Az uniós támogatásból megvalósított E-önkormányzat portál felhőalapú szolgáltatásként, egységes felületen teszi elérhetővé az önkormányzatoknak a feladataik ellátásához szükséges alkalmazásokat, így biztosítva az ügyfelek hatékony kiszolgálását – olvasható az RSM jogi szakportál összefoglalójában.
Minden adóügy egy helyen
Az E-önkormányzat portál központi digitális felületén bármely, a helyi önkormányzatok hatáskörébe tartozó adóügy könnyen, egységes módon intézhető (pl. helyi iparűzési adó, építmény-, gépjárműadó). Nem szükséges már a különféle önkormányzati honlapokat böngészni egy adott bevallási nyomtatvány kapcsán vagy a postai beküldéssel bajlódni. Mindezen túl adóigazolás is kérhető, túlfizetés esetén átvezetés és visszatérítés kezdeményezhető, valamint helyi/önkormányzati adó- és értékbizonyítvány igénylésre is van mód. Bár az ügyintézési szolgáltatások köre településenként eltérhet, de az adóügyek mellett a közigazgatási ügyek széles tárháza elérhető online, legyen szó házasságkötésről, gyermekszületésről, építkezésről, vállalkozásindításról vagy szálláshely nyilvántartásba vételéről.
Az E-önkormányzat portál bárki számára elérhető, megtekintéséhez csupán böngészőprogram és internet hozzáférés szükséges, de egyéb alkalmazás vagy keretprogram telepítését nem igényli.
Online ügyintézés ügyfélkapus regisztrációval
Egyes funkciók szabadon használhatók (pl. önkormányzat-keresés, beküldés nélküli ügyindí-tás),a funkciók többsége azonban bejelentkezéshez kötött. Az online ügyintézéshez a beküldő személynek rendelkeznie kell ügyfélkapus regisztrációval, tárhellyel, valamint nem lehet tiltott az Internetes ügyintézés a Rendelkezési Nyilvántartásban.
Bejelentkezéshez kötött funkciók:
- Elektronikus űrlap beküldése
- Mentett űrlapok elérése és megnyitása
- Ügykövetés
- Adóegyenleg-lekérdezés
- Fizetéstörténet
- Saját önkormányzatok listája
A céges ügyintézés előfeltétele a Cégkapus regisztráció
Cég nevében történő űrlap benyújtására kizárólag abban az esetben van lehetőség, amennyiben a beküldő személy megbízottként vagy ügyintézőként szerepel a Cégkapuregisztrációs nyilvántartásban. Az önkormányzatok felé változatlanul szükséges külön meghatalmazás benyújtása, melyre papír alapon már nincsen lehetőség. Az E-önkormányzat portál „Ügyindítás” menüpontjában az „Adóügy” ágazat „Általános nyomtatványok” ügytípusában kiválasztható azonban az erre szolgáló meghatalmazásűrlap, amelynek elektronikus kitöltése, illetve beküldése után a beérkezett meghatalmazást az önkormányzat regisztrálja az ADÓ-szakrendszerében.
Tekintettel azonban arra, hogy a portálon a meghatalmazás elektronikus aláírására még nincsen mód, illetve tanúk sem szerepeltethetők rajta, ugyanakkor papír alapon már nem fogadja be ezt az önkormányzat, ezért tapasztalataink szerint célszerű a cégszerű aláírással és tanúkkal ellátott eredeti meghatalmazás szkennelt változatát E-Papíron keresztül is eljuttatni az illetékes önkormányzat felé. (RSM szakportál)