Az elemzés a 2023-as és 2024-es adóév adataira támaszkodik, és világos trendeket mutat az adóhatóság tevékenységeiről, különös tekintettel a vállalat közel 400 ügyfelére.
Az adott időszakban 97 ellenőrzés zajlott a PS ügyfeleinél, amelyek az alábbiak szerint oszlottak meg: 6 támogató eljárás, 74 jogkövetési vizsgálat és 17 adóellenőrzés. „Ahogy az adatok is mutatják, egyre csökken a NAV adóellenőrzések száma, hiszen a hatóság is együttműködésre törekszik, ami magyarázza a jogkövetési vizsgálatok és a támogató eljárások magasabb arányát – mondta el Dr. Mustos Gergely, a PS adószakértője.
Az ügyfelek 24,25 százaléka részesült valamilyen NAV-ellenőrzésben, ami a vállalkozások átfogó kockázatkezelési stratégiájának szerves részét képezi. Az adatok szerint a PS ügyfeleinek csupán 5 százaléka kapott több ellenőrzést is. A legtöbb vizsgálat célpontja az ingatlanszektor, az informatikai cégek, a gépjármű iparban működő gazdasági társaságok, valamint a kapcsolt vállalkozások voltak.
Az adóellenőrzések száma ugyan csökkenő tendenciát mutat, azonban a jogkövetési vizsgálatok száma növekvőben van, ami mind a vállalatoknak, mind az adóhatóságnak kedvező. Ezen vizsgálatok célja nem a bírságolás, hanem az adózók jogkövető magatartásra bírása és a hibák kijavítása, míg a támogató eljárás során vizsgálat nélkül segíti az adóhatóság az adózók jogkövető magatartásra bírását. A PS ügyfeleinél 70 esetben a jogkövetési eljárás során mindössze két ügyben szabtak ki mulasztási bírságot, amely esetekben az ügyfelek természetesen elfogadták és javították a hibákat.