2016. január elsejétől csak olyan számlázó programot lehet majd használni, mely rendelkezik „adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás” funkcióval. „8 hónapjuk van tehát az érintetteknek a felkészülésre, vagyis semmiképpen nem állítható, hogy a rendelkezésre álló idő nem lenne elég hosszú. Ugyanakkor mivel az informatikai rendszerek fejlesztése és bevezetése időigényes folyamat, érdemes már most nekilátni a fejlesztésnek” – figyelmeztetett Siklós Márta, a LeitnerLeitner vezető tanácsadója legfrissebb blogbejegyzésében.
Évek óta lépésről lépésre épül az a rendszer, amely az adózással kapcsolatos gazdasági folyamatokról szolgáltat pontos és sokszor valós idejű adatokat a hatóságnak. Az online pénztárgépek adózási morálra gyakorolt kedvező hatásán felbuzdulva, valamint az elektronikus és online számlázási programok tavalyi kötelező regisztrációjának logikus folytatásaként a NAV egy újabb terület elektronikus adatszolgáltatásának lehetőségét szeretné megteremteni. Így a folyamat következő állomása a számlázó programok adatainak elektronikus lekérdezésének lehetővé tétele. (Még mindig sok tévhit kering a bejelentéssel kapcsolatban.)
2016. január elsejétől ugyanis csak olyan számlázó programot lehet majd használni, amely képes adatait automatikusan exportálni a hatóság kérésére. Vagyis egy ellenőrzés során megadott időtartamú vagy sorszámú számlákról és nyugtákról elektronikusan tud adatot szolgáltatni a hatóságnak. A számlázó programok adatszolgáltatási funkciója ugyan nem teremt folyamatos és valós idejű adatátvitelt, de nagymértékben leegyszerűsíti és felgyorsítja majd a lekérdezést.
Mivel az új kötelezettségre vonatkozó jogszabály 2015. február 3-án jelent meg, az érintett szolgáltatóknak és a számlázó programokat használó vállalkozásoknak még 8 hónapjuk van a felkészülésre. Ez ugyan elégségesnek – talán még hosszúnak is – tűnik, de nem szabad az utolsó pillanatra hagyni a fejlesztéseket, hiszen csak így kerülhető el az átalakításoknál sokszor tapasztalt fejetlenség.