Az Office Gardent fejlesztő GRT Group és a GVA Robertson üzleti partnerei körében végzett felmérést mélyinterjúkon keresztül, amely során irodakeresési szokásaikról kérdezték a cégeket. A válaszadók nagyjából fele-fele arányban tartják a bérleti díjat, illetve a hatékony irodakialakítást a legfontosabb döntési szempontnak a bérelt irodaterület kiválasztásakor. Fontos szempont az üzemeltetési költségek nagysága, míg az iroda megközelíthetősége és a lokáció már kevésbé fontos döntési tényezők. A megkérdezett bérlők az első három döntési szempont között egyáltalán nem említették a tömegközlekedési lehetőséget, a felmondási feltételeket, vagy az üzemeltető személyét.
„Ez nem azt jelenti, hogy ezeket a szempontokat nem vizsgálnák meg a bérlők a kiválasztás során, de nem ezek a legfontosabbak." - mondta Tilki Róbert, az Office Garden kizárólagos bérbeadó ügynöksége, a GVA Robertson ügyvezető igazgatója. - „A bérlők tudatosabbak lettek; azzal, hogy a bérleti díj mellett a hatékony terület kihasználást is a legfontosabb döntési tényezők közé sorolják, látszik, hogy tisztában vannak, hogyan tudják effektíven csökkenteni bérleti költségeiket."
Nem a legolcsóbb a legjobb
A cégek költségérzékenysége saját megítélésük szerint nőtt a kialakult gazdasági helyzet miatt, de nem kiugró mértékben. Továbbra is racionálisan mérlegelnek az ajánlatok között, és nem feltétlenül a legolcsóbbat választják ki.
Az új iroda kiválasztásában a fent már bemutatott döntési szempontok mellett olyan tényezők is szerepet játszanak, mint az irodaház korszerűsége és minősége, ami a válaszadók szerint az ügyfeleik számára is értéket jelent. A kiválasztott irodaház mellett szóló indokok között találunk a kollégák számára megfelelő elhelyezkedést, vagy a cég másik telephelyének könnyű megközelíthetőséget. A kollégák és az ügyfelek érdekeit egyaránt szolgáló parkolási lehetőségek is többször megjelentek a döntési szempontok között. Ezek a döntési szempontok azonban jellemzően már csak az utolsó körben, a közel egyforma ajánlattal rendelkező házak összehasonlításakor kerülnek előtérbe.
A bérlők tudatosságát az is alátámasztja, hogy a személyes megkérdezések szerint az ingatlan tanácsadón kívül más forrásból, internetről, partnereiktől is tájékozódnak az iroda kiválasztása előtt.
Sokan kinövik a korábbi irodákat
A megkérdezett bérlők szinte kivétel nélkül idén vagy tavaly költöztek új irodaházba. Bár a korábbi irodaház elhagyásának okai meglehetősen vegyesek, de gyakran köszön vissza a nagyobb terület igény. Ez nem meglepő, mivel egy bizonyos telitettség fölött az irodaházban elfogynak a nagyobb összefüggő területek, így a bővülés miatt megnövekedett területigényű cégek számára a költözés jelenthet megoldást.
A felmérés során megkérdezett cégek közül néhányan több szinten fértek csak el korábbi irodaházukban, és a szintek közötti ingázás sok esetben jelentősen csökkentette a munkahatékonyságot. A megkérdezett bérlők a távozás további okaként a nem hatékony irodakialakítás, a műszaki hiányosságok, illetve a speciális igényeket sorolták fel.