Nincs vége a drágulásnak: áremelésre készülnek a cégek

Egy friss felmérés szerint a cégek közel háromnegyede véli úgy, hogy árat fog emelni a közeljövőben.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az áremelésre készülők aránya az átlagosnál is magasabb a 20-49 fős cégek körében, ahol 84 százalék, a kereskedelmi vállalatok között, itt 82 százalék és a tisztán hazai tulajdonú vállalkozásoknál, ahol 80 százalékos - erre az eredményre jutott felmérése alapján a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI).

A kutatás eredményét ismertető közlemény szerint az áremelést tervező vállalkozások fele (49 százalék) 6-10 százalékos, valamivel több mint negyedük (27 százalék) 1-5 százalékos, 13 százalékuk pedig 11-15 százalékos emeléssel számol. Az építőipari cégekre jellemzőbb a magasabb, a kereskedelmi vállalkozásokra az alacsonyabb áremelés szándéka.

A válaszadó vállalkozások csaknem fele (48 százalék) egy hónapon belül, további 36 százalékuk pedig 1-3 hónapon belül fogja végrehajtani az áremelést. Három hónapon belüli áremeléssel számol a feldolgozóiparon kívül minden más ágazatnak szinte a teljes egésze (89-95 százalék).

Mi áll az emelés mögött? 

A vállalkozások több mint fele szerint az alapanyag- és anyagköltségek árának növekedése (79 százalékban), a munkaerőköltségek (72 százalékban) és az energiaárak (60 százalékban) nagyon vagy teljes mértékben meghatározzák az áremelést.

A válaszadók közel kétharmada, 62 százaléka véli úgy, hogy a jelenleg tapasztalható infláció nem lesz hatással az idei forgalmára. Elsősorban a kevesebb munkavállalót foglalkoztató cégek és a kisebb árbevételű vállalkozások azok, amelyek forgalmára negatívan hathat az infláció. Az építőiparban számítanak legnagyobb arányban forgalomcsökkenésre (24 százalék), ellenben a kereskedelemben kiemelkedően magas - 39 százalék - azon cégek aránya, amelyek kifejezetten forgalomnövekedéssel kalkulálnak.

A válaszadók közel fele (47 százalék) szerint a jelenleg tapasztalható infláció nem lesz hatással a nyereségességére, 31 százalékuk szerint viszont kis mértékben csökkenteni fogja azt.

(MTI)

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo