A cégalapító, Jeff Bezos, 1995-ben kevesebb, mint egy tucatnyi emberrel kezdte. Mára saját termékei mellett más cégek több mint 330 millió árucikke szerepel az Amazon kínálatában, Tavaly 122 milliárd dollár bevétele volt termékek kereskedelmi eladásából – csak a Echo okos-hangszóró százmilliókat hozott. További 42 milliárd folyt be a beszállítók árujának értékesítéséből járó jutalékokból.
Ehhez járult a több lábon álló konszern internetes szolgáltatásai után befolyt 26 milliárd: az Amazon ügyfelei között van ezen a területen többek között a Netflix és a CIA. A Prime és a Kindle hálózat előfizetői egy év alatt 14 milliárdot hoztak, a Whole Foods szupermarketek 17 milliárdot, a portáljain megjelenő hirdetések 10 milliárdot. Egyetlen más vállalatnak nincs a világon ilyen széleskörű tevékenysége – ezért is erősödnek a törekvések, hogy vessék alá szigorúbb ellenőrzésnek, illetve bontsák fel. Érvek: országában alig adózik, monopolisztikus tevékenysége piacromboló, alkalmazottait szélsőségesen kihasználja, ugyanakkor távol tartja a szakszervezeteket.
Botrány botrány hátán
Az Amazon sok partnere, amely annak portálján értékesíti termékeit, panaszkodik: az eladásokból befolyt összegeket a nagyvállalat sokáig visszatartja és a szerződés megszabja, hogy ügyfelei mely adatokat oszthatnak meg harmadik féllel. Több száz per indult már azért, mert az Amazon, figyelve a forgalmat, egy idő után kis változtatással lemásolta a beszállító sikeres termékét, majd azt saját gyártmányaként és jóval olcsóbban hozta forgalomba – vagy márkás termékek hamisítványait árulta.
Az óriáscég tevékenysége egyre több kiskereskedőt üt ki a versenyből, hiszen páratlanul nagy választéka mellett gyors házhoz szállítást is nyújt. Több botrányhoz is vezetett, amikor veszélyes, vagy mérgező termékeket szállítottak a megrendelőknek. Mióta sok helyütt mód van arra, hogy a vevő még aznap megkapja a rendelt árut, nem kevés balesetet okoztak a gépkocsivezetők, akiknek (akárcsak a raktáriaknak) hajszolt ütemben kell dolgozniuk
Vállalati kultúra Amazon módra
Az Amazon páratlan sikere mögött gondosan ápolt vállalati kultúra van. Betanított jelszavak ösztönzik az alkalmazottakat, a vezetőktől a csomagolókig, hogy soha ne mondják egy feladatra: „nem az én dolgom” és akkor is törekedjenek annak kiváló megoldására, ha a mércét elérhetetlennek tartják. Ne hátráljanak meg munkájukban akkor sem, ha úgy érzik, hogy azzal ártanak az emberi kapcsolatoknak, valamint legyenek szerények és takarékosak. Új irodákat használt ajtókból készült asztalokkal rendeznek be, a számítógépes rendszer figyelmeztet, ha egy vezető business-osztályon próbálna üzleti útjára repülőjegyet rendeltetni és rossz szemmel néznek arra, aki a papírnak csak egy oldalára nyomtat.
Helyszíni tapasztalatok, volt alkalmazottak beszámolói riasztó képet festenek a csaknem százezer áruházi dolgozó elé állított követelményekről. A kézi szkenner, amellyel munkájukat végzik, szüntelenül közvetíti az utasításokat és figyelmeztet, ha nem az elvárt ütemben vették le az árut a polcról, vagy ha az engedélyezettnél hosszabban voltak a mosdóban, vagy étkezni. A csomagok összeállításánál nem ritkán napi 15-20 km-t kell gyalogolniuk az óriás raktárakban, ahol a közelmúlt évekig nem volt hűtés, sokan lettek rosszul a hőségtől. A rendszer méri mindenki teljesítményét és azt aki egy negyedéven belül négyszer elmarad a megkívánttól, elbocsátják.
Bajnok az adóelkerülésben is
Az Amazon szóvivője arra emlékeztet, hogy a cég legalább 15 dolláros órabére a többnyire kisvárosokban lévő raktárakban magasabb, mint amit a képzetlen árufeltöltők máshol, például pizzafutárként kereshetnének, és kapnak szociális szolgáltatásokat is. A vállalat egyébként elutasítja a vádat, hogy – amint a Google-nak és a Facebooknak, amelyekkel együtt emlegetik – monopóliuma lenne. Az Amazon vezet ugyan az online-kereskedelemben és van saját szupermarket hálózata, de ezzel együtt is csak az amerikai kiskereskedelem 4 százalékát bonyolítja. A cég annyit közölt, hogy 2018-ban globálisan 1,2 milliárd dollár összegben adózott – de hogy mennyit Amerikában, arról nem nyilatkozott.
Néha már Trumpnak is sok
Az amerikai törvényhozásban mindkét párt részről erősödnek a törekvések az Amazon megrendszabályozására – egyebek mellett azért is, mert a konszern könyvelési módszerei segítségével tavaly például egyáltalán nem fizetett vállalati adót. Steven Kruchina, a Trump-kormány pénzügyminisztere kijelentette, hogy „az Amazon tönkretette az amerikai kiskereskedelmet” és intézkedéseket követelnek az óriáscég ellen a demokratapárti elnökjelöltek is. A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság, csakúgy, mint az Európai Unió, egymástól függetlenül a trösztellenes előírások megsértésének gyanújával folytat eljárást. Az EU vizsgálja azt is, hogy felhasználja-e az Amazon az üzletfeleinek százezreitől gyűjtött adatokat ahhoz, hogy saját termékeit helyezze előtérbe – ami az előzmények alapján nyilvánvaló.
Bezos jól jött ki a szexbotrányból is
Üzleti módszerei, hamisított, veszélyes termékei mellett idén újabb károkat okozott az Amazon megtépázott hírnevének az alapító és tulajdonos, Jeff Bezos magánélete. Hírhedt botránylap derítette ki, hogy a világ leggazdagabb embere, aki 27 évig élt harmonikusnak tekintett házasságban írónő feleségével, ifjabb hölggyel randevúzik Történetesen az, amely szorosan kapcsolódik Donald Trumphoz – annyira, hogy az elnök 2016-os választási kampányában a National Enquirer kiadója fizette le Trump egyik volt szeretőjét, hallgasson az ügyről.
Kép: Depositphotos
Amikor kirobbant Bezos ügye, zsarolni próbálták azzal, hogy nyilvánosságra hozzák az őt szexelés közben mutató felvételeket. Jellemző Trumpra, hogy üdvözölte a zuglap akcióját, azt a The Washington Post, az egyik legbefolyásosabb amerikai politikai napilap vetélytársának nevezte, mondván: az sokkal pontosabban tudósít, mint a (Bezos tulajdonában lévő) Washington Post – amely „az elnök ellen lobbizik.” Bezos azonban elébe ment az ügynek: feleségével közös nyilatkozatban közölték, hogy egyetértésben elválnak. Az asszony 38 milliárdot kapott, annak egy részével csatlakozott Bill Gatesék jótékonysági alapjához. Volt férje, a többi vezető szupergazdaggal ellentétben, minimálisan adakozott jótékonysági célokra – most 2 milliárdos alapítványt hozott létre, hogy javítsa az Amazon renoméját.