Nincs vége a drágulásnak: áremelésre készülnek a cégek

Egy friss felmérés szerint a cégek közel háromnegyede véli úgy, hogy árat fog emelni a közeljövőben.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az áremelésre készülők aránya az átlagosnál is magasabb a 20-49 fős cégek körében, ahol 84 százalék, a kereskedelmi vállalatok között, itt 82 százalék és a tisztán hazai tulajdonú vállalkozásoknál, ahol 80 százalékos - erre az eredményre jutott felmérése alapján a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI).

A kutatás eredményét ismertető közlemény szerint az áremelést tervező vállalkozások fele (49 százalék) 6-10 százalékos, valamivel több mint negyedük (27 százalék) 1-5 százalékos, 13 százalékuk pedig 11-15 százalékos emeléssel számol. Az építőipari cégekre jellemzőbb a magasabb, a kereskedelmi vállalkozásokra az alacsonyabb áremelés szándéka.

A válaszadó vállalkozások csaknem fele (48 százalék) egy hónapon belül, további 36 százalékuk pedig 1-3 hónapon belül fogja végrehajtani az áremelést. Három hónapon belüli áremeléssel számol a feldolgozóiparon kívül minden más ágazatnak szinte a teljes egésze (89-95 százalék).

Mi áll az emelés mögött? 

A vállalkozások több mint fele szerint az alapanyag- és anyagköltségek árának növekedése (79 százalékban), a munkaerőköltségek (72 százalékban) és az energiaárak (60 százalékban) nagyon vagy teljes mértékben meghatározzák az áremelést.

A válaszadók közel kétharmada, 62 százaléka véli úgy, hogy a jelenleg tapasztalható infláció nem lesz hatással az idei forgalmára. Elsősorban a kevesebb munkavállalót foglalkoztató cégek és a kisebb árbevételű vállalkozások azok, amelyek forgalmára negatívan hathat az infláció. Az építőiparban számítanak legnagyobb arányban forgalomcsökkenésre (24 százalék), ellenben a kereskedelemben kiemelkedően magas - 39 százalék - azon cégek aránya, amelyek kifejezetten forgalomnövekedéssel kalkulálnak.

A válaszadók közel fele (47 százalék) szerint a jelenleg tapasztalható infláció nem lesz hatással a nyereségességére, 31 százalékuk szerint viszont kis mértékben csökkenteni fogja azt.

(MTI)

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo