Szinte minden céggel előfordult már, hogy a szerződéskötést követően a megbízó nem fizetett. Magyarországon a hagyományos gyakorlat szerint, ha egy vállalat nem tudta behajtani a követelését, nem csak a munkája során keletkezett költségeket veszítette el, de még az áfát is be kellett fizetnie. A gyakorlat először 2019-ben változott, azóta, ha például egy festő cég a megállapodás szerint elvégzi a munkáját, de a megbízója nem egyenlíti ki a számlát, már visszaigényelheti a befizetett áfát, így „csak” a teljesítés során keletkezett költségeivel keletkezik vesztesége. Cégek között tehát lassan két éve lehetőség van a behajthatatlan követelések áfa-visszaigénylésére.
Jövőre tovább változhat a szabályozás
Elsősorban lakossági szolgálatóknak jelenthet hatalmas segítséget a parlament elé kerülő jogszabálytervezet. Amennyiben ugyanis elfogadják az őszi adótörvényváltozások között benyújtott javaslatot, 2021-től már akkor is visszakérhetik a cégek a befizetett áfát, ha azzal magánszemély tartozik nekik.
„Sokaknál ez egy rendszeresen előforduló, napi probléma. Különösen azokra a cégekre jellemző, akik előfizetéses alapon szolgáltatnak, mint például közmű- vagy telekommunikációs vállalatok. Ők a gazdasági lassulás hatására várhatóan romló fizetési fegyelem miatt egyre gyakrabban találkozhatnak befizetetlen számlákkal” – hívta fel a figyelmet dr. Séra Gergely, az EY adóperes szakértője. „A visszaigénylés kritériumai szigorúak. Ráadásul nagyon sok ilyen eljárás van még folyamatban a magyar és az Európai Unió Bírósága előtt is, amelyek ítéletei befolyásolhatják a feltételrendszert.”
A szakértő szerint érdemes proaktívan készülnie erre a változásra a hazai vállalatoknak, és előre megismerni a lehetőségeiket, hogy a jogszabályok alapján a lehető legnagyobb mértékben csökkentsék a behajthatatlan követelésekből származó veszteségeiket. A szigorú feltételek teljesítéséhez pedig előre fel kell készülni.