard, a világ egyik legismertebb motivációs előadója. Szerinte ha csúcsteljesítményre szeretnénk sarkallni a munkatársainkat, akkor abban kulcsfontosságú szerepet kell betöltenie az értékelésnek is.
Ehhez képest hazánkban ma a legelterjedtebb a nulla visszajelzés: az alkalmazottak akkor sem kapnak visszacsatolást, ha jól végzik a munkájukat, és akkor sem, ha rosszul. Czinege Andor szervezetfejlesztési szakértő szerint a legtöbb vezető úgy érzi, hogy a hibák korrigálása a legfőbb feladata, ha pedig valami jól működik, azt természetesnek veszi.
„Kisebb vállalatoknál ilyen irányú továbbképzések nem jellemezőek, a közepes és nagyvállalatoknál viszont a méret növekedésével egyre elterjedtebb a teljesítményértékelési rendszer. Ennek a lényege, hogy bizonyos időszakokra kitűznek célokat, ami már jó gyakorlatnak mondható. Két gond van vele: kevesen alkalmazzák a rendszert igazán jól, ráadásul nem is túl gyakori az értékelés, amit ennek keretében adnak. Hetente vagy akár naponta lenne ideális visszajelzést adni a kollégáknak, hiszen valamit mindig csinálnak valahogyan. Ettől Magyarországon még nagyon messze állunk” – értékelt az Ad Sidera Csoport vezető tanácsadója.A fejlődés és az elégedettség nem üti egymást
A szakértő hozzátette, élénken él két tévhit a vezetők fejében, miszerint a munkavállalók elbízzák magukat a dicséretektől, az elégedettség pedig a fejlődés gátja, holott egyik sem igaz.
„Lehet az ember egyszerre elégedett és akarhat közben fejlődni. A lényeg mindig az, hogy a visszajelzések ne csak a hibákat korrigálják, hanem a fejlődést is ösztönözzék. A munkatársak hatékonyságát pusztán a visszajelzésekkel szinte határtalanul lehet növelni, sok vezető el sem tudja képzelni, milyen nagy lehetőség rejlik ebben” – mondta Czinege Andor.Kijelentette: miközben a cégek bevételeit jelentősen lehetne növelni megfelelően alkalmazott visszajelzésekkel, mintha ez egy titok lenne, mert kevés cég aknázza ki az ebben rejlő lehetőségeket.
A szervezetfejlesztési szakértő szerint a visszajelzés akkor lehet hatékony, ha magasabbra emeljük a lécet a munkatárs számára, a haladást rendszeresen nyomon követjük, és ehhez kapcsoljuk a visszajelzéseket. Ha ez nincs meg, az egész esetlegessé és negatív fókuszúvá válik ahelyett, hogy tetten érnénk a kollégát, amikor valamit jól csinál.
Egymást is jutalmazhatják a munkatársak
A vezetők életét könnyíti meg a Flinkit! Pet névre hallgató, magyar fejlesztésű munkatársi és vezetői visszajelzési rendszer, amelynek köszönhetően bármely vállalat feltérképezheti, hogy működnek együtt a szervezeti egységei, miközben kellőképpen motiválhatja is az adott területeken dolgozó munkavállalókat.
Pintér Antal, a Flinkit! ügyvezetője elmondta,hogy miután a vállalat munkatársai regisztráltak a platformon, közvetlenül küldhetnek pozitív visszajelzéseket, elismeréseket egymásnak, az előre meghatározott céges értékek mentén, vagy akár visszajelzéseket kérhetneka munkakörükhöz tartozó által meghatározott megjelölve, hogy mely válallati érték, vagy mely a munkakörhöz szükséges készségeik tekintetében.
Ezek a visszajelzések – Pet-ek - azonnal meg is jelennek a Flinkit! Pet idővonalán, - akár multimédiás tartalommal kiegészítve, így a többi munkatárs is láthatja, Így egy pozitív,elismerés-spirál bontakozik ki, mely rendkívüli módon erősíti az dolgozói elkötelezettséget, motivációt... A vezetőség a csevegő alkalmazásokba (Teams, Slack) is integrálható rendszer üzenőfalán láthatja, miként segítik egymást az alkalmazottak és kik az” informális hatásközpontok” – magyarázta, hozzátéve, hogy a szoftver segítségével mélyreható analitikát is tudnak mindezekről szolgáltatni.Pintér Antal közölte azt is, az Amerikában egyre elterjedtebb visszajelzési rendszer lehetőséget kínál arra is, hogy a munkatársak Pet-jeiket azonnali izgalmas-kellemes jutalmakra váltsák, mint például masszázs, utazás, kondibérlet vagy wellness hétvége.
„Az ösztönző rendszer kifejezetten hatékony a koronavírus-járvány árnyékában, amikor sok helyen még hibrid munkavégzés zajlik. A kollégák így nemcsak a munkájukban mérhetőek, hanem abban is, miként, milyen formában segítenek a többieknek. Tökéletesen leképezhető a cég informális működése, amely első partnereik között az egyik legnagyobb hazai kereskedelmi bank közel ezer munkavállalója jhasználta a rendszert, ami osztatlan sikert aratott. Szinte percenként megjelent egy bejegyzés az üzenőfalon, ez az érdeklődés pedig még az ötletgazdák várakozásait is felülmúlta.