Megtartják a távmunkát és a csökkentett munkaidőt a hazai cégek?

A gazdaság részleges újraéledésével a cégek várakozásai is javultak az idei évre, ugyanis a K&H júniusi felmérése alapján a hazai kis- és középvállalkozások közel fele optimista saját helyzetét tekintve. Mivel a vírus miatt bevezetett intézkedések – mint például a csökkentett munkaidő és a home office – sok vállalkozás esetében hatékonynak bizonyultak, így ezek megmaradhatnak a jövőben is.

 

A koronavírus-járvány gazdasági következményeinek vizsgálatára a K&H Bank áprilisban készített felmérést saját kkv ügyfelei körében, amelyet júniusban megismételt, hogy megvizsgálja, miként vélekednek a karantént követően a hazai cégek a válság hatásairól és jövőbeli kilátásaikról. A gazdaság újraéledésével a hazai cégek idei évre vonatkozó várakozásai is javulni látszanak. „Az áprilisi felmérés alapján a magyar kkv-k felét mérsékelten, 44 százalékukat pedig nagymértékben érintette a koronavírus, elenyésző azok aránya, akiknek változatlanok maradtak a működési körülményei. A legfrissebb, júniusban megismételt kutatásból kiderült, hogy a hazai kis- és középvállalkozások 44 százaléka már optimista a jövőt illetően, és arra számít, hogy nyereséggel zárja az évet. A válaszadók több mint harmada pedig még nem látja biztosan, hogyan alakulnak az idei évi bevételei” – foglalta össze a várakozásokat Kökény Roland, a K&H kkv szegmens marketing vezetője.

Így reagálnának egy újabb járványra a kkv-k

Azt még nem lehet tudni, hogy számíthatunk-e következő hullámra, mindenesetre csak minden harmadik cég érzi úgy, hogy az eddigiekből tanulva, a jövőben könnyebben tudná kezelni a járvány kapcsán kialakult helyzetet, 39 százalék szerint ez nem lenne sem könnyebb, sem nehezebb. Ahogyan a vírus nagyon eltérően érintette az egyes szektorokat, úgy a jövőben is komoly különbségek mutatkozhatnak a hatásokat illetően. A turizmus a leginkább érintett, ugyanis 22 százalék számít arra, hogy a jelenleginél sokkal nehezebben kezelne egy ugyanilyen válságot vagy egyáltalán nem vészelné át; míg a kereskedelmi szektorban 8 százalék, az ipari cégek között 7 százalék, a mezőgazdaságban viszont csak a megkérdezettek 3,7 százaléka vélekedett így.

Marad a csökkentett munkaidő és a home office

A kkv-k különböző fejlesztéseket, intézkedéseket alkalmaztak a válság alatt, amelyek közül leginkább a munkaerőt érintő változások maradhatnak meg hosszú távon is. A válaszadók 18 százaléka továbbra is csökkentett munkaidőt alkalmazna, 16 százalékuk pedig nem hagyna fel az otthoni munkavégzéssel. A vállalkozások közel fele (45 százalék) nem számol munkaerőt érintő változásokkal az év végéig, közel minden tizedik (12 százalék) pedig létszámbővítésben gondolkodik, így a munkavállalók inkább pozitív várakozásokkal tekinthetnek a jövőbe.

A munkabéreket, valamint a béren kívüli juttatásokat érintő változásokra is kevésbé lehet számítani: a kutatásban résztvevők 42 százaléka nem tervez ilyennel, közel minden negyedik válaszadó (27 százalék) esetében a munkatársak bruttó bejelentett bére nem változik, és csupán 5 százalék mondta azt, hogy fizetéscsökkentést alkalmazna.

 

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo