A munkaviszony megszüntetésekor a munkavállalónak – az Mt. rendelkezései alapján – az előírt rendben át kell adnia a munkakörét, és köteles elszámolni a munkáltatóval. Ekképp vissza kell adnia azokat a munkáltatója tulajdonát képző eszközöket, vagy felszereléseket, amelyeket a munkája során használt – olvasható Pentz Edina, az RSM-DTM bérszámfejtési vezetőjének legfrissebb blogbejegyzésében.
Határidők
Talán az egyik legégetőbb kérdés mind a munkáltató, mind a már ex munkavállaló részéről, hogy a munkaviszony megszüntetése esetén meddig kell (legkésőbb) kifizetni a munkabért és az egyéni járandóságokat, illetve meddig kell megkapnia a munkavállalónak a munkaviszony megszüntetéséről szóló igazolásokat.
Amennyiben a munkaviszony felmondással szűnik meg, ebben az esetben a munkabér és egyéb járandóságok kifizetésének határideje az utolsó munkában töltött naptól számított ötödik munkanap. Az igazolások átadása is ezen a napon esedékes.
Amennyiben a munkaviszony közös megegyezéssel, vagy azonnali hatályú felmondással szűnik meg, a munkabér és egyéb járandóságok kifizetésének, valamint a kiléptetési papírok átadásának határideje a munkaviszony megszűnésétől számított ötödik munkanap. A papírokat vagy személyesen kell átadni, vagy tértivevénnyel postai úton kell eljuttatni a volt munkavállaló részére.
Munkáltatói igazolások
A munkaviszony megszűnésekor a munkavállaló részére az alábbi igazolásokat kell kiadni: igazolvány a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról (TB kiskönyv), munkáltatói igazolás a munkaviszony megszűnésekor (rá kell vezetni az esetleges tartozásokat is.), igazolólap a munkanélküli-járadék megállapításához (jogszabályban előírt tartalommal), adó adatlap. Az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény szerint, ha a magánszemély munkaviszonya év közben megszűnik, akkor a munkáltató a munkaviszony megszűnésének időpontjában köteles kiadni a részére az adóévben a munkavállaló számára kifizetett jövedelemről és a levont adóelőlegekről szóló bizonylatot, beleértve a társadalombiztosítási szerv által az adóévben fennálló munkaviszony időtartama alatt kifizetett adóköteles társadalombiztosítási ellátást is.
Ki kell adni továbbá: az igazolást a társadalombiztosítási nyilvántartás adatairól (a tárgyévben levont járulékok (tagdíj) összegéről és az azok alapjául szolgáló jövedelmekről), a munkabérből levont járulékokról szóló igazolás, jövedelemigazolás az egészségbiztosítási ellátás megállapításához.
Amennyiben a munkavállaló szeretne írásos igazolást kérni a munkája értékeléséről, akkor arra a munkaviszony megszüntetésekor, kérheti, hogy a Munkáltató részére Működési bizonyítványt állítson ki. Az értékelésben foglalt megállapításokért a munkáltató felelősséggel tartozik.