Siralmas a kép: az éttermek fele zárva maradt Budapesten

Az üzletek fele tudott csak kinyitni a főváros bevásárlóutcáiban: sokan nem tudtak azonnal reagálni a korlátozások feloldására, mások úgy látták, hogy a nyitással csak a meglévő veszteségeiket növelnék. Kevés vendéggel, 20-30 százalékos bevétellel zajlott a kijárási korlátozások utáni első hét, bértámogatásra, áfacsökkentésre és vissza nem térítendő támogatásokra volna szükség a túléléshez.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

(Fotó: depositphotos.com)

Felmérték a korlátozások feloldása utáni első hét eredményeit a Bevásárlóutca menedzsment (BUM) érdekképviseletéhez tartozó 11 tematikus utcában. A nonprofit szervezethez több, mint 200 üzlet, többek között a Ráday utcában, a Bartók Béla úton és a Liszt Ferenc téren található vendéglátóegységek tartoznak, ezek 46 százaléka (91) zárva maradt a fővárosi korlátozások feloldása után. A legtöbb üzlet a Fashion Streeten (Deák Ferenc utca) és a Király utcában nyitott ki. A Haris köz, a Mikszáth tér és környéke, valamint a Pozsonyi út üzletei között van a legtöbb zárva tartó vállalkozó.

„Az üzletek többségét hirtelen és felkészületlenül érte az újranyitás lehetősége. Sokaknál nem állt rendelkezésére a nyitáshoz szükséges munkaerő, mások viszont még most sem látják értelmét, mert azt gondolják, hogy csak veszteséget termelnének. A fogyasztói szokások is megváltoztak, a vártnál sokkal kevesebben árasztották el az üzleteket, éttermeket. Ráadásul a vendéglátóhelyekre eleve nem jut annyi magyar vendég, turizmus nélkül nem fog megélni ennyi vendéglátós egy helyen” – mondta el Antal Attila, a BUM igazgatója.
A nyitva tartó vállalkozások többsége lappangó forgalomról számolt be, az előző év azonos időszakához képest a bevétel 20-30 százalékos. A válság előtt népszerű reggeliztetéssel sokan teljesen felhagytak ebben az időszakban, de a home office miatt az ebéd sem termeli meg a szokásos forgalmat. A legtöbben a vacsora időszakában látogattak a tematikus utcák éttermeibe, de a megszokottnál sokkal kevesebb volt az érdeklődés ebben az időszakban is.

A bevásárlóutcák vállalkozói szerint támogatás nélkül nem fogják túlélni ezt az időszakot, hiszen hiába lehetnek nyitva, ha a kereslet radikálisan visszaesett, és szinte alig vannak vevők. Könnyen elérhető, egyszerű adminisztrációval járó bértámogatást, újrakezdő hitelt vagy vissza nem térítendő támogatást javasolnak, illetve a vendéglátósok működését segítő megoldásokat, mint a házhoz szállított ételek csökkentett 5 százalékos ÁFA bevezetését.

A programban lévő tematikus utcák üzleteinek állapota a kijárási korlátozás enyhítése után (május 18. és május 24. között)

  • Bartók Béla Boulevard, Bartók Béla út: 25 üzletből 15 nyitva
  • FalkArt Fórum, Falk Miksa utca: 34 üzletből 22 nyitva van
  • Fashion Street, Deák Ferenc utca: 17 üzletből 15 nyitva van
  • Királyutca-Designutca Klaszter, Király utca: 14 üzletből 10 nyitva van
  • KultUnio Klaszter, KultUnio negyed (VI. és VII. kerület): 52 üzletből 20 nyitva van
  • Broadway Egyesület, Liszt Ferenc tér: 9 üzletből 6 nyitva van
  • Palota Piknik Egyesület, Mikszáth tér és Krúdy Gyula utca: 5 üzletből 2 nyitva van
  • Pozsonyi Piknik Egyesület, Pozsonyi út és környéke: 9 üzletből 5 nyitva van
  • Ráday Soho Egyesület, Ráday utca: 31 üzletből 14 nyitva van
  • Haris Bazár Klaszter, Haris köz: 5 üzletből 1 nyitva van

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo