Példátlan helyzetben indult az év - hamarabb kell lépnie a cégeknek

Legalábbis azoknak azoknak a cégeknek, magánszemélyeknek, akik autóvásárlást terveztek - derül ki a Magyar Lízingszövetség összeállításából, amely szerint nem csak az autógyártást hátráltató chiphiány miatt emelkedő árakat, hanem az összes fenntartási kiadást számba kell venniük a vásárlásnál. A lízingpiac számára az autópiaci megtorpanás kedvezőtlen, de a vállalkozások eszközbeszerzési kedve derűlátásra adhat okot.

Szinte példátlan, hiánygazdasági helyzetben indult el az év az autók piacán, miközben a finanszírozás rendelkezésre áll, a kereslet is adott, de megtorpant az autópiac az akadozó  chipellátás miatt - derül ki a Magyar Lízingszövetség összeállításából, amely bemutatja, milyen szempontokat érdemes figyelembe venniük az autóvásárlást tervező cégeknek és magánszemélyeknek. Valamint ismerteti azt is, hogy a vállalkozások beruházási kedve egyelőre derűlátásra adhat okot.

Mit érdemes ilyenkor tenni? 

„A múlt évben kezdett helyreállni a koronavírus-járvány okozta sokkból az autó- és az autófinanszírozási piac, ám a pandémiához köthető chiphiány nyomán megtorpant a globális autógyártás, egyszerűen nincs elég autó, amire egyébként adott a kereslet” - mondta Dr. Tóth Zoltán, a jármű-, ezen belül az autófinanszírozásban kulcsszerepet betöltő lízingvállalatokat tömörítő Magyar Lízingszövetség főtitkára.

depositphotos.com

Hozzátette: „A jelentős méretű flottákat működtető cégeknél előfordul, hogy meghosszabbítják az eredeti futamidőt, amely lejárt volna, mert az autóhiány miatt nem tudják a soron következő cserét végrehajtani. Elsősorban a magánszemélyeknél érezhető az elbizonytalanodás vagy akár a használt autók felé fordulás is a magasabb árak vagy a hosszú szállítási határidő miatt aki viszont vásárolni szeretne, annak érdemes sokkal hamarabb lépnie.”

A szakember szerint nemcsak a mostani helyzetben, hanem általánosságban is lényeges, hogy minden autóvásárlást tervező pontosan határozza meg a vásárlás előtt, hogy pontosan mire fogja használni a kocsit. „Városon belüli kis távolságra alternatíva lehet az elektromos autó, de napi hosszabb távú - például nagyvárosok közötti autópályás - utak megtételére az alacsonyabb fogyasztású kocsik, köztük a hibridek jelenthetik az alternatívát. Ami még finanszírozási szempontból mindegyik fél számára fontos, hogy meg kell nézni az adott autó használatának komplett költségeit. Vagyis nemcsak a vételárát és értékvesztését, hanem a fenntartási kiadásokat, amely magában foglalja a szerviz-, biztosítási-, gumiköltségek mellett az üzemanyagköltségeket is. A pontos kalkulációban pedig a lízingcégek, flottakezelők és az autókereskedők szakértői hathatós segítséget tudnak nyújtani” - fogalmazott a szakember.

A beruházási kedvvel egyelőre nincs baj

Dr. Tóth Zoltán a Magyar Lízingszövetség adatait idézve azt mondta, a 2021 első kilenc hónapjára vonatkozó számok alapján növekedésben volt a lízingpiac, de ez elsősorban az eszközök, azon belül a járművek, autók drágulásával magyarázható. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai ugyanis az említett időszakban 512 milliárd forintot helyeztek ki, ez több mint 20 százalékos éves növekedésnek felel meg. Ehhez képest az új lízingszerződések száma csak 9 százalékkal nőtt, az eltérés pedig az eszközök drágulásával magyarázható. A 2021-es év utolsó negyedévére vonatkozó becslések is hasonló képet mutatnak.” Arra egyelőre korai előrejelzést adni, mikor állhat helyre a rend a járművek és az autók piacán. Fontos azonban látni, hogy a 2021-es év alapján van ok azért az optimizmusra. A lízingvállalatok fejlődése szempontjából a beruházások, eszközbeszerzési kedv alakulása az egyik leglényegesebb tényező és rengeteg cég számára a lízingcégek nyújtják a finanszírozást a korszerűbb, hatékonyabb termelőeszközhöz.

Dr. Tóth Zoltán a felgyorsuló infláció és az inflációs várakozások letörése érdekében jegybanki kamatemeléseket értékelve azt mondta: Az emelkedő kamatkörnyezet miatt drágulhat a finanszírozás, ám a lízingcégek közötti verseny ezt a hatást valamelyest kompenzálja. Fontos továbbá, hogy vannak államilag támogatott programok, amelyek kedvező kamatozással igénybe vehetőek. A lízingpiacnak az utóbbi években támaszt nyújtó jegybanki Növekedési Hitelprogramja ugyan kifutott, de a koronavírus-járvány okozta nehéz helyzetből való kilábalást segítő újraindulási konstrukcióknak, így a Széchenyi Program Go-nak és az Exim konstrukcióinak van “lízingpiaci” lába. Azaz kedvezményes kamatozással igényelhetnek lízingfinanszírozást a vállalkozások.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo