Az ügy előzménye, hogy egy bolgár fuvarozó cég sofőrjét megbírságolták a közúti szállításra vonatkozó uniós szabályok megsértése miatt Magyarországon. A hatóságok emellett a pénzbírság megfizetéséig elrendelték a szabálysértés során használt és a vállalkozás tulajdonában álló tehergépjármű visszatartását. Szerdai ítéletében a luxembourgi székhelyű bíróság mindenekelőtt megállapította, hogy a vonatkozó uniós rendelet kifejezetten felhatalmazza a tagállamokat arra, hogy megállapítsák a szállítási vállalkozások felelősségét az alkalmazásukban álló járművezetők által elkövetett jogsértésekért. Következésképpen egy olyan biztosítási intézkedés elfogadása, mint a jármű visszatartása, önmagában összeegyeztethető az uniós joggal.
A törvényszék ugyanakkor emlékeztetett arra, hogy a tagállamoknak a közúti szállításra vonatkozó szabályok megsértése esetén hatékony, arányos, visszatartó erejű és diszkriminációmentes szankciókat kell alkalmazniuk. Ezzel összefüggésben mondták ki a bírák, hogy bár az ügyben elrendelt intézkedések „alkalmasak a közúti biztonság javítása érdekében követett célok megvalósítására, egy olyan szállítási vállalkozás tulajdonában lévő jármű visszatartása, amelynek felelősségét nem állapították meg, túllépnek a célok megvalósításához szükséges mértéken, és így nem tartják tiszteletben az arányosság követelményét”.
Az uniós bíróság szerint a járművezetőre kiszabott bírság megfizetésének biztosítására léteznek „kevésbé korlátozó és kevésbé aránytalan” intézkedések, beleértve a sofőr vezetői engedélyének a bírság megfizetéséig való bevonását, felfüggesztését vagy korlátozását. Ez ugyanis lehetővé teszi a szállítási vállalkozás számára, hogy a bírság megfizetésétől függetlenül másik járművezetőt jelöljön ki, aki vezetheti az érintett járművet.