Nem lehet visszatartani a céges kocsit

Sértik az európai uniós jogot azok a magyarországi törvények, amelyek lehetővé teszik, hogy a szabálytalanságot elkövető járművezető megbírságolásakor a hatóságok biztosítékként visszatartsák az általa vezetett, de nem az ő, hanem a szabálysértés miatt amúgy felelősségre nem vont munkáltatója tulajdonában álló gépjárművet – döntött szerdán az Európai Unió Bírósága.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az ügy előzménye, hogy egy bolgár fuvarozó cég sofőrjét megbírságolták a közúti szállításra vonatkozó uniós szabályok megsértése miatt Magyarországon. A hatóságok emellett a pénzbírság megfizetéséig elrendelték a szabálysértés során használt és a vállalkozás tulajdonában álló tehergépjármű visszatartását. Szerdai ítéletében a luxembourgi székhelyű bíróság mindenekelőtt megállapította, hogy a vonatkozó uniós rendelet kifejezetten felhatalmazza a tagállamokat arra, hogy megállapítsák a szállítási vállalkozások felelősségét az alkalmazásukban álló járművezetők által elkövetett jogsértésekért. Következésképpen egy olyan biztosítási intézkedés elfogadása, mint a jármű visszatartása, önmagában összeegyeztethető az uniós joggal.

Kép: EU

A törvényszék ugyanakkor emlékeztetett arra, hogy a tagállamoknak a közúti szállításra vonatkozó szabályok megsértése esetén hatékony, arányos, visszatartó erejű és diszkriminációmentes szankciókat kell alkalmazniuk. Ezzel összefüggésben mondták ki a bírák, hogy bár az ügyben elrendelt intézkedések „alkalmasak a közúti biztonság javítása érdekében követett célok megvalósítására, egy olyan szállítási vállalkozás tulajdonában lévő jármű visszatartása, amelynek felelősségét nem állapították meg, túllépnek a célok megvalósításához szükséges mértéken, és így nem tartják tiszteletben az arányosság követelményét”.

Az uniós bíróság szerint a járművezetőre kiszabott bírság megfizetésének biztosítására léteznek „kevésbé korlátozó és kevésbé aránytalan” intézkedések, beleértve a sofőr vezetői engedélyének a bírság megfizetéséig való bevonását, felfüggesztését vagy korlátozását. Ez ugyanis lehetővé teszi a szállítási vállalkozás számára, hogy a bírság megfizetésétől függetlenül másik járművezetőt jelöljön ki, aki vezetheti az érintett járművet.

Egyre drágább külföldre kiküldeni a dolgozót
Az Európai Unió 16 országában, köztük Magyarországon is hatályba lépett egy olyan szabályozási rendszer, amely jelentős mértékben megnöveli a külföldi munkavégzésekhez kapcsolódó adminisztratív terheket, és kötelezővé teszi a foglalkoztatás helyén irányadó egyes munkajogi normák alkalmazását. Azok a cégek, amelyek nem tesznek eleget az előírt kötelezettségeknek, akár 500 000 eurós bírsággal is számolhatnak.

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo