Nem érdemes várni a megújulós pályázatokra?

A napokban befejeződött Construma bebizonyította, hogy számottevő az érdeklődés a kkv-k számára is elérhető új generációs megújuló energiarendszerek iránt. Még mindig jelentős azonban az információhiány a témával kapcsolatban.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Az utóbbi években a fejlett országokban az energiahatékonyság megkerülhetetlen politikai és gazdasági kérdés lett. A világban az Egyesült Államok és Kína a téma éllovasa, Európában pedig Németország és Ausztria járnak az élen. Magyarország még messze lemaradva követi őket, pedig 2020-ra hazánknak is el kell érnie a 14,6 százalékos megújuló arányt. Lassú fejlődés azonban már nálunk is látható.

A nagyvállalatok mellett a lakossági rendszereket üzembeállítók felé már nem csak eljutott az energiahatékonyság gondolata, hanem különböző finanszírozási konstrukciók rendelkezésre állnak, esetenként a finanszírozó és az áramszolgáltató közös termékeként. Ha a kkv-kat is eléri ez a hullám, és ha ez találkozik hasonló lehetőségekkel, akkor újabb szakaszba léphet a hazai energiagazdálkodás. Márpedig a kkv-k egyre inkább érdeklődnek a korábban a nagyvállalatok privilégiumának tartott téma iránt. Mindez érződött a Construmán is, ahol bár kiemelt figyelem övezte a témát, az ezzel kapcsolatos információhiány is nyilvánvalóvá vált, főként a gazdaságosság és finanszírozás kérdéskörök kapcsán.

Pedig mára már a kisebb – megújuló energiaforrásokra épülő – rendszerek is elérték azt a hatékonysági szintet, amely mellett bevezetésük a kkv-k számára is gazdaságos lehet, így lehetőséget kínálnak egy nagy volumenű új piac számára. Ez elsősorban olyan napelemes rendszerek térhódításának kedvez, amelyek 50kW méretig kiserőműnek minősülnek, így az áramszolgáltatónak bizonyos technikai feltételek megvalósulása esetén kötelező átvenni az áramot. Ennek köszönhetően a beruházás helyén nem kell akkumulátorokban raktározni, a raktár, vagy puffer maga a hálózat, a rendszerhez egy oda-vissza mérő óra tartozik. Ezen háztartási méretű, legfeljebb 50kW kapacitású egységek bevezetése tehát már a kkv-k számára is komoly, megtérülő alternatíva.

Minden cégnek kell a megújuló
Akár beszállító lenne egy nagy gyártócégnél, akár a költségeit akarja csökkenteni, a jövőben egyetlen cég sem kerülheti meg a megújuló energiaforrások használatát. Segítségükkel ugyanis javíthatja a versenyképességét, csökkentheti a költségeit és az ökológiai lábnyomát.
A legkisebb elérhető rendszer nagyjából egy család éves áramfogyasztását tudja fedezni, az alsó mérethatár, amit már érdemes kialakítani, kb. nettó 3-5 millió Ft-ból kihozható, míg egy klasszikus 50kW kapacitású rendszer kiépítése kb. 17-19 millió Ft +ÁFA körül valósítható meg. Ráadásul a bevezetésükhöz szükséges forrásokért már nem kell feltétlenül a támogatásokra várni, hanem magánfinanszírozással is megoldható egy-egy beruházás elindítása.

Ezeket a projekteket kkv méretekre specializált operatív lízinggel is lehet finanszírozni, így akár néhány héten belül üzembe állíthatóak nem kell a pályázatok kiírására, elbírálására várni. (Várhatóan ősszel nyílnak meg a KEHOP pályázatai.) „A Construmán érzékelhető volt, hogy az igény már megjelent, de legyen szó kkv tulajdonosokról, vagy a kiállításon részt vevő gyártókról, mérnökökről, még kevéssé tudatosult bennük ezeknek a rendszereknek a könnyű beszerezhetősége, gazdaságossága és finanszírozhatósága. Szinte mindenki csak lakossági körben gondolkodik. Az érdeklődés és a nyitottság egyértelmű, egyre többen látják, hogy az energiaköltségek és az energiafüggőség csökkentése a megújuló technológia felé viszi a vállalatokat” - mondta Pozsonyi Imre, a Rentenergie Kft. ügyvezetője.

Véleménye szerint a napelemes rendszerek ára várhatóan már nem fog olyan intenzív ütemben csökkenni, mint az elmúlt 5-8 évben, de a megtérülés még így is csak 5-10 év, ami még a jelenlegi alacsony olajárak mellett is hatékony energiaforrást jelent, ráadásul a fosszilis energia hordozók árai nem garantáltak. Hosszabb távon mindenképpen tartós, hatékony és megbízható az energia termelésnek ez a lehetősége, a külföldi példák mellett már hazaiak is bebizonyították ezt.

Miért a környezetszennyezést ösztönözzük a termékdíjjal?
2015 januárjától környezetvédelmi termékdíjat kell fizetni minden elektromos vezérlésű kazán után. A termékdíj független attól, hogy takarékos-e a készülék, milyen mértékben áll újrahasznosítható alkatrészekből, van-e Környezetbarát Termék minősítése. Mértéke 57 forint kilónként, ami 3-5 százalékkal teszi drágábbá a modern, energiatakarékos kazánokat. Eközben a kevésbé hatékony, természeti erőforrásokkal pazarlóbban bánó, környezetet jobban terhelő fűtőberendezések után nem kell fizetni.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo